پولیتیکو نوشت: در حالی که جان کری،وزیر امور خارجه آمریکا چند روز قبل از پایان مهلت توافق هسته ای ایران خود را به وین رسانده است، منابع آگاه احتمال دستیابی به توافق در ماه نوامبر را  بعید می دانند.اما سال ها پس از تلاش پشت پرده بسیاری از جناح ها و کشورها برای به سرانجام نرسیدن پرونده اهسته ای ایران،به نظر می رسد امروز متحدان آمریکا در خاورمیانه نیز به این مسئله باور پیدا کرده اند که توافق هسته ای به حقیقت خواهد پیوست.
به گزارش ایسکانیوز، پولیتیکو در ادامه نوشت:بسیاری از منابع آگاه از ایالات متحده،اروپا و خاورمیانه تاکید دارند که مذاکرات هفته آینده برای اوایل سال 2015 تمدید خواهد شد.
مقامات رژیم اسراییلی و عرب که از ابتدا مخالف توافق دیپلماتیک بر سر پرونده هسته ای بودند،حال اعتراف می کنند که از امید به منصرف ساختن اوباما از این سیاست دست شسته اند.

یکی از مقامات که نخواست نامش فاش شود گفت:از دید ما هیچ وقت توافق خوب حاصل نخواهد شد.سوالی که مطرح می شود این است که آیا توافقی به دست می آید یا خیر،اگر به دست آمد باید دید که تا چه حد بد است.
این مقام تاکید کرد که مقامات رژیم اسرائیل اکنون در تلاش اند با فشار بر دولت اوباما بر مفاد توافق نامه تاثیر بگذارند. در همین حال جمهوری خواهان حاضر در کنگره نیز نگرانی هایی مانند نتانیاهو دارند و اکنون که می دانند اوباما در یافتن راه حل دیپلماتیک مصمم است،چاره ای جز ارسال پیام های تهدید آمیز به کاخ سفید نیافته اند.آن ها تهدید کرده اند با هر توافقی که آن را به ضرر منافع آمریکا تشخیص دهند مخالفت خواهند کرد.
روز چهارشنبه 43 سناتور جمهوری خواه با ارسال نامه ای به باراک اوباما به او گوشزد کردند که عواقب یک توافق بد بسیار خطرناک خواهد بود. به ادعای آنها،در صورتی که در هر توافق حاصل شده،ایران ملزم به توقف کامل برنامه هسته ای خود نشود ،کنگره با آن توافق مخالفت خواهد کرد.با این حال دولت اوباما تا به حال از ایران درخواصت توقف کامل فعالیت ها را نکرده است.
با این حال اگر مفاد توافق نامه را نیز در نظر نگیریم،این مسئله را نمی توانیم فراموش کنیم که تلاش های اوباما و دولت او در حال حاضر موجب توقف بخشی از برنامه هسته ای ایران شده است و مسیر دیپلماتیک را جایگزین جنگی خانمان سوز کرده است. یکی از دیپلمات ها در گفت و گویی اعلام کرد که احتمال دست یافتن به توافق تا هفته آینده کم است،با این حال طرفین در تلاش هستند تا پایان مهلت مقرر شده به مذاکرات ادامه دهند.
دیپلمات های غربی اضافه کردند در صورتی که توافق تا 24 نوامبر حاصل شود،باز هم برای گفت و گو های تخصصی نیاز به زمان خواهد بود.
روز چهارشنبه وزیر خارجه بریتانیا،فیلیپ هاموند در سخنانی اعلام کرد به دست یابی به توافق تا دوشنبه خوش بین نیست.
یکی از نگرانی های عمده غرب،احتمال تخطی ایران از توافق نامه و تلاش برای دستیابی به بمب هسته ای به صورت مخفیانه است. این در حالی است که تهران بر صلح آمیز بودن برنامه های هسته ای خود تاکید دارد.

یکی از موضوعات مورد اخلاف بین تهران و واشنگتن مسئله تعداد سانتریفیوژ های عملیاتی است.آمریکا خواستار فعالیت چند هزار سانتریفیوژ است،در حالی که ایران هم اکنون 20 هزار سانتریفیژ در اختیار دارد.

در ادامه غرب خواستار توضیح شفاف ایران در خصوص فعالیت های هسته ای گذشته این کشور است.بسیاری از آن ها ادعا می کنند تهران در سال های گذشته تحقیقات نظامی در تاسیسات پارچین انجام داده است.
یکی از نمایندگان کنگره نیز گفت:زمانی موضوع اصلی تعداد سانتریفیوژ های ایران بودند.اما امروز دغدغه اصلی ما ماهیت برنامه هسته ای و تلاش های احتمالی ایران برای تولید سلاح است. او در ادامه می گوید اگر ایران در خصوص این موضوعات توضیح ندهد،امکان ندارد توافق حاصل شده در کنگره مورد قبول واقع شود.
مقامات غربی نیز پس از یافتن توافق ،باید از آن تمام قد در کنگره دفاع کنند.جایی که جمهوری خواهان تعهد کرده اند با هر گونه توافقی که سختگیری های لازم را اعمال نکند مخالفت کنند .در ضمن کنگره می تواند با تصویب تحریم های جدید ،ایران را از ادامه مذاکرات هسته ای منصرف کند.توافق هسته ای می تواند موجب ادامه روند غنی سازی از سوی ایران شود و در همان حال تحریم ها نیز به مرور زمان لغو شوند.چنین چشم اندازی موجب نگرانی برخی از کشورهای خاورمیانه شده است.

به هر ترتیب حتی امکان شکست مذاکرات نیز وجود دارد، البته انتظار نمی رود طرفین در آینده قابل پیش بینی شکست مذاکرات را اعلام کنند و گزینه تمدید مذاکرات بیش از هر گزینه دیگری پررنگ است.
کد خبر: 147540

وب گردی

وب گردی