تهران-ایسکانیوز: با وجود این که در کنکور امسال 59.04 درصد داوطلبان را زنان تشکیل می دادند و هرساله تعداد قبولی زنان در کنکور و ورودی دانشگاه ها بیشتر می‌شود اما همچنان در بازار کار دیدگاه‌های سنتی غلبه دارد و همین امر باعث می‌شود مردان در پست‌های مدیریتی بیشتر پذیرفته شوند؛ این موضوع در دانشگاه که خود محور آموزش و تغییرات جامعه است نیز صدق می‌کند. به راستی جایگاه زنان در محیط کار دانشگاه به خصوص پست های مدیریتی کجاست؟ چرا با وجود اینکه درصد بالاتری از ورودی‌ها و فارغ التحصیلان را زنان تشکیل می دهند ولی حضور آنان در مدیریت دانشگاه ها کم رنگ است؟ در همین راستا با اولین مدیر زن دانشگاه آزاد اسلامی گفت و گو کردیم تا از چند و چون مدیریت زنان و جایگاه آنان در دانشگاه مطلع شویم.


فرح حبیب در دی ماه سال 92 با حکمی از سوی حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد، به عنوان اولین مدیر زن در دانشگاه پردیس منصوب شد. وی دانشیار پایه 17 دانشگاه هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات است، همچنین تدریس در دانشگاه های تهران، علم و صنعت، تربیت مدرس و ... را در کارنامه‌ی تحصیلی خود دارد.


موج جمعیتی دانشجویان برای تحصیلات تکمیلی


فرح حبیب، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز از اقدامات انجام شده در دوره مدیریت خود گفت: در این دوره اقدامات بسیاری در حوزه های اداری، آموزشی، پژوهشی، عمرانی،فرهنگی و... صورت گرفته است.


وی ادامه داد: افزایش رشته، رو نمایی از پرتال دانشگاه، طراحی ساختمان جدید، افزایش هیات علمی و تشکیل شوراها از جمله کارهایی بود که در این مدت انجام شد.


رئیس واحد پردیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به افزایش درخواست داوطلبان برای تحصیل در مقطع تحصیلات تکمیلی گفـت: موج جمعیتی دانشجویان ما بیشتر در مقطع کارشناسی ارشد است، که خوشبختانه با تعامل و رایزنی های انجام شده توانستیم مجوز 13 رشته را در مقطع تحصیلات تکمیلی در ترم اول امسال بگیریم.


وی خاطرنشان کرد: از جمله این رشته ها می توان به معماری گرایش شهرسازی، منظر، داخلی، عمران گرایش سازه، برق گرایش قدرت، حقوق گرایش تجارت بین الملل و جزا، مکانیک گرایش طراحی کاربردی، مکاترونیک، تبدیل و فناوری اطلاعات اشاره کرد.


حبیب افزود: افزایش تحصیلات تکمیلی ملزم به بالا بردن توان علمی در دانشگاه ها است که برهمین اساس اقدامات بسیاری را در جهت افزایش هیات علمی از طریق فراخوان انجام دادیم، همچنین صحبت هایی با اساتید قدیمی و با تجربه نیز انجام شده است.


وی با بیان اقدامات انجام شده در حوزه اداری گفت: افزودن 30 کلاس، تجهیز 4 سایت کامپیوتری، تجهیز کارگاه های عمرانی و ساختمان ورزشی از جمله این اقدامات است.


وی با اشاره به سیاست ریاست دانشگاه آزاد اسلامی و تاکید بر تاسیس پارک علم و فناوری گفت: تاسیس سه پارک علم و فناوری از سیاست های رییس دنشگاه آزاد اسلامی است و تاسیس پارک علم و فناوری در محدوده شرق شهر به عهده ی واحد پرذیس است که در این خصوص رایزنی هایی با معاونت عمرانی صورت گرفته است و در حال بررسی طرح های ارائه شده است.


