تهران-ایسکانیوز: اتفاقات حوزه ادبیات در هفته گذشته چند محور و موضوع اصلی دارد، از یک سو مواجه شدن با تاسوعا و عاشورای حسینی، به داستان شعر آئینی رنگ بوی تازه ای بخشید و از طرفی آثاری "چون زمستان بلاتکلیف ما" سروده محمدعلی سپانلو و "شبانه ها در غیاب احمد شاملو" سروده سید علی صالحی به بازار نشر راه یافتند. در حوزه اتفاقات بین المللی ادبیات نیز برندگان چند جایزه معرفی شدند که در ادامه گزارش به آن ها پرداخته شده است.

اتفاقات بین المللی در حوزه ادبیات

متروی مسکو که یکی از شاهکارهای معماری مدرن به حساب می‌آید، با ارائه‌ی رایگان فایل رمان‌های کلاسیک ادبیات روسیه، بُعدی فرهنگی به جذابیت‌هایش افزوده است.
مسافران خطوط متروی مسکو از این پس می‌توانند به صورت رایگان نسخه‌های دیجیتالی رمان‌های چخوف، تولستوی، پوشکین و ... را دانلود کنند.

همچنین "گالوی کینل" شاعر معروف آمریکایی برنده جایزه "پولیتزر" در سن 87 سالگی بر اثر ابتلا به سرطان خون درگذشت.

برنده دیگر در این هفته "هلن مک‌دونالد"، نویسنده‌ کتاب خاطرات "ق مثل قوش" بود. او موفق به کسب جایزه ادبیات غیرداستانی "سموئل جانسون" در سال 2014 شد.
جایزه ادبیات غیرداستانی "سموئل جانسون" انگلیس به "هلن مک‌دونالد"، نویسنده کتاب "ق مثل قوش" که داستان رابطه یک انسان با پرنده‌ای وحشی را روایت می‌کند، تعلق گرفت.

آثار منتشر شده در هفته ای که گذشت

مجموعه شعر «زمستان بلاتکلیف ما» در 92 صفحه با شمارگان 2000 نسخه و قیمت 5500 تومان در نشر چشمه منتشر شده است.
محمدعلی سپانلو درباره این کتاب گفته بود: شعرهای این مجموعه در دوره‌ای می‌گذرد که من در رختخواب و بستری بودم و شامل بیش از 30 شعر کوتاه و بلند می‌شود. بخشی از شعرهای این مجموعه در قبل از بیماری و بعد از مجموعه‌ شعر «کاشف از یاد رفته‌ها» سروده شده و بخش عمده‌ آن هم در پاییز و زمستان 89 سروده شده است که من همه‌ این شش ماه را بستری بودم. رؤیاها و تب‌ها این شعرها را حرکت می‌دهند و مشخص نبود این زمستان کی به پایان می‌رسد.

از دیگر سو در حوزه نشر سید علی صالحی کتاب جدید خود را به انتشار رساند. "شبانه ها در غیاب احمد شاملو" عنوان کتابی است که توسط سید علی صالحی نوشته شده و به چاپ رسیده است. این اثر حدود 4 سال پشت درهای صدور مجوز برای نشر ماند و اکنون پس از صدور مجوزِ انتشار، از طرف نشر چشمه به چاپ رسیده است.
به گزارش خبرنگار ادبیات ایسکانیوز، این اثر بدون مقدمه و دیباچه یک راست سروقت شعر و کلمه می رود. مجموعه ای از شعر و نثر که شامل چهار بخش می شود، سه بخش اول، رقص واژه ها در قامت شعر و بخش پایانی، خاطره های تاریخی سید علی صالحی است که از دوستان و هم عصران خود آورده، این خاطرات در حالی نوشته شده است که به اتفاقات دهه های 50 و 60 معطوف شده و می پردازد.

مراسم رونمایی از کتاب «لبیک یا حسین، گفتارهای عاشورایی سیدحسن نصرالله» روز شنبه 17 آبان‌ماه با حضور نماینده حزب‌الله در ایران، در مجموعه فرهنگی سرچشمه – شهدای انقلاب اسلامی - برگزار شد.
در مراسم رونمایی از کتاب «لبیک یا حسین»، سیدعبدالله صفی‌الدین-نماینده حزب‌الله در ایران-، دکتر رکن‌آبادی-سفیر
سابق ایران در لبنان- و محمدرضا زائری-مدیرمسئول انتشارات خیمه-حضور داشتند.

 

فراخوان چهارمین دوره مسابقه داستان کوتاه دانشجویی ( فراخوان دوم ) اعلام شد. مرکز نویسندگی خلاق جهاد دانشگاهی دانشگاه شهید بهشتی، با همکاری سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی، در سال 1393 به برگزاری مسابقه داستان کوتاه در سطح دانشجویان دانشگاه‌های کشور اعم از دولتی و غیردولتی اقدام می‌کند.

در پایان همچنین، حسن جوادی با حکم سیدعباس صالحی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به عنوان دبیر علمی جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران منصوب شد.

 
کد خبر: 133428

وب گردی

وب گردی