تهران – ایسکانیوز: حدود سی درصد خانوارهای ایرانی چهار نفر جمعیت دارند.

به گزارش ایسکانیوز،بررسی های صورت گرفته توسط بانک مرکزی نشان می دهد خانواده های چهار نفره فراگیرترین خانوار در میان ایرانی هاست .

بررسی های صورت گرفته نشان می دهد در 10 سال گذشته یک تا چهار نفره با افزایش روبرو شده اند اما تعداد خانوارهای 5 نفره و بیشتر کاهش قابل توجهی را تجربه کرده اند.

هر چند خانوارهای چهار نفره فراگیرترین شکل خانوار در ایران هستند اما بانک مرکزی بعد خانوار در ایران را کمتر از چهار نفر اعلام کرده است . در سال گذشته بعد خانوار ایرانی 3.47 نفر بوده است که گرچه نسبت به سال گذشته افزایشی اندک را نشان می دهد اما نسبت به سال 1383 برابر با 0.66 درصد کاهش را نشان می دهد .

روند کاهش جمعیت در ایران سبب شده است مسئولان برنامه هایی را برای افزایش جمعیت در دستور کار خود قرار دهند .

بر اساس محاسبات صورت گرفته 6 درصد خانوارهای ایرانی تک نفره هستند و سهم خانوارهای دو نفره از کل خانوارهای کشور به 18 درصد می رسد .

نتایج این بررسی ها نشان می دهد 27.4 درصد از خانوارهای ایرانی سه نفر و 29.8 درصد چهار نفر جمعیت دارند . به این ترتیب سهم خانوارهای یک تا چهار نفره از کل خانوارهای کشور به 81.2 درصد از کل خانوارهای ایرانی می رسد .

12.3 درصد از خانوارهای ایرانی در سال گذشته 5 نفره بوده اند . سهم خانوارهای شش نفره 4 درصد و سهم خانوارهای هفت نفره از کل خانواده های ایرانی 1.6 درصد گزارش شده است .

خانوارهای هشت نفره تنها 0.4 درصد و خانوارهای 9 نفر و 10 نفر بیشتر به ترتیب 0.3 و 0.2 گزارش شده است .

تغییرات جمعیتی

بررسی های صورت گرفته توسط بانک مرکزی نشان می دهد در سال 1383 40.3 درصد از افراد خانوار در ایران کمتر از 20 سال سن داشته اند اما این نسبت در سال 1392 تغییرات مهمی را تجربه کرده است .

بر اساس آمارهای ارائه شده در حال حاضر 28درصد از افراد خانوار در ایران کمتر از 20 سال سن دارند .

بر این اساس تعداد افرادی که بین سن 20 تا 50 سال قرار دارند در طول سال های گذشته افزایش یافته است . در سال 1383 46.1 درصد افراد خانوارده در مقطع سنی 20 تا 50 سال قرار داشتند اما این سهم در حال حاضر به 50.7 درصد می رسد .

تغییرات جمعیتی نشان می دهد خانوار ایرانی به سمت پیری حرکت می کند و تداوم این وضعیت می تواند مشکلاتی را در آینده برای افراد جوان تر خانوار ایجاد کند .
کد خبر: 136295

وب گردی

وب گردی