تهران- ایسکانیوز: دومین روز از دهمین دور مذاکرات هسته ای برای رسیدن به توافق جامع از صبح امروز به وقت وین آغاز شد. امروز نشست های کارشناسی همچون روز گذشته ادامه دارد. قرار است عباس عراقچی دیپلمات ارشد کشورمان و مجید تخت روانچی دیگر عضو تیم مذاکره کننده هسته ای در دیدارهایی با همتایان خود به گفت و گو بپردازند. بر این اساس مذاکره با هیات های روسیه، آلمان، فرانسه و انگلیس در دستور کار تیم مذاکره کننده ایران قرار  دارد.

هتل کوبورگ وین میزبان دهمین دور مذاکرات هسته ای است و از دیروز محمد جواد ظریف و کاترین اشتون در دفتر نمایندگی ایران با یک ناهار کاری این دور از گفت و گو ها را رسما آغاز کردند. آخرین دور مذاکرات ایران و (۱+۵) برای رسیدن به راهکاری جامع در وین از سر گرفته شد. این در حالی است که تا سوم آذر، آخرین روز تعیین شده برای مذاکرات ، شش روز باقی و همچنان اختلافات تا رسیدن به یک نقطه مشترک زیاد است.

این در حالیست که دیروز محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در فرودگاه وین تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران به دنبال راه حل، تفاهم و تعامل سازنده است. و در صورتی که طرف مقابل اراده سیاسی برای اتخاذ تصمیمات سخت داشته باشد، پیشنهادهای متعددی برای حصول توافق وجود دارد.

تیم مذاکره کننده هسته ای هدف از ورود به وین را رسیدن به نتیجه مناسبی که حقوق ملت ایران را محترم شمرده باشد عنوان کرده اند. در همین راستا محمد جواد ظریف روز گذشته تاکید کرد: نتیجه مذاکرات چه توافق و چه ایستادگی در مقابل زیاده خواهی باشد، روز سوم آذر روز پیروزی ملی در رسین به اهدافی است که دنبال آن بوده ایم.

وی در عین حال یادآور شد که روی همه موضوعات اختلاف است، اما موضوع میزان غنی سازی(نه اصل غنی سازی) و نحوه اوج گرفتن به سمت غنی سازی صنعتی وقت همه را گرفته است. چرا که گرایشی در غرب هنوز فکر می کنند تحریم ها برایشان منفعتی داشته و راه حل است. لذا موضوع تحریم ها نیز مورد اختلاف می باشد.

با توجه به آنچه در مصاحبه وزیر امورخارجه کشورمان مطرح شده است  جمهوری اسلامی ایران همواره نشان داده که به دنبال تعامل و مذاکره است و در این راه هیچگاه میز مذاکره را رها نکرده و سعی کرده است به طور واضح نگرانی های مشروع را پاسخ و به حل و فصل آن بپردازد. بنابراین اگر طرف مقابل اراده سیاسی برای اتخاذ تصمیمات سخت برای رسیدن به یک توافق را داشته باشد، بدون شک شرایط برای رسیدن به یک تفاهم برد- برد فراهم است. چرا که پیشنهادهای ارائه شده برای پایان دادن به بحران ساختگی هسته ای ایران می تواند به حصول نتیجه بیانجامد.

دیروز تیم مذاکره کننده هسته ای در نشست های کارشناسی بدنبال رایزنی برای یافتن راهکارهای مناسب جهت رسیدن به توافق جامع بودند و امروز هم این نشست ها در پنل های تخصصی ادامه دارد.

در این راستا و با توجه به تلاش های دستگاه دیپلماسی کشورمان در طول یکسال گذشته به نظر می رسد که دیگر هیچکس ایران را در صورت نرسیدن به یک توافق تا ضرب الاجل24 نوامبر(3 آذر) مورد سرزنش قرار نخواهد داد؛ چرا که این طرف مقابل بوده است که با زیاده خواهی امکان رسیدن به توافق را از میان برده است.

به هرحال تا سوم اذر نتیجه مذاکرات چه توافق و یا ایستادگی در مقابل زیاده خواهی طرف مقابل باشد، همیشه این روز به عنوان روز «پیروزی ملی ایرنیان» در یادها باقی خواهد ماند.

 
کد خبر: 146168

وب گردی

وب گردی