ایسکانیوز  خواندن دشوار است. تجربه‌ این دشواری، تجربه‌ای همگانی است؛ درست همانند تجربه شیرینی شکر، لذت‌بخشی غیبت و فساد‌آوری قدرت. اما برخلاف این مثال ها، کمتر کسی به این دشواری اشاره‌ می‌کند. کنار گذاشتن کتاب، گناه رایج و مسری است و مبتلایان، سکوت را به توجیه گناه ترجیح می‌دهند.
درد تنها نبود عادت کتابخوانی نیست. ما فراتر رفته‌ایم و به نخواندن عادت کرده‌ایم. عادتی که به بی‌اعتنایی نظام‌مند به هرچه با کتاب مربوط است، انجامیده. در نتیجه، کتابفروشی ها بی‌رونق، کتابخانه‌ها خاک گرفته و کتابخوان ها، لاقل به چشم ما، مضحک هستند. درست. اما اگر با عادتی به دنیا نیامده‌ باشیم، بدون آن نیز می توانیم بمیریم. این نوشته، پیشنهاداتی را برای خلاصی از این عادت ارائه می‌کند.


Screen Shot 2013-12-05 at 9.21.15 AM
خواندن: چند راهکار
جستجوی فضای مجازی برای رهایی از عادت پیش‌گفته به فهرستی تکرارشده ختم می‌شود؛ فهرستی حاوی پیشنهادات عملی برای رفع عادتی ریشه‌دار.
۱. کتاب مناسب را پیدا کنید: بعضی از کتابفروشی ها، مانند، شهرکتاب مرکزی و کتابفروشی نشر چشمه، نام پرفروشترین یا خواندنی‌ترین محصولات خود را فهرست می‌کنند. فهرست های مشابهی، مانند صد رمان برتر قرن و هزار کتابی که باید پیش از مرگ خواند، نیز در فضای مجازی موجود است.
با وجود جذابیت ظاهری، این فهرست ها اغلب مفید نیستند. سلیقه شما در کتاب، امری است شخصی. سلایق را البته میتوان ساخت، شما می توانید به مرور کتاب های «بهتری» بخوانید. در ابتدا اما، بهتر است رگه‌هایی را که در شما وجود دارد، کشف کنید. داستان جنایی یا رمان «آبکی» عاشقانه، فرقی نمی‌کند. به پایان رساندن یک رمان بی‌کیفیت بسی بهتر از نیمه تمام گذاشتن یک اثر کلاسیک است.
۲. فهرستی از کتاب هایی که میخواهید بخوانید تهیه کنید: چشم‌اندازی زمانی را در نظر بگیرید و نام چند کتاب را که قصد خواندن آن را دارید در فهرستی درج کنید. سنگ بزرگ نشان نزدن است. بنابراین، در تعداد کتاب تا می‌توانید خست به خرج دهید: دو یا سه کتاب برای سه ماه پیش رو.
ناکامی در پایان بردن فهرست شما را دلسرد خواهد کرد. همواره فرصت افزودن به فهرست خود را خواهید داشت. اگر دو کتاب را در یک ماه خواندید، می توانید برای دو ماه بعد فهرستی نو بنویسید و لذت به پایان بردن زودهنگام وظیفه را هم بچشید.
۳. حلقه‌های کتابخوانی شکل دهید: چنانکه گفته شد،‌ خواندن دشوار است و تحمل دشواری، در هر شکل و شمایلی، به صورت جمعی بسی آسانتر است.
در تشکیل حلقات، تلاش کنید دوستان هم سلیقه را دستچین کنید. اگر همه اهل خواند کارهای فهیمه رحیمی هستید، نیازی نیست با دعوت شخصی که به پروست علاقه دارد (یا چنین ادعایی دارد) اعصاب خود و صمیمیت  جمع را از بین ببرید.
۴. با دیگران بخوانید نه برای دیگران: خواندن مانند هر امر دیگری بازار خود را دارد. بازار مشوش فرهنگ پر است از ژست‌ها و ویترین هایی تکراری. سعی کنید کتاب خوانی با اصالت باشید. کتاب خوان اصیل، لزوما هومر نمی‌خواند. او به دنبال خواندن چیزی است که از آن لذت/استفاده ببرد.
برای اصیل بودن، پیش از خواندن هر کتاب از خود بپرسید، اگر در زندگی هرگز فرصت «دادن پز خواندن» این کتاب  را پیدا نمی‌کردم، باز هم آن را می‌خواندم؟
۵. به Goodreads بپیوندید: «چک کردن» ‌ای‌میل و شبکه‌های اجتماعی از عادات روزمره ماست. در کل جذابیت فضای مجازی برای بسیاری علت (یا بهانه‌ای) برای نخواندن کتاب است.‌ پیوستن به تارنما‌هایی مانند Goodreads به ما کمک می‌کند تا از جذابیت فضای مجازی برای تحریک انگیزه کتابخوانی در خود استفاده کنیم.
عمل به توصیه‌های گفته شده، آسان نیست. اما هرکدام میتواند راه صعب خواندن را برای ما آسانتر کنند.
امروز به مناسبت پایان هفته کتاب، احمد مسجد جامعی، وزیر فرهنگی دولت اصلاحات، از همه ما برای سر زدن به کتابفروشی دعوت کرده است. با دوستانی هم سلیقه تماس بگیرید، در یک کتابفروشی قراری تعیین کنید و یکی از میان صدها کتاب آن جا را با یکدیگر شروع کنید. با دیگران بخوانید: ...کتاب ،چتری است برای چندنفر !


FOTO.Feria-con-lluvia

کد خبر: 147197

وب گردی

وب گردی