تهران-ایسکانیوز: تجمع مردم تهران و شهرستان‌ها در روز تشییع مرتضی پاشایی خواننده پاپ کشور بازتاب‌های مختلفی بین مردم و رسانه ها داشت .

گذشته از اینکه بیشتر مردم تصور نمی کردند با جمعیت چند صد هزار نفری در تشییع این خواننده جوان پاپ در خیابان‌ها روبرو شوند رسانه ملی هم کم کاری کرد و نشان داد که در خبررسانی با مهارت و حرفه ای عمل نمی‌کند.
اما آنچه در این تجمع بزرگ دیدیم این بود که مردم در حرکتی خود جوش توانستند ثابت کنند که به دور از سیاست‌بازی‌ها و تفکرات سیاسی و اعتراضی می‌توانند حضور پیدا کنند و بدون اینکه مشکلی به وجود بیاید پیکر هنرمند مورد علاقه خود را تشییع و به خاک بسپارند.
در اینکه در مراسم تشییع تا ساعت‌ها خیابان های منتهی به تالار وحدت قفل بود و مردم از ساعت‌ها پیش از اعلام زمان تشییع در محل حضور داشتند شکی نیست اما این اتفاق پیش بینی نشده تا حد زیادی توانست به مسئولان نظام و مدیران نهادها و سازمان‌ها ثابت کند که مردم بدون اینکه مجوزی از وزارت کشور و نهادهای مربوطه داشته باشند می توانند در تجمعی معقول شرکت کنند ودر حرکتی عقلانی و بدون حاشیه احساس خود را برای از دست دادن هنرمند محبوبشان نشان دهند.
در این میان نمی توان نقش شبکه های اجتماعی را در ایجاد این تجمع و مراسم تشییع مرتضی پاشایی نادیده گرفت.

تشییع پیکر مرتضی پاشایی
شاید همان جوان‌هایی که یکدیگر را برای خداحافظی و تشییع در وایبر و واتساپ و لاین و.... دعوت می‌کردند تصور هم نمی‌کردند که این خیل جمعیت در روز کاری وسط هفته درمراسم حاضر شوند اما این اتفاق افتاد و در حالی که کسی انتظار چنین پدیده ای را نداشت مراسم با شکوه برگزار شد وهمه به قدرت و نفوذ شبکه‌های اجتماعی پی بردند .
به نظر نمی‌رسد همه آنهایی که درتهران ،مشهد ،شیراز ،اصفهان ، همدان، آبادان، دزفول، قم، کرمانشاه، بوشهر، قزوین، اهواز، زنجان، یزد، سمنان، تبریز، بندرعباس، تهران، انزلی و حتی کشورهای دیگر به نام مرتضی پاشایی دور هم جمع شدند از هواداران قبلی او بوده باشند و چه بسا که عده ای او را در حد شنیدن تصادفی چند ترانه اش می شناختند اما گردهمایی و برگزاری یادبودها نشان داد مردم در کنار هم می توانند صحنه هایی را ترتیب دهند که نشانی از سیاسی بودن ندارد و تنها نشانه همدلی ومهربانی است .

تشییع پیکر مرتضی پاشایی
حضورگسترده مردم نشان داد که همه نیاز در کنار هم بودن را حس کرده اند و برای نشان دادن این همدلی و همدردی با خانواده مرتضی پاشایی به خیابان ها آمده اند.
تشییع پیکراین هنرمند محبوب نشانه یک تغییرمهم در جامعهٔ ایران بود تغییری که بیش از هر چیز شبکه‌های اجتماعی نوظهور دلیل اش بودند و نشان دهنده قدرت بسیج بالای این شبکه‌ها بود.

download
چندین دهه است که در کشورهای غربی جنبش‌های اجتماعی از تجمعات و راهپیمایی‌های سیاسی به سمت تجمعاتی با خواسته‌های اجتماعی و غیرسیاسی معطوف شده‌اند و در ایران هم به نظر می‌رسد شکل نوینی از جنبش‌های اجتماعی در حال ظهور است.
این تجمع اجتماعی و فرهنگی نشان داد شکل، اهداف و ابزار جنبش‌های اجتماعی در ایران در حال تغییر است و به نظر می رسد باید نشانه‌های ظهور جنبش‌های نوین اجتماعی را در جامعهٔ ایران جدی گرفت و با پاک کردن نگاه امنیتی و سیاسی آن را با واقعیت‌های اجتماعی جامعه و تغییرات شتابانی که تجربه می‌کند، تفسیر کرد.

......................................................
*زهره حاجیان خبرنگار سرویس اجتماعی

 

 
کد خبر: 145343

وب گردی

وب گردی