تهران-ایسکانیوز: فرمانده نیروی دریایی ارتش از برگزاری رزمایش بزرگ دریایی ولایت 93 خبر داد.

امیر دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش در نشست خبری که به مناسبت گرامیداشت روز نیروی دریایی(7 آذر) برگزار شد، اظهار داشت: رزمایش بزرگ دریایی ولایت93 در سواحل مکران تا مدار 10 درجه شمالی به اجرا درخواهد آمد.

امیر سیاری در این نشست به رونمایی از دستاوردهای جدید این نیرو اشاره و گفت: دو فروند بالگرد اس اچ ضد زیردریایی بازسازی کامل شده است. دستاورد دیگر مجهز شدن ایران به اژدر پیشرفته که مراحل آزمایشی خود را پشت سر گذاشته  و می توان با وسیله پرواز، سطحی و زیر سطحی پرتاب شود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به عملیات مروارید و دستاوردهای برجسته آن گفت: 7 آذر سال 59 زمانی که 67 روز از دفاع مقدس گذشته بود نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران موفق شد سیادت خود را بر خلیج فارس به اجرا درآورد و نیروی دریایی عراق را از بین ببرد. دستاوردهای این عملیات را می توان این گونه تشریح کرد؛ از بین بردن تمام نیروی دریایی کشور دشمن، محاصره اقتصادی بنادر کشور دشمن، انهدام دو پایگاه نفتی البکر و الامیه و حفظ سیادت جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس انجام شد.

وی با اشاره به تاثیرات عملیات مروارید پس از 7 آذر در اقتصاد منطقه، عنوان داشت: نیروی دریایی با تشکیل کاروانی از کشتی ها تحت عنوان اسکرت دریایی حدود 10 هزار کشتی را برای واردات و صادرات مورد محافظت قرار دادند.

او با اشاره به منابع دریایی و اهمیت دریا برای کشورهای ساحلی گفت: منابع دریایی مانند انرژی های کف دریا و انرژی های نو، منابع غذایی، تجارت، گردشگری و ارتقا توان دفاعی از مهمترین منابع دریایی که با حفظ امنیت در منطقه قابل بهره برداری است.

او ادامه داد: در چند سده گذشته استعمار ما را از دریا دور کرده ولی با تدابیر مقام رهبری و به برکت انقلاب اسلامی نظریه بازگشت به دریا مطرح شده است.

امیر سیاری تاکید کرد: اگر می خواهیم از منابع دریا استفاده کنیم اول باید امنیت را در این مناطق ایجاد کنیم تا زیر سایه امنیت بتوان به بهره برداری از دریا دست زد.

دریادار حبیب الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در پاسخ ایسکا پیرامون اهمیت سفر اخیر وی به آسیای شرقی و دیدار با وزیر دفاع چین گفت: سفر به چین به دعوت فرمانده نیروی دریایی چین بود. این موضوع که نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را قبول دارند از مصادیقش همین دعوت است. ایران در مناطقی با چین در مبارزه با دزدان دریایی  همکاری داشته که یکی از آن ها در سال 91 بود که یکی از کشتی های آنان را از دست دزدان دریایی نجات دادیم.

او ادامه داد: یک ناوگروه ایرانی به بندر چانگ جیان رفت و بعد از آن یک گروه به ایران آمد. مسیر ایران تا آسیای شرقی مسیر راه ابریشم هم بوده است. با توجه به تجارت گسترده ایران در این منطقه و مسیر طولانی کشتی ها تا چین مذاکراتی برای ایجاد امنیت برای کشتی های تجاری در این منطقه داشتیم.

سیاری در ادامه با تشریح مسیرهای نیروی دریایی در شرق آسیا، سواحل شرقی آفریقا، خلیج عدن گفت: روسیه، چین و ایران دارای ناوگان های مستقلی هستند تا از منافع خود در دریاها دفاع کنند برخی از کشورهای دیگر این منطقه تحت حمایت ناوگان ناتو قرار دارند.

