تهران-ایسکانیوز: خبر در علم رسانه یک کالای فاسد شدنی است؛ برای همین روزنامه‌ی دیروز هیچ ارزشی ندارد و تنها به درد سبزی پاک کردن و یا پاک کردن شیشه‌ها می‌خورد! این قضیه در مورد رادیو و تلویزیون هم صدق می‌کند؛ زیرا خبرنگاران در خبر فقط «امروز» را مد نظر دارند. اما تلاش ما در مطالب «پارسال همین امروز» این است که این زاویه نگاه را تغییر دهیم و خبر را با دید «فرایند محور» مورد بررسی قرار دهیم. به همین دلیل هر روز سراغ خبرهای پارسال می‌رویم تا دریابیم چقدر از وعده‌های مسئولین، قول‌های داده شده و خبرهای منتشر شده تا امسال تحقق یافته است. برخی از خبرها در روز انتشار، بسیار دور از ذهن بود اما امروز دست یافتنی است؛ برخی از اخبار پارسال در تاریک خانه‌ی ادارات و اذهان حاک می‌خورد و برخی دیگر در حال طی کردن روند اجرایی هستند. ما در صفحه‌ی گزارش‌های «پارسال همین امروز» تلاش داریم به پرونده‌های پارسال سرک بکشیم تا دریابیم در طول یک سال گذشته دنیا چقدر تغییر کرده است. برای بررسی تحقق خبرهای پارسال با مسئولین و کسانی که خبر به آنها مربوط بوده تماس خواهیم گرفت تا تحقق یافتن وعده‌ها و دستورهای سال گذشته را مورد سئوال قرار دهیم.
تورمی که کاهش پیداکرد

download (1)



پارسال همین امروز بود که بانک مرکزی نرخ تورم در مهر ماه سال 92 را 40.4 اعلام کرد. که به نسبت ماه پیش از آن 1.2 درصد افزایش داشته است. همچنین در گزارش بانک مرکزی آمده بود که شاخص مذکور در مهر ماه 1392 نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل 36.6 درصد افزایش داشته است. بر این اساس نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به مهر ماه 1392 نسبت به دوازده ماه منتهی به مهر ماه 1391 معادل 40.4 درصد است.
یکسال از اعلام این آمار توسط بانک مرکزی می گذرد و در جدیدترین آمار اعلام شده از تورم در مهر ماه که توسط مرکز آمار ایران منتشر شده است نرخ تورم به 19.1 درصد رسیده است. طبق این آمار نرخ تورم در دوازده ماهه منتهی به مهرماه امسال به 19.1 درصد رسید که نسبت به شهریورماه 1.5 درصد کاهش نشان می دهد. اگرچه آمار ها از کاهش تورم خبر می دهد اما قیمت بعضی از اقلام همانند خوراکی ها و آشامیدنی ها همچنان در حال افزایش است و طبق همین آمار خوراکی به نسبت ماه مشابه سال قبل 7.9 درصد افزایش داشته است.
با وجود این افزایش قیمت ها در بعضی اقلام به طور کلی تورم به نسبت سال گذشته کاهش چشم گیری داشته است به طوری که اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری روز چهارشنبه گذشته در دیدار با فعالان اقتصادی و صنعتگران استان مرکزی گفته بود: دولت موفق شده است تورم را از ۴۰ درصد به زیر ۲۰ درصد برساند و برای خروج کشور از رکود هم قدم های بزرگی برداشته که بطور قطع در آینده ای نزدیک صنعتگران شاهد آن خواهند بود. پیش از این هم حسن روحانی در آخرین گفتگوی تلویزیونی خود با مردم گفته بود : دولت تورم را مهار کرده است و فکر نمی کنم دولتی در تاریخ اقتصاد ایران باشد که توانسته باشد تورم نقطه به نقطه را 31 واحد کاهش دهد. همچنین او افزوده بود: هدف ما تا پایان سال رساندن تورم به زیر 20 درصد است ضمن این که درنظر داریم به رشد مثبت 3 درصد برسیم.



دوشغله هایی که دوشغله باقی ماندند

download (5)


 
پارسال همین امروز بود که سازمان بازرسی کل کشور با توجه به آغاز نام نویسی از کاندیداهای احراز پست ریاست فدراسیون‌های ورزشی و برگزاری انتخابات، بر ممنوعیت حضور مدیران بازنشسته و دو شغله در پست‌های مختلف فدراسیون تاکید کرده بود. در متن نامه ی سازمان بازرسی تاکید شده بود که تمامی کسانی که دارای شغلی دولتی از کارکنان دولت گرفته تا صاحب منسبان دولتی و نهادهای دولتی و همچنین بازنشستگان حق حضور در انتخابات فدراسیون های ورزشی را ندارد. طبق ماده 41 قانون الحاق بر قانون تنظیم بخشی از مقررات‌های دولت مصوب 1384 مجلس شورای اسلامی هر نوع به کارگیری افراد بازنشسته در دستگاه‌های اجرایی از جمله موسسات و نهادهای دولتی و غیر دولتی و شرکت‌های وابسته و تابع آن بدون اخذ مجوز از هیات وزیران ممنوع است.
حالا با گذشت یکسال از این اطلاعیه ی سازمان بازرسی کل کشور، سید مهدی هاشمی رئیس فدراسیون تیراندازی اعلام کرده است در انتخابات این فدراسیون که در 26 آبان برگزار خواهد شد حضور دوشغله ها مانعی ندارد. او در این باره ادامه داد: این موضوع قبلا هم بررسی شد و حضور دو شغله‌ها در انتخابات مانعی ندارد و آن‌ها می‌توانند یکی از گزینه‌های انتخابی باشند. پیش از این هم در انتخابات فدراسیون سوارکاری که در خرداد ماه امسال برگزار شده بود این مسئله به خاطر حضور یک نماینده مجلس در انتخابات این فدراسیون جنجال برانگیز شده بود. بسیاری معتقدند که وزارت ورزش در اجرای ابلاغیه ی سازمان بازرسی کل کشور کوتاهی می کند و نظارتی بر حضور دوشغله ها در ورزش ندارد .
این اولین بار نیست که حضور دوشغله در ورزش مورد توجه قرار می گیرد هر بار مجلس سعی میکند قانون سفت و سختی برای منع حضور دوشغله ها در ورزش داشته باشد اما هر بار شاهد دوشغله ها به خصوص سیاسیون در ورزش هستیم حتی بعد از گذشت یکسال از این ابلاغیه با جست وجوی کوتاهی می توان دو شغله های بسیاری را در رشته های مختلف ورزشی پیداکرد که مشغول فعالیت هستند بدون آن که منعی برای حضور آن ها وجود داشته باشد.
کد خبر: 130963

وب گردی

وب گردی