تهران-ایسکانیوز : راه اندازی رشته تحصیلی بورس در مقطع متوسطه که چندی پیش در شورای عالی آموزش و پرورش به تصویب رسیده بود با امضاء تفاهم نامه بین رییس سازمان بورس و اوراق بهادار و معاون متوسطه آموزش و پرورش به طور رسمی به جمع رشته های کار و دانش اضافه شد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادر در مراسم امضای تفاهم نامه با آموزش و پرورش ضمن مهم خواندن رشته بورس و زحمات فراوان برای ایجاد آن از همکاری های خوب، صمیمانه و تنگاتنگ مسؤلان آموزش وپرورش با سازمان بورس در به ثمر رسیدن این رشته تشکر و قدردانی کرد.

علی صالح آبادی با تصریح اینکه بستر توسعه بازار سرمایه در گرو فرهنگ سازی است و مهمترین ستون بازار سرمایه فرهنگ سازی است، گفت: ایجاد این رشته در ارتقاء فرهنگ بازار سرمایه در بلند مدت قطعی است و این برهه از زمان برای راه اندازی این رشته با توجه به اینکه در سال های آینده سهام عدالت آزادسازی می شود، بسیار لازم است.

وی با اشاره به هفت و نیم میلیون کد سهامداری خاطر نشان کرد: علاوه بر کدهای سهامداری موجود، حدود چهل و پنج میلیون نفر سهامدار سهام عدالت هستند که با آزاد سازی این سهام ها ، رسماً ما با یک جامعه حدود پنجاه میلیون نفری در ارتباط خواهیم بود که باید بورس را بشناسند.

صالح آبادی با اشاره به اینکه با در نظر گرفتن این جمعیت سهامدار و لزوم ارائه خدمات به این افراد در سال های آتی تأسیس این رشته یک ضرورت بود، گفت: قطعاً لازم نیست این تعداد سهامدار متخصص بازار سرمایه و بورس شوند اما باید شناخت کلی از بورس و چگونگی معامله در بازار سرمایه داشته باشند که دیپلمه های بورس می توانند در این مسیر به ما کمک کنند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با پیشنهاد ایجاد باجه های بورس در آینده در سطح شهر گفت: فارغ التحصیلان دیپلم بورس در سمت متصدی پذیرش سفارش خرید و فروش اوراق می توانند مانند متصدیان باجه ها و دفاتر بیمه به مراجعه کننده ها سرویس های بورسی از قبیل معرفی و آموزش بورس، احراز هویت اشخاص و سفارش خرید و فروش سهام ارائه دهند.

وی تصریح کرد: در هیأت مدیره سازمان بورس تصویب شده است که فارغ التحصیلان دیپلم بورس سمت متصدی پذیرش خرید و فروش اوراق بهادر را نه فقط در تهران بلکه در تمامی شهرستان ها بر عهده گیرند.

صالح آبادی گفت: آشنایی با مهارت های عملی بورس قبل از دوران آموزش عالی مسیر دانش آموزان را در دوره های آموزش عالی و تحصیلات تکمیلی تسریع می کند.

وی با بیان اینکه هم اکنون در رشته بورس در مقاطع مختلف کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشجو پذیرفته می شود، گفت: در حال حاضر حتی اگر فردی دکترای آموزش عالی هم داشته باشد اما مدارک حرفه ای بورس که زیر نظر سازمان برگزار می شود را نداشته باشد، نمی تواند در سمت هایی چون مدیریت صندوق های بورس و یا معامله گر در کارگزاری ها منصوب شود.

علی زرافشان معاون متوسطه آموزش و پرورش نیز در این مراسم در خصوص ضرورت ایجاد رشته بورس گفت: تأسیس این رشته جدید به همراه آموزش های تخصصی، زمینه اشتغال زایی فراوانی را در سطح جامعه فراهم می کند.

وی افزود: اشتغال در این حوزه با توجه به فرصت های شغلی آن ، در جامعه گسترش خواهد بود و امید می رود این رشته خیلی سریع بتواند جای خود را در مجموعه آموزش های کار و دانش باز کند.

این مقام مسوول آموزش پرورش درباره میزان استقبال از راه اندازی رشته بورس نیز گفت: وقتی خبر راه اندازی دیپلم بورس در اجلاس مدیران کل منتشر شد همه مدیران استان ها برای راه اندازی این رشته پیش قدم شدند و خواستار راه اندازی این رشته در منطقه و استان خود شدند که این استقبال نشان دهنده این است که "بورس" رشته پرطرفداری خواهد بود و جاذبه خوبی برای جوانان دارد.

وی ابراز امیدواری کرد: امیدواریم شروع خوب امسال زمینه ای شود تا سال آینده حداقل در مراکز کل استان ها در این رشته، دانش آموزان دختر و پسر کشور امکان تحصیل پیدا کنند.

زرافشان در بخش پایانی سخنان خود افزود: خوشبختانه با وجود دوره های کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد زمینه ادامه تحصیل و کسب مهارت های بیشتر برای فارغ التحصیلان این رشته از هم اکنون مهیا است، که وجود همین چشم انداز های روشن تحصیلی و شغلی، سبب افزایش سعی و انگیزه در جوانان می شود.

خاطر نشان می شود از ابتدای سال تحصیلی 93-94 در چهار استان تهران، اصفهان، البرز، خراسان رضوی تعداد 123 دانش آموز دختر و پسر در رشته بورس ثبت نام و مشغول تحصیل شده اند. دانش آموزان دوره کار و دانش در گرایش بورس و اوراق بهادار پس از گذارندن یک دوره دو ساله با اخذ مدرک دیپلم در سمت متصدی پذیرش سفارش خرید و فروش اوراق جذب بازار کار می شوند.
کد خبر: 134241

وب گردی

وب گردی