تهران-ایسکانیوز: محبیان پیرامون تحولات اخیر در وین و کم کاری برخی از طرف ها برای به نتیجه رساندن مذاکرات، گفت: آمریکایی ها تا لحظات آخر هم تمام تلاش خود را برای گرفتن حداکثر امتیازات می کنند. از این رو ممکن است این تنگ نظری در اصل توافق را تهدید کند.

امیر محبیان تحلیگر مسایل بین الملل و استاد دانشگاه در گفتگو با ایسکانیوز پیرامون چگونگی پیشرفت مذاکرات ایران و 1+5 عنوان داشت: بر اساس خبرهایی که از وین می رسد احتمال تمدید مذاکرات وجود دارد. البته در حال حاضر ایران صحبتی از تمدید نکرده است و بنای دو طرف این است که تا 4 آذر به توافق برسند.

او اضافه کرد: دو فرض در مورد ادامه مذاکرات وجود دارد. اول تمدید زمانی است و اینکه با تمدید مذاکرات در زمان باقی مانده مشکلات حل بشود که نظرات مخالفی دارد از آن جمله آن است که مذاکرات مریض است و اگر به زمان اضافی رفت به کما خواهد رفت. این بحث کما بدلیل اختلافی که مابین تندروها و مخالفان با مذاکره کنندگان وجود دارد مطرح می شود.

او در ادامه گفت: دومین فرض آن است که در کلیات توافق خواهد شد و در جزییات بحث را ادامه خواهند داد. البته این برای ایران خوب نخواهد بود و ما باید زودتر نتیجه را مشخص کنیم تا در جزییات اختلافات ادامه پیدا نکند.

محبیان با اشاره به امتیازگیری آمریکایی ها در آخرین لحظات عنوان داشت: هر دو طرف تمام تلاش خود را کرده اند اما به نظر می رسد که آمریکایی ها تا لحظات آخر هم تمام تلاش خود را برای گرفتن حداکثر امتیازات بکنند. از این رو ممکن است این تنگ نظری در حصول نتایج اصل توافق را تهدید کند.

او ادامه داد: طرفین سرمایه گذاری سنگینی روی مذاکرات داشته اند. بنابراین همه طرفین به دنبال آن هستند که مذاکرات را به نتیجه برسانند اما نشناختن ذهنیت طرف مقابل که قرار بود در این مذاکرات برداشته شود، مشکل ساز بوده است.

در حال حاضر فشار بر مذاکره کنندگان آمریکایی زیاد است تا اینکه بتوانند حداکثر امتیازات را در تعداد سانتیرفیوژها و یا نحوه آزاد سازی تحریم ها بگیرند. با این حال هنوز برای قضاوت زود است و باید تا 24 نوامبر منتظر ماند و هنوز تمام حوادث رخ نداده است.
کد خبر: 148393

وب گردی

وب گردی