تهران- ایسکانیوز، پلاس+ /مذاکرات هسته ای در وین در حال انجام است ،احمد بخشایش اردستانی نماینده مجلس شورای اسلامی در مورد مذاکرات هسته ابراز امیدواری کرد و گفت: همه ما امیدوار هستیم که این مذاکرات به نتیجه برسد، اما به دلیل اینکه آمریکا زیاد خواه است امکان دارد این موضوع به مشکل بخورد. مسیری که تا الان طی کرده ایم به شکلی بوده است که ما را به توافق بسیار نزدیک کرده است. اما در مورد تحریم ها موضوعی که مطرح می شود، برگشت پذیری آن از سوی آمریکا است. یعنی آمریکا نمی خواهد تحریم ها را به طور کامل لغو کند و اختلاف نظر ما بر سر همین است. علت اختلاف نظر ما این است که اگر تحریم ها برگشت پذیر باشد نیاز به کمیسیون و نشست مجدد دارد. امیدوارم که زیاد طلبی های آمریکا کم شود و در نهایت سوم آذر به یک توافق برسیم. به نظر من اگر ما بتوانیم با آمریکا به توافق برسیم ضرری نکرده ایم.

وی با تاکید بر امید مردم ایران به مذاکرات افزود: در صورتی که ما در مذاکرات به توافق برسیم، یک حالت روانی مثبت برای مردم به وجود می آید. به این منظور که از دید مردم راه های تجارت باز می شود ، در نتیجه سرمایه گذاری بیشتر می شود، به طورکلی یک امیدواری در کشور شکل می گیرد. طبیعی است وقتی که یک مانع در کشور وجود داشته باشد، دست و پای مردم بسته می شود و باعث ناراحتی آنها می شود.

او افزود : مردم فکر می کنند مشکلاتی که بخش عمده ای از مشکلاتی که وجود دارد، بر دوش تحریم ها است. در صورتی که این طور نیست. اما حالا که مردم این طور فکر میکنند امیدواریم که توافقات انجام بگیرد و حداقل تحریم های هسته ای برداشته شود و آمریکایی ها به سمت تحریم های حقوق بشری حرکت بدی داشته باشند.

بخشایش اردستانی در مورد ذهنیت مردم  بر آمریکا بعد از توافق ادامه داد:ما با آمریکایی ها یک رابطه سی و چند ساله داشته ایم، که با فراز و فرود های زیاد همراه بوده است. در عین رابطه نداشتن با آمریکا، بالا ترین ارتباط را داشته ایم. اما  احتمالا توافق این مذاکرات، می تواند مقدمه صحبت های آتی باشد. در هر صورت آمریکا طی این چند سال خیلی تلاش کرد که ایران و جمهوری اسلامی را به هرنحوی شکست بدهد اما ایران نیز در این عرصه بروز و ظهور خوبی از خود نشان داد.  اگر آمریکا بپذیرد که نمی تواند جمهوری اسلامی را از بین ببرد در ابتدا می توان به مرحله ای از توافق هسته ای رسید ودر پی آن، راه باز می شود برای مباحثات بعدی که می تواند موثر و موفقیت آمیز باشد.
کد خبر: 146825

وب گردی

وب گردی