ایسکانیوز: روز گذشته، اندروید 5 به صورت رسمی در دسترس تمامی کاربران تلفن‌های هوشمند نکسوس قرار گرفت. در ادامه و به بهانه‌ی عرضه جدیدترین نسخه از این سیستم عامل محبوب، مروری بر ویژگی‌های منحصر به فرد آن خواهیم داشت.

1 - اولین نکته‌ی جالب توجه در رابطه با اندروید 5، حجم نسبتا پایین آن است. تمامی به‌روزرسانی نرم‌افزاری، هم‌سوسازی اطلاعات و دیگر فعالیت‌های مرتبط با اندروید 5، با حجمی کمتر از 500 مگابایت محقق شده است. به‌مانند سیستم‌های عامل پیشین اندروید، نسخه پنجم نیز در زمانی کمتر از 15 دقیقه به طور کامل بر روی تلفن همراه هوشمند شما نصب می‌شود.

در حال حاضر کاربران تلفن‌های هوشمند نکسوس 5 و ال‌جی جی-3 و البته کاربران تبلت‌های نکسوس جزو اولین گروهی هستند که به اندروید 5 دسترسی دارند. کاربران نکسوس 6 نیز به صورت پیش‌فرض بر روی گجت هوشمند خود، این نسخه از سیستم‌های عامل گوگل را دارند.

1


2 - اولین تغییر ظاهری «آب‌نبات چوبی» (نام رسمی این نسخه از اندروید) نسبت به نسخه‌های پیشین خود، سیستم قفل‌گذاری هوشمند است. دو قابلیت جدید به سیستم امنیتی اندروید 5 اضافه شده‌اند و هر دو عملکرد نسبتا مناسبی دارند. سیستم قفل‌گذاری هوشمند با استفاده از فناوری تشخیص چهره به کاربر این اجازه را می‌دهد تا با استفاده از دوربین جلو تلفن هوشمند، قفل آن را باز کند. سیستم مذکور با وجود کمبودهای بسیار و عدم کارکرد مناسب در نور کم، آزمایش‌های ایسکا تِک را به خوبی پشت سر گذاشت. علاوه بر این قابلیت، می‌توانید تلفن همراه مجهز به اندروید 5 خود را با تمامی گجت‌های اندروید جدید هم‌سو کرده و قفل‌های امنیتی آن را به وسیله‌ی گجت‌ها باز کنید.

در کنار قفل‌های امنیتی و هوشمندسازی آن‌ها، اندروید 5 با سیستم اعلان و نوتیفیکیشن بهبود یافته به استقبال کاربران آمده است. گوگل با نیم‌نگاهی به قابلیت‌های کلیدی سیستم عامل iOS و الگوبرداری از بهترین ویژگی‌های این سیستم عامل محبوب، استفاده از اندروید 5 را لذت‌بخش‌تر از همیشه کرده است. با استفاده از سیستم اعلان جدید، می‌توانید تمامی اتفاقات مرتبط با تلفن همراه و اکانت گوگل خود را حتی در هنگام قفل بودن تلفن همراه نیز زیر نظر داشته و به آن‌ها پاسخ دهید.

2


3 - اندروید 5 از نظر ظاهری هم پیش‌رفت به خود دیده و هم با کاستی‌هایی همراه است. در هنگام قفل بودن تلفن همراه، ظاهر آن امروزی و باب طبع قشر وسیعی از مخاطبان است؛ اما هنگامی که به منوهای گوشی سر بزنید، از کج‌سلیقه بودن طراحان گوگل تعجب خواهید کرد. بر خلاف نوار اعلان‌ها و دیگر محتویات قسمت بالایی، تمامی منوها دارای تصویر پس‌زمینه سفید رنگ بوده و در طراحی آن‌ها از منوهای بی‌رنگ استفاده نشده است. این مسئله سبب می‌شود تا در هنگام کار با منوهای تلفن همراه خود، با یک تصویر پس‌زمینه به شدت ناامیدکننده مواجه شوید.

البته ضعف در طراحی گرافیکی منوها و دیگر المان‌های تلفن همراه، تنها اشکالات اندروید 5 نیستند. سیستم مالتی-تسکینگ و سوئیچ کردن بین نرم‌افزارهای گوناگون با چینش متفاوتی همراه شده و مدیریت کردن پنجره‌های باز شده را تا حدی دشوار می‌کند. به‌روزرسانی جدید مرورگر کروم نیز سبب شده است تا تمامی صفحات وب به صورت یک پنجره‌ی باز نمایش داده شوند و این مسئله، مدیریت تلفن همراه شما را دشوارتر از پیش می‌کند.

3


4 - اندروید 5 دو ویژگی منحصر به فرد جدید نیز به خود اضافه کرده که احتمالا شما را مجاب به دریافت هر چه سریع‌تر آن خواهد کرد. ویژگی اول اضافه شدن سیستم مدیریت حساب کاربری است. به مدد این سیستم، شما می‌توانید چندین کاربر و اکانت گوگل را برای گجت هوشمند خود شخصی‌سازی کنید و در هنگام لزوم، به هر یک از حساب‌های کاربری وارد شوید. این مسئله برای کاربرانی که دستگاه هوشمند خود را با افراد دیگری شریک می‌شوند، حائز اهمیت خواهد بود. در کنار قابلیت‌های مدیریت حساب، اندروید 5 به واسطه‌ی دکمه‌های تنظیم صدا، توانایی مدیریت کردن اعلان‌ها در یک بازی زمانی مشخص را نیز در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این سیستم بدین شکل خواهد بود که به واسطه‌ی آن، می‌توانید میزان صدا، طریقه اعلام و دیگر ویژگی‌های سیستم نوتیفیکیشن را در هر شرایطی کنترل کنید.

4


«آب‌نبات چوبی» علاوه بر ویژگی‌های مذکور، قابلیت‌های زیرساختی بسیاری را نیز به خود اضافه کرده است. قابلیت‌هایی که نهایتا اندروید 5 را تبدیل به یک موفقیت بزرگ برای تیم گوگل و تلفن‌های هوشمند خانواده‌ی اندروید می‌کنند.

 

 
کد خبر: 146093

وب گردی

وب گردی