تهران- ایسکانیوز: سیستم حذف انتخابی نیترات از آب با استفاده از رزین های تبادل یونی جهت تصفیه آب شرب توسط پژوهشگران داخل کشور اجرایی می‌شود.


مهراب قدمی، مدیرعامل شرکت پالا گستر صنعت آب درباره تولید محصول دانش بنیان این شرکت اظهار کرد: سیستم حذف انتخابی نیترات از آب با استفاده از رزین های تبادل یونی دستاورد این شرکت است و در این فناوری برای حذف نیترات، از ستون های حاوی رزین های تبادل یونی بابسترثابت استفاده می شود.
قدمی با اشاره به اینکه ستون های حاوی رزین های تبادل یونی به خصوص برای حذف نیترات است گفت: مكانیسم كلی این سیستم بدین صورت است كه آب های زیرزمینی توسط پمپ های شناوربه درون سیستم پمپاژشده و در ابتدا وارد فیلترهای پیش تصفیه می شود. سپس وارد فیلترهای حذف نیترات شده و در این فیلترها نیترات موجود در آب با یون های موجود در رزین ها مبادله شده و جذب رزین ها می شوند.


وی در ادامه بیان کرد: سنسورهای سطحی نیز در این سیستم تعبیه شده اند تازمانی كه مخزن آب تصفیه شده پر شود به طور خودكار پمپ های ورودی را قطع كند و تخلیه مخزن تصفیه به طور خودكار انجام شود. با گذشت زمان تمام یون های كلربایون های نیترات جایگزین شده وزمانی كه تمام ظرفیت تبادل رزین ها در مخزن مصرف شوند، عمل شستشوی معكوس صورت می گیرد. سپس رزین های بستر توسط محلول كلریدسدیم نمك طعام احیاء می شوند.


قیمت پایین تر و راندمان بالاتر
مدیر عامل این شرکت دانش بنیان درباره میزان صرفه جویی ارزی این سیستم تولیدی اظهار کرد: ازآنجاكه حذف نیترات ازآب آشامیدنی بااستفاده ازروش های غشایی هزینه بر و با راندمان پایین است، این سیستم مشكلات مربوط به روش های مرسوم را برطرف و با قیمت پایین تر و راندمان بالاتر، نیترات آب راحذف می کند.
وی با اشاره به کاهش میزان مصرف انرژی این سیستم نسبت به سیستم های غشایی كه برای حذف نیترات مرسوم است گفت: اثر مثبت این سیستم حذف نیترات از آب های زیرزمینی با تولید پساب كمتر نسبت به روش های رایج است که پساب تولیدی این سیستم فقط محدود به پساب حاصل از احیاء رزین های تبادل یونی می شود و مقدار آن نسبت به روش های غشایی (اسمز معكوس و نانوفیلتراسیون) بسیار كمتر است.
قدمی درباره مزایای این سیستم تصریح کرد: با توجه به مزیت های ذکر شده این روش بهترین و مطلوب ترین روش برای تصفیه و تامین آب شرب است که مزایای دورریزی کمتر آب خام، مصرف انرژی پایین، راهبری ساده تر و کیفیت مطلوب تر جهت آب های با مصرف شرب به همراه دارد.


اجرا برای نخستین بار در کشور و بی نیازی به خارج مرزها
وی با اشاره به اینکه سیستم حذف انتخابی نیترات از آب بااستفاده ازرزین های تبادل یونی برای اولین بار در کشور در حال اجرا است گفت: نیاز به تامین و خرید از کشورهای خارجی احساس نمی شود به همین دلیل می توان با توجه به دانش فنی به دست آمده توسط این شرکت آن را در داخل کشور تولید کرد که البته این امر از خروج ارز از کشور جلوگیری می کند.
مدیرعامل این شرکت دانش بنیان درباره مقایسه تولید سیستم حذف انتخابی نیترات ازآب بااستفاده ازرزین های تبادل یونی با مشابه خارجی خود گفت: ابتدا با بررسی های انجام شده درمیان كشورهای صاحب فناوری، شركت های فعال دراین زمینه در كشورهای آلمان، انگلیس و هند شناسایی شدند ولی باتوجه به وجود تحریم ها و نظر به تجارب و سوابق موفق یك شركت هندی-آلمانی (مستقر در هند) صاحب این فناوری و همچنین باتوجه به بازدیدهای به عمل آمده از پروژه های انجام شده توسط این شركت در كشور هند، این شركت به عنوان همكار برای ورود فناوری به كشور انتخاب شد و این محصول کاملا مطابق با تولیدات کشورهای خارجی تولید شد به همین اسن سیستم دلیل کاملا مشابه نمونه خارجی است.


وی درباره وضعیت برند شدن محصول تولیدی این شرکت خاطر نشان کرد: با توجه به مزیت های ذکر شده درباره این محصول و کیفیت بالای آب تصفیه شده با این سیستم، این شرکت انتظار دارد که در آینده نزدیک وبا توجه به تاکیدات فراوان شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در خصوص مناسب نبودن روش های غشایی این روش را جایگزین اصلی روش غشایی در کشور کند و بازار بسیار مناسبی را برای آن فراهم سازد.


این فعال حوزه فناوری درباره میزان اشتغال زایی و به کارگیری نخبگان در این شرکت گفت: باتوجه به مواردمندرج درقانون اساسی یكی ازحقوق اولیه مردم بهره مندی ازآب شرب سالم است،اجرای این طرح سبب ایجادعدالت دركشورشده وهمچنین با ایجاد اشتغال در جهت رفع فقر گام برمی دارد. اجرای این طرح موجب توسعه كارآفرینی، پیشتازی اقتصاد دانش بنیان و استفاده از ظرفیت اجرای هدفمندسازی یارانه ها در جهت افزایش تولید، اشتغال و بهره وری، كاهش شدت انرژی و ارتقاء شاخص های عدالت اجتماعی می شود.


کد خبر: 141809

وب گردی

وب گردی