تهران-ایسکانیوز/ خبر در علم رسانه یک کالای فاسد شدنی است؛ برای همین روزنامه‌ی دیروز هیچ ارزشی ندارد و تنها به درد سبزی پاک کردن و یا پاک کردن شیشه‌ها می‌خورد! این قضیه در مورد رادیو و تلویزیون هم صدق می‌کند؛ زیرا خبرنگاران در خبر فقط «امروز» را مد نظر دارند. اما تلاش ما در مطالب «پارسال همین امروز» این است که این زاویه نگاه را تغییر دهیم و خبر را با دید «فرایند محور» مورد بررسی قرار دهیم. به همین دلیل هر روز سراغ خبرهای پارسال می‌رویم تا دریابیم چقدر از وعده‌های مسئولین، قول‌های داده شده و خبرهای منتشر شده تا امسال تحقق یافته است. برخی از خبرها در روز انتشار، بسیار دور از ذهن بود اما امروز دست یافتنی است؛ برخی از اخبار پارسال در تاریک خانه‌ی ادارات و اذهان حاک می‌خورد و برخی دیگر در حال طی کردن روند اجرایی هستند. ما در صفحه‌ی گزارش‌های «پارسال همین امروز» تلاش داریم به پرونده‌های پارسال سرک بکشیم تا دریابیم در طول یک سال گذشته دنیا چقدر تغییر کرده است. برای بررسی تحقق خبرهای پارسال با مسئولین و کسانی که خبر به آنها مربوط بوده تماس خواهیم گرفت تا تحقق یافتن وعده‌ها و دستورهای سال گذشته را مورد سئوال قرار دهد.

 

نگاه امنیتی به نشر کمتر شده است 

 

download (2)


پارسال همین امرزو بود که معاون فرهنگی وزارت ارشاد در مورد نگاه امنیتی به حوزه نشر گفته بود: در دوره جدید نوع نگاهی که به حوزه نشر وجود دارد، رویکردهایی از قبیل پذیرش گفتمان‌های متنوع و متکثر در چارچوب نظام و قوانین کشور است. زدایش نگرش امنیتی و حراستی از حوزه نشر لازم و ضروری است. همچنین توجه جدی به تقویت قالب‌های جدید و متعدد و افزایش ویترین کتاب و ... . او همچنین افزوده بود: ما یعنی دولتی که می‌خواهد به مساله‌ی جامعه فکر کند و به آن راه پیدا کند، باید جامعه و ملت را اصل بداند و خود را در حاشیه این جامعه بزرگ ببیند.

حالا یکسال از این سخنان عباس صالحی معاون فرهنگی وزارت ارشاد گذشته است، به نظز می رسد تا حدودی نگاه امنیتی که صالحی از آن سخن می گفت کمتر شده است. به طوری که نیمی از کتاب هایی که در دولت گذشته مجوز نگرفته بودند در دولت جدید موفق به اخذ مجوز شده اند. همچنین طبق گفته ی بعضی از ناشران سرعت اخذ مجوز سریع تر شده است  و بعضی نویسندگان راحت تر می توانند  نوشته های خود را به چاپ برسانند

 

 

هزینه های درمان رو به کاهش

d7


پارسال همین امروز بود که آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار انجمن دندانپزشکی کشور پیرامون طرح جامعه تامین اجتماعی گفته بود: با توجه به افزایش هزینه‌های درمان و دارو در کشور به‌ویژه بخش دندانپزشکی، اجرای طرح تأمین اجتماعی جامع باید از جمله اولویت‌های برنامه‌های وزارت بهداشت و درمان قرار گیرد.

حالا یکسال از این سخنان آیت الله هاشمی گذشته است و وزارت بهداشت با راه اندازی طرح تحول نظام سلامت در یکسال گذشته سعی کرده است هزینه درمان را کاهش دهد. وزارت بهداشت با اجرای این طرح هرینه های درمان را تا 10 درصد کاهش داده است. طبق این طرح بیشتر هزینه های درمان را بیمه ها بر عهده گرفته اند که این امر سبب شده است که هزینه های درمان از جبیب مردم تا اندازه چشم گیر پایین بیاید و کمی از مشکلات مردم در زیمنه سلامت کاسته شود .

به نظر می رسد طرح نظام سلامت که هدفش کاهش هزینه های درمان از جیب مردم است، یکی از برنامه های جدی وزارت بهداشت و دولت در حوزه سلامت است و دولت اهداف بلند مدتی را در این حوزه دنبال می کند. حال باید دید این وزات خانه به باقی قول هایش هم وفادا می ماند و می تواند هزینه های درمان را از این هم پایین تر بیاورد یا خیر؟

 
کد خبر: 146923

وب گردی

وب گردی