ایسکانیوز: رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در شرایطی که مذاکرات صنایع هسته ای در حال رسیدن به یک توافق کلی است بار دیگر تحریم سال 1979 را علیه ایران تمدید کرد، به عبارت دیگر در شرایطی که سرمایه گذاران بخش خصوصی آمریکا مترصد برنامه ریزی جبران زیان های ناشی از 35 سال تحریم علیه ایران بودند، با این توجیه اوباما مواجه شدند که چون مذاکرات هسته ای هنوز منجر به عادی سازی مناسبات دیپلماتیک نشده و تحریم ها یک ضرورت بین المللی است.

دیپلماسی کجدار و مریز آمریکا در قالب پیام ها و نامه های محرمانه به مقامات ارشد ایران جهت مساعدت جمهوری اسلامی ایران در منطقه به لحاظ نفوذ معنوی و قدرت نظامی- امنیتی در سطح بین المللی پوشیده نیست حتی اگر برخی کشورهای منطقه از این مناسبات جهت حفظ هژمونی عربی خویش میلیاردها دلار هزینه کنند. از دیگر سو آثار و پیامدهای منفی مداخلات نظامی خصوصاً پس از اشغال افغانستان و عراق که توسط جناح جنگ طلب لابی آمریکا (I.P.A.C) تحمیل شده از چند سال پیش به صورت بحران اقتصادی دامن گیر کشورهای معظم صنعتی شده است.

اوباما به وضوح می داند که دولتش میلیاردها دلار به بانک مرکزی بدهی دارد و 40 میلیون شهروند آمریکایی نیازمند تأمین اجتماعی بوده که در این راستا سالانه ناگزیر از ورود 90 هزار پزشک از سایر کشورها جهت پوشش حمایتی بوده و در یک بخش درمان فقط نیازمند 1000 میلیارد دلار بودجه است. شرکت های بزرگ صنعتی نظیر جنرال موتورز(GM) با 100 هزار نیروی کار صرفاً با کمک 24 میلیارد دلاری دولت ساماندهی نخواهد شد. از این رو در کنفرانس اخیر G20 به صراحت اعلام می کند که این کشور عاجز از سیطره و سیادت بر کشورها بوده و خواهان مساعدت از آنان می شود.

اما اوباما در حوزه مناسبات دیپلماتیک و مبادلات اقتصادی و تجاری نمی تواند تئوری توهم و توطئه از یک سو و دیپلماسی چماق -هویج را از سوی دیگر پیش براند. تناقضات این شیوه حکومت مداری است که موجب می شود اتحادیه اروپا مواضع مستقلی را پیش گرفته و رسماً اعلام نماید خواهان تشکیل یک دولت مستقل فلسطینی است و وزیر کشور رژیم صهیونیستی به هنگام ورود جان کری وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا به اسرائیل به منظور ایجاد فضای انعطاف در مذاکرات کاهش تشنج فزایی میان اسرائیل و غزه رسماً اعلام می کند که به شهرک سازی در کرانه غربی ادامه خواهد داد و یا جنگ 55 روزه را به مردم بی دفاع غزه تحمیل می کند.

اوباما پیام دکتر روحانی را که با تغییرات داخلی یعنی نتیجه انتخابات مجلس سنا که به نفع جمهوریخواهان رقم خورد تغییرات اساسی در مذاکرات ایجاد نخواهد شد (بخوانیم نباید ایجاد شود) چرا که مطابق قانون اساسی ایالات متحده رئیس جمهور در مقابل مجلس کنگره و سنا حتی با تصویب قانون دارای حق وتو است.

آقای اوباما به درستی می داند که پوتین رئیس دولت روسیه به این دلیل به آمریکا اعتماد ندارد که علیرغم انحلال پیمان نظامی ورشو، سازمان نظامی مداخله گر ناتو برخلاف توافق عمل نموده و به جای انحلال آن بر قدرت و مداخله در کشورها افزوده است.

کاستن بدبینی دولتمردان جمهوری اسلامی ایران مستلزم تبری جستن اوباما از لابی جنگ طلب صهیونیزم بین المللی در راستای همزیستی مسالمت آمیز و تشنج زدایی جهت حفظ منافع ملی و برطرف ساختن بحران اقتصاد داخلی است. تمدید و تحریم 1979 میلادی علیه ایران بیانگر آن است که اوباما با طناب جناح جنگ طلب جمهوریخواهان در حال بندبازی است که صرفاً موجب رها تر شدن جناح نتانیاهو و گسترش ناامنی و تروریسم در منطقه است.

در مطلوب حداقلی اوباما می توانست با تعویق انداختن قانون تحریم سالانه علیه ایران یک گام در رفع تردیدها به جلو برداشته تا نتایج مذاکرات که اروپا و ژاپن به گونه ای جدی خواهان اثربخشی مثبت آن هستند حسن نیت طرفینی را نشان دهد. امروز حسن نیت جمهوری اسلامی ایران کشورهایی را که خواهان انزوای بین المللی آن بودند به انفعال کشانیده و امکان جنجال های دیپلماتیک علیه جمهوری اسلامی ایران را به حداقل رسانیده و از چنین تحریمی نمی توان به عنوان ساز و کارهای فشار در دیپلماسی برد- برد به کار برد.

......................

*حقوقدان
کد خبر: 145554

وب گردی

وب گردی