او در ادامه با اشاره به توسعه سواحل مکران که از بندرعباس با مرزهای جمهوری اسلامی ایران تا پاکستان گسترش یافته است، گفت: از سال 1376 تدبیر رهبر معظم انقلاب بر این قرار گرفت که باید این سواحل آباد شده و توسعه پیدا کند. در این زمان مسئولیت نیروی دریایی بر این قرار گرفت که این تدابیر را دنبال کند. در گذشته نیروی دریایی، خلیج فارس و تنگه هرمز را پوشش می داد اما با تدابیر رهبر معظم انقلاب به نیروی راهبردی تبدیل شده است.

وی با اشاره به تجارت گسترده در آب های مدار 10 درجه شمالی، خلیج عدن و تنگه باب المندب گفت: تا کنون 32 ناو گروه به این مناطق اعزام شده و اخیرا نیز رئیس مجلس شورای اسلامی از ناو گروه ایران مشتمل بر ناو جماران و خلیج فارس که در سواحل جیبوتی پهلو گرفته بودند دیدن کرد.

سیاری در ادامه با اشاره به محافظت نیروی دریایی از کشتی های تجاری در مناطق ذکر شده عنوان شد: تا امروز بیش از 2 هزار مورد اسکرت و 150 مورد درگیری با دزدان دریایی داشته ایم که البته در آنها هدف ما دور کردن دزدان دریایی بوده است.

او افزود: امیدواریم در آینده بتوانیم قاره آفریقا را دور بزنیم و وارد اقیانوس اطلس شویم.

وی همچنین با اشاره به دستاوردها و برنامه های بزرگ 7 آذر روز نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: امروز کشورهای جهان روی نیروی دریایی ایران حساب باز کردند و آن را عامل تاثیرگذار در امنیت دریاهای شمال اقیانوس هند می دانند.

وی در ادامه گفت: تجلیل از پیشکسوتان، خانواده شهدا و جانبازان و آزادگان و همچنین بازدید از بیمارستان محک، مراسم نثار گل به شهدا، سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه و.... از برنامه های این نیرو در بزرگداشت 7 آذر می باشد.

او اضافه کرد: دو هلی کوپتر مدل SH ضد زیردریایی بازسازی کامل شده و به نیروی دریایی ملحق شده است. همچنین یک فروند هلی کوپتر AB 212 ضد سطحی که در عملیات های واکنش سریع استفاده می شود نیز به این نیرو الحاق شده است.

او در ادامه افزود: رونمایی و تعمرات اساسی دو فروند ناوچه موشک انداز کلاس سیریک و از 5 فروند ناوچه کلاس فجر و مجهز شده به موشک سطح به سطح نیز برای الحاق به نیروی دریایی در دستور کار می باشد. همچنین هوا ناو NRX نیز از دستاوردهای جدید این نیرو می باشد. رونمایی از رادار باند X و رادار عصر که سه بعدی است نیز در انتظار دستور برای به مرحله اجرا رسیدن است. زیر دریایی فاتح و ناوشکن دماوند آماده الحاق و رونمایی است و در انتظار طی شدن سلسله مراتب است.

حبیب الله سیاری در پاسخ به این سوال که وضعیت مبارزه با تروریست در دریاهای مختلف چگونه است گفت: دزدی دریایی در تمام مناطق وجود دارد حتی در تنگه مالاگا اما امروز تراکم دزدی دریایی در سواحل سومالی دیده می شود.

او در انتها در مورد رزم نا همتراز و تناسب آن با نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی گفت: دفاع نا همتراز و ناهمگون را نمی توان از دیگر روش های نظامی جدا کرد این بستگی به تجهیزات هر نیرو دارد که چگونه از آن استفاده کند و هنر فرمانده است که از چه تجهیزاتی استفاده داشته باشد.

 
کد خبر: 148089

وب گردی

وب گردی