تهران-ایسکانیوز: مراسم تشییع، بهمن بوستان امروز، پنج شنبه، 29 آذرماه،در تالار وحدت برگزار شد.

mahdi-43

به گزارش خبرنگار موسیقی ایسکانیوز، در این مراسم که با حضور خانواده، استادان و علاقمندان موسیقی اعضای انجمن پیشکسوتان ورزشکار، در تالار وحدت برگزار شد، علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در بخش هایی از این برنامه پشت تریبون قرار گرفت.

mahdi-33

مرادخانی گفت: من از سال 1369 در مرکز موسیقی در خدمت ایشان بوم و ما بنا به برنامه هایی که داشتیم، اگر گره هایی در کارمان وجود داشت، به ایشان متوسل می شدیم و ایشان کمک حال ما بودند.

او ادامه داد: تنها چیزی که از انسان بعد از مرگ او باقی می ماند و او را در معرض قضاوت قرار می دهد، فقط کلمه افسوس برای رفتن است که واقعا باید به آن توجه کرد و بهمن بوستان مردی بود که رفتن او برای ما بسیار تاسف برانگیز است زیرا او مجموعه ای از اخلاق و فضیلت ها بود. همیشه حضور او در مباحث تحقیقی کمک حال ما بود و ما هیچ وقت این فعالیت ها و تلاش های ارزنده را فراموش نخواهیم کرد. او مردی با فضیلت و علم بود و در بسیاری از مباحث موسیقی یا شناخت آن فعالیت چشمگیری داشت. امروز سهم ما افسوس برای رفتن ایشان است.

بوستان تاریخ شفاهی موسیقی ما بود

mahdi-10

در این مراسم، حمیدرضا نوربخش، مدیر عامل خانۀ موسیقی یکی دیگر از کسانی بود که به سخنرانی پرداخت.

نوربخش گفت: استاد بهمن بوستان، یکی از چهره های ماندگار در عرصۀ فرهنگ و هنر است ایشان عاشق موسیقی این سرزمین بود و تاریخ شفاهی موسیقی ما محسوب می شود.

مدیر عامل خانه موسیقی ایران ادامه داد: همۀ ما با فعالیت های ایشان آشنا هستیم و می دانیم که سال ها قبل از انقلاب ایشان در عرصه فعالیت های رادیویی و تلویزیونی فعال بودند و فعالیت های فراوانی در عرصۀ پژوهش موسیقی داشتند.

در برنامه هایی که از رادیو و تلویزیون پخش می شد و در آن استادان شهناز، کسایی، موسوی، داریوش پیرنیاکان و بسیاری از هنرمندان دیگر هنرنمایی می کردند ، ایشان در پایان آن برنامه راجع به تاریخ موسقی و هنر، برای مردم صحبت می کردند. تا خاطرۀ آن در ذهن مخاطبان بماند.

او ادامه داد: در برنامه هایی که در دهه 70 اجرا می کردند،برنامه هایی نظیر نی نوازی، هفت اورنگ یا در جریان برنامه هایی که برای موسیقی نواحی برگزار می شد، در همل آن ها، مرحوم بوستان در متن و بطن برنامه حضور داشتند و امروز شوربختانه ایشان در میان ما نیست.

نوربخش گفت: برای همه ما باعث تاسف بوده و هست که بعد از این همه مدت مبارزه با بیماری، امروز که بیش از هر روز دیگری به او نیاز داریم، دیگر بین ما نیست.

بوستان، بسیاری از نوازندگان را از گوشه انزوا بیرون کشید

پارسی نژاد مدرس و محقق دانشگاه و از دوستان بهمن بوستان، با بیان تاسف از درگذشت زنده یاد بهمن بوستان، گفت: من با او در سال 53 وقتی که به دانشگاه ادبیات رفتم، آشنا شدم . او یار وفادار دکتر محمد معین، بود. بهمن نه تنها در مدخل های خطاطی و موسیقی حضور موثری داشت بلکه او در تدوین فرهنگ لغات معین غمخوار و مددکار استادش محمد معین بود و تمام عکس هایی که در فرهنگ معین می بینید برداشته از چشم او بود.

او ادامه داد: بوستان، موسیقیدان و خط شناسی بود که علاوه بر داشتن این هنرهای ارزشمند، حافظه بسیار فوق العاده ای داشت و این به خاطر شاگردی در محضر پدر شریفش بود که انصافا خدمات قابل توجهی را در عرصه فرهنگ و هنر انجام داد. او علاوه بر حضور در عرصه های فرهنگی و هنری، مردی کوهنورد و ورزشکار بود که من کمتر آدمی را مثل او دیدم.

