ایسکانیوز - راهبرد: در طول سال های اخیر بعضی از عبارات مدرن و تازه عنوان شده مانند "امنیت انرژی" و "استقلال انرژی" معنی جدیدی به خود گرفته‌اند، چنان‌که مقامات آمریکایی چنین احساس می‌کنند که قیمت نفت بسیار بالا رفته است و از این‌رو منافع و خطرات ناشی از رونق تولید نفت و گاز داخلی را در نظر گرفته‌اند.

اما اینجا و در نیروی هوایی، نقش انرژی در امنیت ملی همواره بالاتر از تصور بوده است، زیرا بدون انرژی نمی‌توان جنگنده‌ها را به پرواز درآورد، سربازان را جابجا نمود و پایگاه‌های نظامی را اداره کرد.

بدین منظور یک انقلاب خاموش در تاسیسات نیروی هوایی در سراسر جهان در حال وقوع است.

دلیل توجه و تمرکز بر روی مسئله انرژی بسیار ساده است. قصد ما این است که در صورت بروز فاجعه طبیعی و یا انسانی بتوانیم از جنگنده‌ها و تاسیسات هوایی خود حتی در صورت مواجهه با اختلال در تامین منابع انرژی بهره گیریم. در حال حاضر انرژی بیش از هر زمان دیگری به عنوان ابزاری حیاتی جهت حفظ برتری استراتژیک در نظر گرفته می‌شود.

به عبارت دیگر، انرژی محور آمادگی استراتژیک است. نیروی هوایی در رابطه با برنامه استراتژیک تامین انرژی خود چهار اولویت را در نظر گرفته است: بهبود انعطاف‌پذیری، کاهش تقاضا، اطمینان از منابع و پشتیبانی کافی و همچنین ارتقای فرهنگ آگاهی از چگونگی مصرف انرژی. این رویکرد توانایی ما را در مدیریت انرژی به صورتی برآورده می‌سازد که نیروهای نظامی همیشه در آمادگی کامل باشند. با اجرای این استراتژی از مزایای آتی صرفه‌جویی در منابع مالی بهره‌مند می‌شویم و می‌توانیم از این منابع  در حوزه آموزش، تجهیز و سایر اولویت‌های موجود استفاده نماییم.

همان‌طور که برای بهبود انعطاف‌پذیری در مصرف سوخت تلاش می‌کنیم، باید توجه نماییم تنوع منابع سوختی این فرصت را در اختیار ما قرار می‌دهد که در صورت ایجاد اختلال در تامین منابع انرژی به منابع ذخیره رجوع نماییم. با در نظر گرفتن این موضوع، ما از طریق بسیاری از راه‌کارها انعطاف پذیری در پایگاه های خود را افزایش می‌دهیم که نمونه‌ای از آنها استفاده از آسیاب‌های بادی در قرارگاه مشترک ارتش کیپ کاد در ماساچوست است که باعث کاهش وابستگی این پایگاه به شبکه برق تجاری می‌شود.

کاهش  تقاضای انرژی در پایگاه‌های ما بدان معنی است که با هرکیلو وات صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌توان از میزان ذخیره انرژی در زمان اختلال در عرضه آن بهره برد. در حال حاضر با استفاده از تکنولوژی و روش‌های نوین میزان تقاضای انرژی کاهش پیدا کرده است. ما تکنولوژی خود را از طریق تحقیق، توسعه، ارزیابی و به عنوان ابتکاری تطبیقی در توسعه فن‌آوری سیستم موتور بهبود می بخشیم. در واقع، ما در حال حاضر با دولت و سایر شریکان تجاری جهت ساخت نوع جدیدی از موتور جت همکاری می‌نماییم که نسبت به سیستم‌های امروزی 25 درصد سوخت کمتری مصرف می‌کند و در عوض توان آن 10 درصد بیشتر است. این مسئله به این معنی است که جنگنده‌های ما با سوخت کمتر می‌توانند به نقاط دورتری پرواز نمایند. در صورتی که بتوانیم این پروژه را به مقصد برسانیم، می‌توان تصور نمود که صرفه‌جویی نیروی هوایی به عنوان یکی ازبزرگ‌ترین مصرف‌ کننده‌های انرژی در کشور تاثیر بسیار فراوانی در ذخیره انرژی دارد.

سوخت جنگنده‌های آتی از نور خورشید تامین می‌شود.

می‌دانیم وقتی که دستورات اصلی مبنی بر بررسی و به روز رسانی ماموریت تامین انرژی مورد توجه قرار می‌گیرد، کارایی آن افزایش پیدا می‌نماید. فرماندهی جابجایی هوایی مسئولیت انتقال تانکرهای سوخت‌گیری هوایی و هواپیماهای باربری را بر عهده دارد و مسافت طی شده به همراه یک تن محموله‌ای که با استفاده از یک گالن بنزین جابجا می‌نماید، 9 درصد افزایش پیدا نموده است.

همچنین با استفاده از آموزش می‌توانیم میزان تقاضا را به طور موثر کاهش دهیم. به عنوان مثال، با اجرای برنامه های آموزشی کاهش سوخت‌گیری جنگنده‌ها در پایگاه نیروی هوایی التس در اوکلاهما، 30 میلیون دلار در سال صرفه‌جویی می‌شود. این بازدهی تنها با استفاده از نزدیک‌ترین راه‌ها و کارآمدترین مسیرهای پروازی و پیاده‌سازی دو طرح مشخص حاصل می‌شود.

تمامی تلاش ها در رابطه با بهبود انعطاف‌پذیری و کاهش تقاضای انرژی باعث می‌شود که در مواقع لازم و نیاز به انرژی از منابع ذخیره شده استفاده نمود.

نوآوری، پیشرفت و برنامه‌های موجود از آنجا اجرایی می‌شود که در حال حاضر مشغول ارتقای فرهنگ آگاهی از چگونگی مصرف انرژی هستیم. ما با استفاده از تجربیات دهه‌های پیشین می‌دانیم که تدابیر مقامات و خلبانان نیروی هوایی بهترین منبع برای توسعه روش‌های جدید انقلاب در مصرف انرژی به شمار می‌رود. بسیاری از ایده‌های ما در زمینه صرفه‌جویی در مصرف انرژی بر گرفته از فایل ها و پرونده‌های اطلاعاتی است؛ به عنوان مثال بازسازی تاریخی یک آشیانه جنگی در پایگاه هوایی رایت پترسون در اوهایو در زمان جنگ جهانی دوم که در حال حاضر به عنوان نمونه‌ای از طراحی  و اقدامات صرفه‌جویی در انرژی در سطحی جهانی به شمار می‌رود. نمونه دیگر برنامه جامع صرفه‌جویی انرژی در فرودگاه نیروی هوایی سلطنتی میلدن هال انگلستان است.مسئولین نیروی هوایی شایسته سهم عمده ای از این اعتبار هستند و و این ارزش برجسته در ماه اکتبر به عنوان ماه صرفه‌جویی در مصرف انرژی در نظر گرفته می‌شود.

و آخرین ایده این است که نیروی هوایی این رویکرد را در دستور کار خود قرار نخواهد داد، زیرا این رویکرد از لحاظ سیاسی و مصلحتی جذاب نیست. ما این پروژه را برای تکمیل بهتر ماموریت خود به اجرا در می‌آوریم.

نوشته دبورا لی جیمز – وی یکی از مقامات ارشد نیروی هوایی ایالات متحده است.

منبع:Defense One
کد خبر: 129746

وب گردی

وب گردی