حبیب به تفاهم نامه های صورت گرفته در این مدت اشاره کرد و گفت: اولین تفاهم نامه با نیروی انتظامی در جهت انجام پروژه های دانشجویان براساس نیازهای نیرو انتظامی، دومین تفاهم نامه را با شهرداری و سومین تفاهم نامه را با بنیاد مسکن امضاء کرده ایم، که تفاهم نامه همکاری با شهرداری را در هفته پژوهش رو نمایی خواهیم کرد.


دیوار جیغ در واحد پردیس!


رئیس واحد پردیس در خصوص فعالیت های فرهنگی واحد گفت: با توجه به بخشنامه ابلاغی فرهنگی رییس دانشگاه آزاد، واحد پردیس اقداماتی را در قالب آموزشی، مذهبی و هنری تقسیم کرده است که اجرای طرح دیوار جیغ و دفتر مشاوره از جمله این فعالیت ها است. دیوار جیغ در حقیقت یک تریبون آزاد برای بیان دغدغه‌های دانشجویی است که در این واحد دانشگاهی به کار گرفته می‌شود؛ ماجرا از این قرار است که روی یک دیوار نایلون کشیده و دانشجویان هر کدام نظرات خود را راجع به موضوعی مشخص روی این نایلون می‌نویسند.


حبیب


وی به تبدیل واحد پردیس به دانشگاه سبز اشاره کرد و افزود: در نظر داریم با ارج نهادن به محیط زیست و توجه ویژه به آن  واحد پردیس را به دانشگاه سبز تبدیل کنیم، که در این راستا طرح هایی از جمله بازیافت زباله، استفاده مجدد از آب را ارائه داده ایم.


در محیط کار جنسیت تاثیر گذار نیست


فرح حبیب در خصوص جایگاه زنان در مدیریت دانشگاه ها گفت: من اولین مدیر زن بودم که در دانشگاه آزاد انتخاب شدم، همچنین دو دانشکده دیگر دانشگاه آزاد نیز توسط مدیران زن اداره می شوند که این حرکت بسیار خوبی بود که دکتر میرزاده انجام دادند. متاسفانه بر اساس آمار واحد پردیس از 18 بورسیه ما تنها 4 زن و از 28 استادیار 6 زن پذیرش شده است، در همین خصوص در شورای اقتصاد دانش بنیان از من خواستند که در فراخوان امسال وزن خانم ها را بالا ببرم و قطعا این کار را خواهم کرد. در واحد پردیس مدیر گروه های کامپیوتر، برق، معماری،حقوق و شهرسازی زنان هستند، که به خوبی توانسته اند از عهده این مسئولیت برآیند.


وی در خصوص موفقیت مردان و زنان در مدیریت گفت: از نظر من در محیط کار جنسیت تاثیر گذار نیست و کسی که با تلاش و از صمیم قلب کار می کند موفق تر خواهد بود. البته ناگفته نماند که ویژگی های مسئولیت پذیری، علاقه مندی به کار و صبوری که در خانم ها بیشتر دیده می شود باعث موفقیت آنان خواهد شد.


رییس واحد پردیس در پاسخ به سوال خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در خصوص اینکه آیا روزی فکر می کرد که مدیر شود گفت: مدیریت از نظر من عین هنر است و بخشی از آن علم است و باید در خمیره ی آدمی باشد. از کودکی دوست داشتم معلم بشوم و فکر نمی کردم روزی مدیر واحد دانشگاهی شوم البته اداره یک کلاس هم در دل خود مدیریت را دارد.


وی ازبرخورد مجموعه با مدبریت دانشگاه آزاد با او به عنوان اولین مدیر زن گفت: در سطح کلان برخورد بسیار خوبی با این موضوع شد و مسئولان تعامل و مساعدت خوبی را با بنده دارند، روزی به اداره بازرسی مراجعه کرده بودم که رئیس آن از من به عنوان ناموس دانشگاه ازاد نام برد که این حس خوبی را به من القا کرد و متوجه شدم که حمایت عده‌ی بسیاری را با خود دارم.


وی در پایان افزود: از نظر من خود خانم ها هم باید آگاهانه برخورد کنند و اجازه ندهند که حقشان پایمال شود.


کد خبر: 146100

وب گردی

وب گردی