تهران-ایسکانیوز: در هفته‌های اخیر خاویارهایی از مبدا کشور چین وارد بازار ایران شده‌است. این خاویارها بیشتر در استان اصفهان توزیع شده و متولیان وزارت جهاد کشاورزی در حال بررسی این محموله‌ها هستند.


بازار جهانی خاویار به دلیل ارزش‌های غذایی این محصول بسیار پررونق است. گردش مالی تجارت قانونی خاویار پس از اعمال محدودیت برای صید ماهیان خاویاری خزر از سوی مجامع جهانی سالانه بیش از 100 میلیون پوند بود. البته حجم تجارت غیرقانونی آن نیز در کشورهای حاشیه خلیج فارس بسیار زیاد بوده و آمار دقیقی از آن در دست نیست. به‌رغم آنکه ایران به عنوان یکی از کشورهای حاشیه خزر، دارای منابع خاویار طبیعی است اما از سال 87 همزمان با ایجاد محدودیت در برداشت از منابع طبیعی خاویار، معضلی به نام ورود خاویار تقلبی به بازار ایران آغاز شد. از آن سال بسته‌بندی‌های خاویار تقلبی که ترکیبی از ژلاتین و اسانس خاویار بود، با برندهای تقلبی به کشور راه یافت و مشکلاتی را برای برخی از هموطنان ایجاد کرد. این خاویارهای تقلبی در گذشته عمدتا بازارهای شهرهای شمالی را به تصرف خود در آورده بودند.


به تازگی خبر رسیده که باز هم موج جدیدی از ورود خاویارهای تقلبی از مبدا کشور چین به بازارهای ایران آغاز شده است. این بار محل توزیع این خاویارهای چینی شهر اصفهان است. در حال حاضر دو احتمال درباره محموله‌هایی که با برندهای غیر معتبر وارد بازار ایران شده وجود دارد. یکی اینکه این خاویارها همان ترکیب ژلاتین و اسانس خاویار هستند که مصرف آنها برای مردم خطرات جانی را به همراه خواهد داشت یا اینکه خاویارهای پرورشی درجه سه چینی را شامل می‌شوند.


متولیان شرکت مادر تخصصی خدمات کشاورزی چندی است که در حال رصد کردن بازار اصفهان هستند. این شرکت وابسته به وزرات جهاد کشاورزی بوده و تنها متولی خاویار در کشور است. البته به زودی نتایج نهایی این بررسی‌ها از سوی مسئولان این شرکت به اطلاع عموم خواهد رسید.

کد خبر: 139498

وب گردی

وب گردی