پارسی نژاد دربارۀ حضور بهمن بوستان در رادیو و تلویزیون، گفت: من در سال 1350 از دبیران رادیو و تلویزون بودم و او دبیر ادبیات بود. از او خواستم که به ما در در تلویزیون بپیوندد.

این محقق با تاکید بر سواد و آگاهی بستان در عرصۀ ادبیات، موسیقی و... گفت: سرانجام او به ما در تلویزیون پیوست و در برنامه هفت شهر عشق، فعالیت های ارزنده ای انجام داد و به نظر من بسیاری از نوازندگانی که در عرصه موسیقی ایرانی از گوشه انزوا به بیرون کشیده شده اند به خاطر معرفی آنها به رادیو و تلویزیون از طریق بهمن بوستان بود.

پارسی نژاد در پایان گفت: او مرد بزرگ، فرزانه و جوانمردی بود. او آدم بود.

بوستان در کشف1130 غار حضور داشت

رضوان مدیر روابط عمومی انجمن پیشکسوتان ورزش هم در این مراسم با اشاره به روحیه ورزشکاری و پهلوان منشی زنده یاد بوستان توضیح داد: بهمن بوستان یک مرد چند بعدی است که در بسیاری از زمینه ها حرف اول را می زد، او از جمله ورزش دوستان و ورزشکارانی بود که در زمان حیات خود بیش از 1130 غار را کشف کرد و ما نمی توانیم از بزرگواری این مرد در همین چند کلمه کوتاه صحبت کنیم.

وی افزود: اگر تمام خصوصیت های مردانه او را کنار بگذاریم همین بس که در مورد زنده یاد بهمن بوستان بگوییم او مردی بسیار عاطفی بود که پایبندی اش به بچه محل های قدیمی خود، موضوعی مثال زدنی بود و ما تاسف می خوریم که چرا چنین عزیزی را از دست دادیم.

من همیشه مدیون دایی ام هستم

 

محمد اصفهانی خواننده موسیقی و خواهرزاده زنده یاد بهمن بوستان هم، گفت: من همیشه خودم را مدیون دایی و خانواده ایشان می دانم. دایی در زمان حیات خود و موقعی که من پدرم را از دست داده بودم مانند پدری مهربان از من مراقبت می کرد. فرزدان و زن دایی عزیزم هم در زمان بیماری زنده یاد بوستان برای دایی من از هیچ کاری دریغ نکردند.

وی ادامه داد: از طرف خانواده، از علی و رضا و همسر مهربانش که مانند مادری مهربان در کنارم حضور داشت تشکر می کنم و مطمئن هستم روح دایی عزیزم هم این فداکاری و روحیه مهربانانه فرزندانش را تصدیق می کند.

او سپس قطعاتی از تصنیف کاروان با صدای غلامحسین بنان را اجرا کرد.

پدرم مصداق بارز عاقبت بخیری بود

mahdi-41

علی بوستان فرزند زنده یاد بهمن بوستان در پایان مراسم نخست بخش هایی از شعر پدرش را خواند و گفت: به نظر من بابا جان مصداق بارز و شفاف عاقبت به خیری است. در تمام طول زندگی و در ناملایمات زیر سایبان مادر درس مهر و محبت را به ما آموخت. من نمی دانم چطور می شود دست مادر را بوسید. فقط من مطمئنم که جای بابا خوب است.

بهمن بوستان، از پیشکسوتان فرهنگی و فعالان پژوهشگر صبح روز 27 آبان ماه بر اثر ایست قلبی در بیمارستان نیکان درگذشت. مراسم تدفین این هنرمند در قطعه 225 ردیف 39 شماره 7، برگزار می شود و مراسم بزرگداشت این پژوهشگر در مسجد جامع شهرک غرب ، ساعت 15:30 تا 17 برگزار خواهد شد.

حاشیه ها:

mahdi-29

*در این مراسم، پری ملکی، مرضیه وحید دستجردی، داریوش پیرنیاکان، محمد سریر، داوود گنجه ای، غلامحسین امیرخانی، علی اصغر شاه زیدی، کریستف رضایی، الهام پاوه نژاد، بیژن بیژنی، حسین علی شاپور، فرزین پیروزپی، ناصر نوآموز، مهدی احمدی، حمید اسفندیاری، شهرام صارمی، بابک چمن آرا، حضور داشتند.

*استاد محمد علی کریمخانی، خواننده معروف قطعۀ «آمدم ای شاه پناهم بده» و قاسم رفعتی خواننده سنتی، در بخش هایی از این مراسم، قطعاتی را اجرا کردند.

 
کد خبر: 147117

وب گردی

وب گردی