تهران- ایسکانیوز: فریده غیرت حقوقدان و فعال زنان درباره مطرح شدن پیشنهاد جایگزینی بیمه زنان خانه‌دار با مهریه گفت: «بیمه زنان خانه‌دار و مهریه دو نهاد متفاوت حمایتی از زنان هستند و جایگزینی یکی به جای دیگری از نظر حقوقی امکان‌پذیر نیست.»
غیرت در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسکانیوز گفت: « اصولا این دو موضوع، دو موضوع کاملا جداگانه هستند. ایجاد بیمه حمایتی برای زنان خوب است و در قانون نیز به آن سفارش شده‌است. اما اینکه آن را جایگزین یک نهاد حقوقی مختص ازدواج کنیم، به نظرم از نظر قانونی اشکال دارد.»
او ضمن اشاره به نظرات مخالف بیمه زنان خانه‌دار گفت: « ایجاد هر نوع حمایت از زنان امر مثبتی است. اینکه برخی ادعا می‌کنند که بیمه زنان خانه‌دار به کم‌تر شدن فرصت‌های اشتغال‌زایی برای زنان دامن می‌زند، درست نیست. آمار زنانی که امروز در جامعه ما شاغل هستند مشخص است. متاسفانه این رقم بسیار بسیار اندک است.»
این حقوق‌دان ادامه داد: « حمایت از زنان خانه‌دار لزوما به معنای حذف آنان از بازار کار و خانه‌نشین شدن آنها نیست.»
غیرت در مورد لزوم بررسی‌های دقیق و جامع مسائل زنان در ایران نیز گفت: «برخوردهای جزیره‌ای و مقطعی به مسائل زنان نمی‌تواند در حال حاضر مفید باشد. باید به منظور ارائه راهکار در مسائل زنان، عده‌ای دور هم بنشینند و در مورد همه مسائل زنان به نظری مشخص برسند. بعد این نظر را به علما و قانون‌گذاران اعلام کنند تا در سیستم حقوقی جامعه تغییراتی ایجاد شود.»
فریده غیرت در ادامه گفت‌وگوی خود با ایسکانیوز گفت: « پیشنهاد خانم مولاوردی، نمی‌تواند عملی شود.» او ادامه داد: « در پاسخ آن‌دسته از موافقان این پیشنهاد که مهریه را با استناد به دینی و مذهبی بودن آن مردود می‌دانند، باید گفته شود که یا باید مانند کشورهای دیگر مهریه به کلی حذف شود و حقوق برابر زن و مرد جایگزین آن شود یا مهریه باقی بماند. حذف مهریه نیز امکان‌پذیر نیست. زیرا کشور ما یک کشور اسلامی و قوانین بر پایه قوانین اسلامی وضع شده‌اند. لذا جایگزینی یک تاسیس حمایتی با نهاد قانونی چون مهریه امکان پذیر نیست.»
پیش‌تر شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، از پیشنهاد جایگزینی بیمه زنان خانه‌دار به جای مهریه به قوه قضائیه خبر داده بود. طرح بیمه زنان خانه دار از سال 81 در دستورکار دولت قرار گرفته‌است. مطابق این طرح قرار بود سالانه یک میلیون زن خانه‌دار تحت پوشش این بیمه قرار بگیرند. تاکنون تغییرات بسیاری در طول این سال‌ها بر این طرح اعمال شده‌است. این طرح همچنان به صورت معلق باقی مانده‌است.
کد خبر: 143234

وب گردی

وب گردی