وین-ایسکانیوز: روز دوم دهمین دور مذاکرات هسته ای هم بدون  انتشار خبری رسمی از روند گفت و گوها به پایان رسید. مذاکرات هسته ای در فضای ابری و بارانی وین به سردی ادامه دارد و تاکنون جزئیاتی از گفت و گوهای طرف های مذاکره کننده منتشر نشده است.

این دهمین دور مذاکرات هسته ای است که با ناهار کاری محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه شنبه آغاز شد و به نظر می رسد تا جمعه و مادامی که خبری از رفت و آمد وزرای خارجه دیگر کشورهای درگیر در مذاکرات نباشد،به گرمی نگراید.

پیش از این نهمین دور مذاکرات هسته ای در مسقط پایتخت کشور عمان که مصطلح به پایتخت میانجیگری است برگزار شد و برخلاف انتظارها به پیشرفت قابل ملاحظه ای نرسید. در جریان مذاکرات دور نهم ظریف، کری و اشتون به مدت دو روز طی 12 ساعت بر سر میز مذاکره نشستند و در مورد اصلی ترین موارد اختلافی به گفت و گو نشستند.

اکنون دهمین دور مذاکرات هسته ای در روزهای سرد وین، به کندی پیش می رود و روز اول و دوم با نشست ها و دیدارهای دوجانبه و چند جانبه در سطح معاونین وزرای امور خارجه و کارشناسی به پایان رسیده است.

روز نخست دهمین دور مذاکرات هسته ای نشست سه جانبه ای میان ایران و اتحادیه اروپا و آمریکا برگزار شد و هم چنین معاونین وزرای خارجه ایران و آمریکا با یکدیگر به گفت و گو پرداختند. هیات ایرانی با هیات چینی نیز دیدار دوجانبه داشتند.

دیدارهای دوجانبه معاونین وزرای خارجه ایران با همتایان انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و روسی از برنامه های روز دوم تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در هتل پالاس کوبورگ وین بود. همچنین نشست هایی با حضور کارشناسان تیم ایرانی و فرانسوی ساعت 5 عصر به مدت یک ساعت برگزار شد.

عباس عراقچی، مجید تخت روانچی، ویلیام برنز و وندی شرمن در دیدارهای دوجانبه معاونین وزرای خارجه آمریکا حضور داشتند. بر این اساس نمایندگان تهران-واشنگتن طی دو روز گذشته دو بار با یکدیگر دیدار و گفت و گو داشتند.

اعضای تیم های مذاکره کننده کشورهای درگیر در مذاکرات با لیموزین های خود به هتل محل مذاکرات آمدند هرچند که مایکل مان، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با تاکسی به محل مذاکرات رسید.

هتل کوبورگ در یکی از گران قیمت ترین مناطق وین واقع شده و گفته می شود پیش از انجام مذاکرات بر سر فعالیت های هسته ای ایران، مذاکراتی در سطوح بین المللی در این هتل برگزار شده است. ممکن است هتل کوبورگ 200 ساله، در صورتی که توافق جامع هسته ای به سرانجام برسد، یکی از شناخته ترین هتل های اروپا خواهد شود. هتل ماریوت هم این روزها علاوه بر هتل کوبورگ شاهد رفت و آمدهای خبرنگاران و تیم های مذاکره کننده هسته ای است. این هتل درست مقابل هتل کوبورگ واقع شده است و چادر خبرنگاران مشرف به این دو هتل است.

نزدیک به 300 خبرنگار مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 را در وین پوشش می دهند و تلاش و تکاپوی آنان برای انتشار دقیق اخبار تنها فضای گرمی است که در حاشیه مذاکرات وجود دارد.

کمتر کسی از ساکنین محله هتل کوبورگ در جریان مذاکرات هسته ای هستند و برخی با عبور از مقابل چادر خبرنگاران با طرح سوالاتی پیگیر اجتماع دوربین ها و لوگوهای مختلف می شوند.

به گفته برخی خبرنگاران، فضای دهمین دور مذاکرات هسته ای که در هتل کوبورگ پشت سر گذاشته می شود، در مقایسه با دیگر مذاکرات آرام تر است. طی دو روز گذشته هیات های کارشناسی و معاونین وزرای امور خارجه پس از پایان رایزنی ها به سرعت محل مذاکرات را ترک می کنند و در جمع خبرنگاران حاضر نمی شوند.

تنها دیپلمات حاضر در جمع خبرنگاران آلن ایر سخنگوی فارسی زبان وزارت امور خارجه آمریکا بود که او نیز حاضر به پاسخگویی سوالات خبرنگاران از روند مذاکرات هسته ای نشد.

افخم سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان ظهر روز دوم مذاکرات در جمع خبرنگاران ایرانی حاضر شد و با تاکید بر این نکته که طرف های مذاکره کننده با جدیت مذاکرات را ادامه می دهند گفت: خبرها در مورد تمدید مذاکرات صحت ندارد. او همچنین افزود: گروه‌های کارشناسی از زمان‌بندی موجود برای صحبت و رایزنی بر روی موضوعت مختلف استفاده می‌کنند.

اظهاراتی که ظریف در بدو ورود خود به فرودگاه وین مطرح کرده می تواند نشان دهنده روند مذاکرات هسته ای دور دهم باشد. او گفت که جمهوری اسلامی ایران همواره نشان داده که به دنبال تعامل و مذاکره است و در این راه هیچگاه میز مذاکره را رها نکرده و سعی کرده است به طور واضح نگرانی های مشروع را پاسخ و به حل و فصل آن بپردازد. بنابراین اگر طرف مقابل اراده سیاسی برای اتخاذ تصمیمات سخت برای رسیدن به یک توافق را داشته باشد، بدون شک شرایط برای رسیدن به یک تفاهم برد- برد فراهم است.

این در حالی است که بسیاری از رسانه های غربی به بحث در مورد تمدید مذاکرات یا رسیدن به توافق یا تفاهمی نسبی تاکید می کنند.

پیش بینی می شود فضای سرد و بی روح مذاکرات دور دهم با حضور جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در وین، وارد مرحله ای جدید شود. به نظر می رسد او پنج شنبه به اتریش بیاید.

وزیر امور خارجه آمریکا پیش از ورودش به وین دیدارهایی در سطح منطقه ای و فرا منطقه ای داشته و با همتایان متحد کشور متبوعش دیدار و گفت و گو کرده است. او در لندن دوبار با یوسف بن علوی وزیر امور خارجه عمان دیدار کرده است. همچنین باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا نیز با پسر ملک عبدالله پادشاه عربستان مذاکره کرده است. کری همچنین با لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه نیز دیدار کرده و این دیدارها نشان می دهد موضوع مذاکرات هسته ای برای واشنگتن جدی است.

آخرین گمانه زنی ها نیز حاکی از آن است که طرف های مذاکره کننده پس از یک سال مذاکره بر سر فعالیت های هسته ای ایران به سادگی حاضر نیستند به فضای پیش از مذاکرات باز گردند.

 

 

 

 

 

 

 
کد خبر: 146911

وب گردی

وب گردی