تهران-ایسکانیوز/ خبر در علم رسانه یک کالای فاسد شدنی است؛ برای همین روزنامه‌ی دیروز هیچ ارزشی ندارد و تنها به درد سبزی پاک کردن و یا پاک کردن شیشه‌ها می‌خورد! این قضیه در مورد رادیو و تلویزیون هم صدق می‌کند؛ زیرا خبرنگاران در خبر فقط «امروز» را مد نظر دارند. اما تلاش ما در مطالب «پارسال همین امروز» این است که این زاویه نگاه را تغییر دهیم و خبر را با دید «فرایند محور» مورد بررسی قرار دهیم. به همین دلیل هر روز سراغ خبرهای پارسال می‌رویم تا دریابیم چقدر از وعده‌های مسئولین، قول‌های داده شده و خبرهای منتشر شده تا امسال تحقق یافته است. برخی از خبرها در روز انتشار، بسیار دور از ذهن بود اما امروز دست یافتنی است؛ برخی از اخبار پارسال در تاریک خانه‌ی ادارات و اذهان حاک می‌خورد و برخی دیگر در حال طی کردن روند اجرایی هستند. ما در صفحه‌ی گزارش‌های «پارسال همین امروز» تلاش داریم به پرونده‌های پارسال سرک بکشیم تا دریابیم در طول یک سال گذشته دنیا چقدر تغییر کرده است. برای بررسی تحقق خبرهای پارسال با مسئولین و کسانی که خبر به آنها مربوط بوده تماس خواهیم گرفت تا تحقق یافتن وعده‌ها و دستورهای سال گذشته را مورد سئوال قرار دهیم.

 

تهران پایتخت می ماند

پارسال همین امروز بود که محمد جواد کولیوند نایب رئیس کمیسیون شوراها گفته بود: کمیسیون شوراها در امور داخلی مجلس طرح انتقال پایتخت را مورد بررسی قرار داد که بعد از بررسی‌ها این طرح با تغییراتی به تصویب رسید با این مضمون که دولت به ایجاد شورایی با حضور وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و مجموعه‌های امنیتی برای مطالعه در موضوع انتقال پایتخت اداری و سیاسی یا ساماندهی تهران ملزم است. او همچنین افزود بود: انتقال پایتخت به معنای انتقال پایتخت دیپلماتیک یعنی سفارتخانه‌ها و وزارتخانه‌ها به شهری دیگر است که انتخاب شهر دیگر با دولت است که طبق مطالعه نتیجه را به دست می‌آورد. کولیوند همچنین ادامه داده بود: این طرح این امکان را به دولت داده که مطالعات لازم را انجام داده و به این نتیجه برسد که پایتخت دیپلماتیک و اداری را از تهران به جای دیگری منتقل کند یا اینکه تهران را ساماندهی نماید.
حالا یکسال از این سخنان نماینده مجلس گذشته است به نظر می رسد به نظر می رسد طرح انتقال پایتخت از تهران به شهری دیگر تنها در حد یک طرح مانده است  به اجرا در نیامده است. اگرچه مجلس در این طرح وزارت مسکن و شهر سازی را مسئول انتقال پایتخت معرفی کرده است، ولی به نظر می رسد اجرای این طرح کار سخت و دشواری خواهد بود. عباس آخوندی وزیر راه در این رابطه گفته بود: انتقال پایتخت یک ایده است و باید این ایده توسط گروه مطالعاتی وزارت راه و شهرسازی بررسی شود. از سوی دیگر برای انتقال پایتخت، زلزله یا آلودگی هوا کفایت نمی‌کند بلکه باید مجموعه‌ای از دلایل گسترده در این باره وجود داشته باشد که این امر نیازمند شناسایی مسائل اقتصادی و فنی است. همچنین آخوندی در انی رابطه گفته بود : براساس تجربه‌ سایر کشور‌ها، این موضوع در ایران نیز از اواخر دهه‌ ۶۰ سابقه دارد و این کار خیلی زمان می‌خواهد. وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: انتقال پایتخت فقط تغییر فیزیکی آن نیست بلکه بحث‌های دیگری هم‌چون تغییر در فرآیند تصمیم‌گیری نیز مهم است که نیازمند تمرکز زیادی است.

 

rozhae_tehran__large

این در حالی است که محمد جواد کولیوند در اردیبشهت ماه امسال در این رابطه گفته بود: ما نام طرح انتقال پایتخت را به طرح بررسی ساماندهی و تمرکززدایی از تهران و چگونگی انتقال پایتخت سیاسی و اداری گذاشتیم. او همچنین ادامه داده بود: در این طرح برای ساماندهی و تمرکززدایی از تهران شورای ساماندهی پیش‌بینی شده که مسئولیت بررسی این طرح را برعهده دارد. در این رابطه احمد توکلی مرکز پژوهش های مجلس تاکید کرده بودندکه ین طرح بار مالی دارد و باید این مشکل در کمیسیون شوراها حل شود.همچنین رحمانی فضلی در رابطه با نظر دولت در مورد این طرح گفته بود: دولت قطعا با گروهی که مجلس برای این کار تعیین کرده، همکاری می کند.

به نظر می رسد با وجود اعلام موافقت ضمنی دولت برای همکاری با گروه کارشناسی انتقال پایتخت، این طرح همچنان به مرحله ی اجرا درنیامده است. بسیاری از کارشناسان بر این عقیده هستند که طرح انقال پایتخت به همین سادگی اتفاق نخواهد افتاد، زیرا نیازمند کار کارشناسی چندین ساله است و اگر این طرح ظرف مدت کوتاهی اجرایی شود، فقط جا به جا کردن مشکلات از تهران به شهر دیگر است و مشکل خاصی را حل نمی کند. حال باید دید با وجود همه ی این مشکلات سرانجام این انتقال صورت خواهد گرفت یا خیر؟
کد خبر: 148017

وب گردی

وب گردی