فارن پالیسی نوشت:در حالی که مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5(آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان)، به ساعات پایانی خود نزدیک می شود، دولت آمریکا جیک سولیوان؛ مشاور سابق اش را از دانشگاه یل به کاخ سفید بازگردانده تا به دولت در فروش توافق هسته ای احتمالی به کنگره کمک کند.

به گزارش ایسکانیوز، فارن پالیسی در ادامه نوشت: جیک سولیوان در تابستان سال جاری دولت اوباما را ترک کرد تا در دانشگاه یل به تدریس بپردازد. اما در حالی که مذاکره کنندگان ایرانی و آمریکایی در وین سرگرم چانه زنی برای توافق هستند، کاخ سفید سولیوان را به واشینگتن بازگردانده و وظیفه خطیر جلب حمایت کنگره در مورد توافق هسته ای احتمالی با تهران را به او محول کردخ است.

سولیوان 37 ساله، به عنوان مشاور هیلاری کلینتون که بعدا وزیر امور خارجه آمریکا شد، مشغول به کار بود و پس از آن به سمت مشاور جو بایدن، معاون وزیر خارجه آمریکا انتخاب شد. او در ماه آگوست این پست را ترک کرد اما در روزهای اخیر به طور مکرر در رفت و آمد به کپیتال هیل است تا رهبران دمکرات و جمهوریخواه کنگره و روسای کمیته های کلیدی را به حمایت از توافق با ایران ترغیب کند. او یک پیام ساده برای آنها دارد: دولت هیچگاه یک توافق بد با ایران را نمی پذیرد.

این در حالی است که بسیاری از قانونگذاران کنگره به تضمین های کاخ سفید باور ندارند و ادعا می کنند رئیس جمهور آمریکا امتیازهای زیادی به ایران ارایه داده تا بتواند با دستیابی به توافق هسته ای، میراثی در سیاست خارجی از خود بر جای بگذارد. هرچند که هنوز هم روشن نیست ایران و آمریکا بتوانند تا روز دوشنبه به توافق برسند. باوجود اینکه جان کری، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرده بود، برای رایزنی های بیشتر به پاریس باز می گردد و محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز گفته بود جمعه شب به تهران باز می گردد اما آنها در ساعات پایانی جمعه شب اعلام کردند از این تصمیم صرفنظر کرده و برای دور دیگری از گفت و گو ها در پایتخت اتریش می مانند. باتوجه به ماهیت مذاکرات هسته ای با ایران شاید بتوان این را نشانه خوبی قلمداد کرد اما هنوز هم کابوس شکست مذاکرات به شدت خودنمایی می کند.

در صورتی که توافق حاصل شود، سولیوان یکی از فروشندگان کلیدی توافق دولت آمریکا در کیپتال هیل خواهد بود. باتوجه به روابط نزدیک او با کاخ سفید و حزب جمهوریخواه که مخالف توافق است، او وظیفه مهمی بر عهده دارد. یکی از مزیت های سولیوان در مقایسه با وندی شرمن، مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران این است که او در کیف اش همان نطق هایی را که شرمن برای کنگره می خواند، قرار نداده است. شرمن ماه هاست که با شاهین های کنگره بر سر حمایت از توافق با ایران درگیر است و به همین دلیل او کارت های بیشتری برای روی میز گذاشتن در اختیار ندارد. حتی برخی جمهوریخواهان در کنگره آنچه شرمن در ماه های اخیر انجام داده است را یک فاجعه توصیف می کنند.

سولیوان بخش اعظمی از شهرت خود را مدیون تصمیم هیلاری کلینتون است که در تابستان 2012 او را به عنوان مشاور خود برگزید. او به همراه ویلیام برنز در مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا در عمان نیز حضور داشت. او توانست این مذاکرات را به زمینه ای مناسب برای دستیابی به توافق هسته ای مقدماتی تبدیل کند و به این ترتیب اعتبار زیادی به دست آورد.

اینکه مذاکرات در وین به نتیجه می رسد یا گزینه تمدید مذاکرات روی میز قرار می گیرد، هنوز روشن نیست. اما در هر دو صورت کنگره آماده انتقاد از دولت و تحت فشار قرار دادن آن است و در این شرایط است که نقش سولیوان بیش از هر زمان دیگری حیاتی می شود.
کد خبر: 148398

وب گردی

وب گردی