تهران-ایسکانیوز: علی یونسی در اختتامیه  همایش ملی اعتدال، اظهار داشت: گروه های تکفیری در همه ادیان و مذاهب ریشه تاریخی دارند و هیچ قوم و مذهبی نمی تواند خود را مبرا از این گروه های تکفیری بداند، پس از این نیز دوباره شکل خواهند گرفت از این رو برای جلوگیری از گسترش این گروه های تکفیری در جهان باید چاره جویی کرد.

مشاور رییس جمهور در امور اقلیت ها در اختتامیه مراسم همایش ملی اعتدال، گفت: شیعیان در دوره فعلی باید بیش از گذشته به نقش و جایگاه اهل بیت توجه داشته باشند و باید راهکاری را در جهان پیش بگیرد که بیش از هر تاریخی وحدت جهان اسلام بر محور اهل بیت رقم بخورد. براساس سخن حضرت علی(ع) منشاء افراط و تفریط جهل است. عمل جاهلانه در مقابل عمل حکیمانه قرار می گیرد و اعتدال یعنی حراست براساس عدل و عدالت و علم و اگر حرکتی یکی از این ویژگی ها را نداشته باشد جاهلانه است.

او ادامه داد: هر حرکت جاهلانه ای که گروهی سازمان دهی شود و رنگ دینی به خود بگیرد، افراطی تلقی می شود. اگر حرکتی غیر دینی و جاهلانه در جامعه ای شکل گیرد بی شک اثرات و تبعاتی از خود به جا می گذارد ولی دیر یا زود از آن به عنوان حادثه تاریخی یاد می شود اما زمانی که این حرکت جاهلانه رنگ دینی به خود گیرد، ریشه دار می شود و به مرور تبدیل به یک مذهب می شود و مورد تقدس قرار می گیرد.

او افزود: همواره در جهان خطر بروز جنگ های دینی همچون جنگ های صلیبی احساس می شو، جنگ هایی که امنیت جهان را تحت شعاع قرار می دهند. گروه های تکفیری در همه ادیان و مذاهب ریشه تاریخی دارند و هیچ قوم و مذهبی نمی تواند خود را مبرا از این گروه های تکفیری بداند، پس از این نیز دوباره شکل خواهند گرفت از این رو برای جلوگیری از گسترش این گروه های تکفیری در جهان باید چهاره جویی کرد.

یونسی در ادامه عنوان داشت: نخستین گروه های تکفیری در زمان حیات پیامبر اکرم شکل گرفتند و به خود جسارت این را دادند که در کنار مسجد مسلمانان مسجدی بنا کنند تنها فرمانی که پیامبر برای مقابله با این داد تخریب مسجد آن ها بود. او ریشه دارترین گروه تکفیری در اسلام در دوره خلافت حضرت علی (ع) شکل گرفت. این گروه از یاران امام بودند که از دین خارج شدند و خوارج نام گرفتند و در طول تاریخ اسلام همواره در جهان اسلام موجب درگیری شدند.

وی در ادامه اظهار داشت: از نظر خود راهکار مقابله با کفر را در قتل و آدم کشی معنا کردند و برای نخستین بار بدعت اتهام کافر بودن به مسلمانان را مطرح کردند و حکم قتل کفار را از منظر خود صادر کردند. احادیث مختلفی در میان شیعه و سنی رواج دارد که هرکس لااله الا الله را بر زبان جاری کند و به نماز بیاستیدمسلمان است و نباید حکم به کفر او صادر کرد.

یونسی ادامه داد: مهم ترین شاخصی که از زمان بعث پیامبر برای جلوگیری افراط و تفریط تاکید شده است شاخص عقل است. در قرآن و احدیث بارها بر رفتار عقلانی تاکید شده است. اسلام برای انسان کرامت و ارزش قائل است و معتقد است هر فرد باید خودش به اصول دین برسد و تقلید در اصول دین جایز نیست. در دین اسلام عدالت آن قدر اهمیت دارد که یکی اصول دین قلمداد شده است. اگر کسی در زندگی اش همواره عقل، علم و عدالت را سرلوحه رفتاری اش قرار دهد هرگز دچار افراط و تفریط نمی شود.

او در انتها افزود: حتی در میان گروه های افراطی نیز اهل بیت از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند. شیعیان در دوره فعلی باید بیش از گذشته به نقش و جایگاه اهل بیت توجه داشته باشند و باید راهکاری را در جهان پیش بگیرد که بیش از هر تاریخی وحدت جهان اسلام بر محور اهل بیت رقم بخورد. باید به این نکته توجه داشته باشیم که اسلام به ما اجازه نداده است که نسبت به دشمنان مان از رفتاری اعتدالی و عقلانی خارج شویم و با آن ها رفتاری ناعادلانه کنیم.

یونسی در پایان سخنانش بعنوان داشت: نحوه رفتارمان با دشمنان مان نشان می دهد که ما اهل تقوا هستیم یا خیر.
کد خبر: 146849

وب گردی

وب گردی