ایسکانیوز - راهبرد: در طول سیل بی‌امان درگیری‌های اخیر در منطقه خاورمیانه، کابوس استفاده از سلاح‌های شیمیایی باعث ترسیم خطوط قرمز و ارسال اسلحه شده است. پیش‌روی وحشیانه و خونین گروه اسلامی عراق وشام در سراسر عراق و سوریه به اندازه کافی برای ترغیب حملات هوایی آمریکا و مسلح نمودن نیروهای مخالف داعش کافی بوده است. با این وجود، گروه اسلامی تندرو در حال حاضر علاوه بر جنایات قبلی به استفاده از سلاح ها شیمیایی نیز متهم شده است.

به گفته مقامات عراقی، روند درمانی 11 نفر از نیروهای پلیس عراق که در جریان حمله ماه سپتامبر داعش در شهر دولویه مجروح شده اند نشان می‌دهد که آنها از طریق گاز کلر دچار مسمومیت شده اند. واشنگتن پست در گزارش خود چنین اشاره می‌کند که این مورد اولین نشانه استفاده داعش از سلاح های شیمیایی است و اضافه می‌کند که وزارت دفاع عراق درحال تحقیق درباره این موضوع است. پزشکان اعلام کرده اند که علائم مشاهده شده در افسران حاکی از مسمویت آنها از طریق گاز کلر است.

مقامات عراقی همچنین ادعا می‌کنند که داعش در دو حمله دیگر خود نیز از گاز سمی کلر استفاده کرده است، هرچند جزئیات این حملات هنوز اعلام نشده و به تایید نرسیده است. خوشبختانه حملات شیمیایی در افسران هیچ تلفاتی نداشته است. خلیل قندیل، رییس پلیس شهر دولویه در مصاحبه با روزنامه وال استریت گفت: « خوشبختانه اثر گاز کلر چندان قوی نبوده است».

آلیستر باسکی، سخنگوی شورای امنیت ملی در مصاحبه با نیویورک تایمز در مورد اتهامات مطرح شده از سوی مقامات عراقی گفت: « ما از گزارش ها آگاه هستیم، اما نمی‌توانیم جزئیات آن را تایید کنیم و به دنبال اطلاعات بیشتری در این زمینه هستیم. استفاده از گاز کلر به عنوان یک سلاح شیمیایی عملی شنیع است. اتهامات خیر اهمیت کار ما جهت نابودی سلاح‌های شیمیایی در این منطقه بی‌ثبات را مشخص می‌کند ».

در صورتی که صحت استفاده از سلاح های شیمیایی تایید شود، این حملات از جمله اولین حمله های شیمیایی در طول چند سال اخیر در عراق است. جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه در این رابطه گفت که در حالی که گزارش ها لزوما سیاست آمریکا در قبال داعش را تغییر نمی‌دهد، « این مسئله ممکن است در تصمیم‌گیری‌های تاکتیکی در استراتژی به کار گرفته شده تاثیرگذار باشد».

منبع: Defense One

نوشته آدام چندلر
کد خبر: 135120

وب گردی

وب گردی