تهران- ایسکانیوز،پلاس+/ کتاب و کتاب خوانی همیشه یکی از غایبان جامعه ایران بوده است که با سخت تر شدن وضعیت اقتصادی در کشور در چند سال اخیر، یواش یواش کتاب از سبد کالای خانوار های ایرانی رخت بر بسته و دیگر کمتر شاهد کتاب خوانی در سطح جامعه هستیم.

حالا چند سالی است بعضی از کتاب دوستان تصمیم گرفته اند که از ماه محرم برای تشویق مردم به کتاب خوانی استفاده کنند، این دوستداران کتاب تصمیم گرفته اند به جای نذر غذر، از نذر کتاب استفاده کنند. این دوستداران کتاب معتقدند که روح انسان همانند جسم آن نیاز به  تقویت دارند لذا جه چیزی بهتر از کتاب که می تواند غذای مناسبی برای روح باشد.

یکی از مبتکرین این طرح انتشارات ققنوس هزاره است که اعلام کرده است که امسال هم همچون چند سال اخیر نذر فرهنگی ادامه دارد و این انتشارات 120 عنوان کتاب با موضوع دین و حماسه عاشوار برای این نذر عرضه کرده است. محمد رضا حاجی آبادی مدیر انتشارت ققنوس هزاره افزوده است که این طرح به صورت رایگان انجام می گیرد و علاقه مندان با ارسال پیامک می توانند از نحوه پخش آن مطلع شوند. همچنین وی افزوده است که هدف از این طرح ارائه بهترین کتاب‌ها از بهترین ناشران و توسعه و ترویج کتاب‌خوانی است.

139208081451444891437515

 

این طرح حالا مورد توجه کاربران اینترنت در فضای مجازی قرار گرفته است و برخی از این کاربران با پیشنهاد کتاب به جای کباب سعی دارند این حرکت فرهنگی را در ماه محرم رواج دهند. پیش از این هم کاربران شبکه های اجتماعی با راه اندازی کمپین هایی مثل «کتابت را جا بگذار» سعی کرده بودند به ترویج کتاب خوانی بپردازند؛ حالا محرم و واقعه ی کربلا بهانه ای شده است تا کاربران فضای مجازی از آن برای ترویج کتاب خوانی استفاده کنند، و از واژه هایی «مانند کتاب به جای کباب» و «کتاب به جای قیمه» در فضای مجازی برای ترغیب خیرین در استفاده از نذر فرهنگی به جای نذر غذایی استفاده می کنند.

یکی از فوائد این حرکت فرهنگی جدای از ترویج کتاب خوانی می تواند فایده محیط زیستی نیز باشد. هر ساله در ماه محرم شاهد هستیم که خیابان های شهر پر می شود از ظروف پلاستکی یکبار مصرف که هم نمای شهر را از زیبایی می اندازد وهم صدمات محیط زیست بسیاری را به شهر وارد می کند. ولی اگر این گونه نذر های فرهنگی جانشین نذر های غذایی شود به مراتب بهتر و هم زیباتر است و هم می تواند عزاداران را با واقعه کربلا و رشادت های امام حسین بیشتر آشنا کند.
کد خبر: 129854

وب گردی

وب گردی