ایسکانیوز - راهبرد: انتشار اسناد سری و دولتی در روز سه شنبه نشان می‌دهد که مقامات بریتانیا برای دسترسی به داده‌های جمع‌آوری شده توسط سرویس های اطلاعاتی سایر کشورها از جمله آژانس امنیت ملی به هیچ حکمی احتیاج ندارند.

توافق بین سازمان اطلاعاتی NSA و سازمان جاسوسی بریتانیا موسوم به ستاد ارتباطات دولت (GCHQ) به طور بالقوه اطلاعات تلفنی و اینترنتی بسیاری از مردم آمریکا را بدون نظارت قانونی و در صورتی که صدور حکم قانونی از لحاظ فنی امکان‌پذیر نباشد، برای سایر کشورها فراهم می‌سازد.

سازمان جاسوسی بریتانیا به محض آنکه اطلاعات مورد نظر را بدست آورد می‌تواند آنها را با توجه به سیاست های داخلی مشخص شده از سوی دولت تا دو سال نگهداری کند. سازمان اطلاعاتی مذکور مجبور به اعتراف به این مسئله شده است که دارای حق دریافت و درخواست بسیاری از داده های اطلاعاتی جمع آوری شده توسط دولت های خارجی کشورهای دیگر است. این اعترافات در یک دادگاه قانونی و طی جلسه ای غیر علنی با حضور نمایندگان سازمان های مختلف و بین‌المللی حقوق بشر از جمله سازمان بین‌المللی حفاظت از حریم شخصی، سازمان آزادی انگلستان و سازمان عفو بین الملل مطرح شد. این مسئله باعث ایجاد چالش های بسیاری برای سازمان اطلاعاتی بریتانیا شده است.

این مسئله به روشنی مشخص می‌کند که سازمان اطلاعاتی NSA به همراه سازمان اطلاعاتی بریتانیا بسیاری از داده های اطلاعاتی را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند که این امر به عنوان بخشی از یک همکاری بلند مدت در نظر گرفته شده است. بعضی از جزئیات معاهدات بین سازمان های اطلاعاتی از جمله وجود برنامه تمپورا در سازمان اطلاعاتی بریتانیا توسط ادوارد اسنودن، پیمان کار سابق NSA در سال گذشته فاش شده است. در این جزئیات به کابل های فیبر نوری و مدت 30 روز ترافیک تلفن در شبکه وب اشاره شده است.

این اولین بار است که دولت بریتانیا این موضوع را افشا کرده است که جهت دسترسی به اطلاعات جمع آوری و نگهداری شده توسط هم‌تایان آمریکایی خود به هیچ حکمی نیاز ندارد. به نظر می‌رسد مسائل افشا شده به منظور مقابله با اظهارات یکی از نمایندگان کمیته نظارت در پارلمان بریتانیا مطرح شده است. طبق این اظهارات در هر جایی که « سازمان اطلاعاتی بریتانیا از همتای آمریکایی خود اطلاعاتی دریافت کرده باشد، به دنبال آن یک حکم رهگیری امضا شده توسط وزیرمورد نیاز خواهد بود ».

هنوز مشخص نیست که آیا اعمال محدودیت بر دسترسی بریتانیا به اطلاعات سرویس جاسوسی آمریکا توسط ایالات متحده تحمیل شده است یا که خیر. با این وجود، اسناد ارائه شده توسط اسنودن به روزنامه گاردین در سال گذشته نشان می‌دهد که سرویس اطلاعاتی NSA بدون از بین بردن اطلاعات شهروندان آمریکایی داده های خام را با سرویس اطلاعاتی اسرائیل به اشتراک گذاشته است.

سازمان اطلاعات NSA طی یک بیانیه اعلام نمود که با تعدادی از کشورها جهت پیشبرد ماموریت های اطلاعاتی خود در خارج از کشور همکاری می‌کند. با این وجود، این موضوع مشخص نیست که آیا این سازمان از دسترسی نامحدود بریتانیا به داده های خود آگاه بوده و یا از آن چشم‌پوشی کرده است.

آژانس در این باره گفت: « هر زمان که NSA اطلاعات جاسوسی را به اشتراک گذارد، ما آنها را با تمامی قوانین قابل اجرا از جمله قوانین مشخص شده جهت محافظت از اطلاعات فردی در ایالات متحده مطابقت می دهیم. سازمان NSA تنها تحت سیاست های دولت ایالات متحده اقدامات خود را پیش می‌برد، از این رو در مواردی که دولت این کشور به طور قانونی ممنوع اعلام کرده باشد، با سایر سرویس های اطلاعاتی مشارکت نخواهد کرد ».

سازمان حفظ حریم شخصی در ایالات متحده به سرعت هرگونه دسترسی بدون مجوز مقامات بریتانیایی به داده های اطلاعاتی ایالات متحده را محکوم کرد.

جمیل جعفر، معاون مدیر حقوقی اتحادیه آزادی های مدنی آمریکا در بیانیه ای خطاب به مجله ملی گفت: « مسائل فاش شده در روزهای اخیر نشان می‌دهد که دو کشور حتی در حال دور زدن ضعیف‌ترین قوانین نظارتی موجود هستند. این موضوع نشان دهنده ناکافی بودن ساختار نظارتی موجود و نیاز مبرم به اصلاحات قوانین مربوطه است ».

منبع: Defense One

نوشته داستین وولز
کد خبر: 145259

وب گردی

وب گردی