رویترز با اشاره به احتمال تمدید مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5(آمریکا،انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان)، نوشت:مقامات نزدیک به روند مذاکرات وین بر این باورند که مذاکراتی که آخرین فرجه آن روز دوشنبه است تا ماه مارس تمدید می شود.

به گزارش ایسکانیوز، این خبرگزاری انگلیسی در ادامه نوشت: جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا پنجشنبه شب به وین رفت تا به مذاکراتی که بین محمد جواد ظریف، همتای ایرانی اش و کاترین اشتون، مسئول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا جریان دارد، ملحق شود.هدف از این مذاکرات دستیابی به توافق جامع هسته ای است که در آن بخشی از برنامه های هسته ای ایران در مقابل لغو تدریجی تحریم ها، محدود می شود.

یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی همزمان با مذاکرات هسته ای وین اعلام کرده است ایران در روند پاسخگویی به پرسش های آژانس در مورد فعالیت های هسته ای اش پیشرفتی نداشته است. از سوی دیگر کری نیز که پیش از وین، به پاریس سفر کرده بود با همتای فرانسوی اش یک کنفرانس خبری برگزار کرد که در آن لورن فبیوس از باقی ماندن اختلافات مهم خبر داد.

اما در حالی که 72 ساعت تا پایان فرجه شش ماهه تمدید شده مذاکرات باقی مانده است، یک دیپلمات غربی به خبرنگاران گفت،احتمال دارد در این مرحله به یک توافق مقدماتی یا در بهترین حالت یک توافق چارچوب بندی شده برسیم و در هفته ها و ماه های آینده روی تبدیل این توافق به توافق نهایی کار کنیم.

از سوی دیگر تونی بلینکن، مشاور معاون امنیت ملی آمریکا نیز اعلام کرده است که دستیابی به توافق جامع تا روز دوشنبه دشوار است اما غیر ممکن نخواهد بود. اما وزیر خارجه بریتانیا چندان خوش بین نیست و از تمدید مذاکرات سخن می گوید.

این در حالی است که برخی مقامات ایرانی نیز زمزمه هایی در مورد تمدید مذاکرات مطرح کرده اند. به گزارش رویترز ، یک مقام ایرانی که نام اش فاش نشده، گفت: ما به زمان بیشتری برای حل موضوعات فنی نیاز داریم و همچنان جدول زمانی لغو تحریم ها یک چالش بزرگ به شمار می رود. او همچنین اشاره کرد احتمال تمدید مذاکرات وجود دارد. مقامات غربی نیز می گویند شاید مذاکرات در ماه ژانویه از سر گرفته شود و طرفین تا ماه مارس برای دستیابی به توافق نهایی مذاکرات را تمدید کنند. با این حال هر دو طرف تاکید دارند که در مذاکرات وین در مورد تمدید مذاکرات بحث نمی کنند.

مقامات نزدیک به مذاکرات می گویند ایران می خواهد تمامی تحریم های نفتی و بانکی به سرعت لغو شوند.

تحلیلگران می گویند باوجود اینکه در ظاهر به نظر می رسد مذاکرات با گره لغو تحریم ها و تعداد سانتریفوژها مواجه شده است اما واقعیت این است که فضای این مذاکرات به شدت تحت تاثیر دینامیک های سیاسی قرار دارد. آنها می گویند مشکل اینجاست که طرفین با گروه های محافظه کاری در پایتخت های شان مواجه هستند که باید آنها را به این توافق راضی کنند و در واقع مذاکره کنندگان باید به مساله فروش داخلی توافق بیاندیشند و این ملاحظات سیاسی است که مذاکرات را بیش از پیش پیچیده کرده است.
کد خبر: 147838

وب گردی

وب گردی