فارن پالیسی با اشاره به تحقیقات جدیدی که نشان می دهد ایرانیان بیش از هر زمان دیگری علاقمند به توافق هسته ای با آمریکا هستند، نوشت: برای نخستین بار در یک دهه گذشته، ایران و آمریکا به سختی برای پایان دادن به مجادله هسته ای تلاش می کند. برای به نتیجه رسیدن این سرمایه گذاری کلان در دیپلماسی هم باید قاطعیت داشت و هم افکار عمومی دو کشور را درک کرد.

به گزارش ایسکانیوز، فارن پالیسی در ادامه نوشت: مدت کوتاهی پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی، مذاکرات هسته ای آغاز شد و در نوامبر گذشته ایران و گروه 1+5 برنامه اقدام مشترک ژنو را امضاء کردند. اکنون مذاکره کنندگان در وین تا روز دوشنبه فرصت دارند تا این توافق مقدماتی را به توافقی جامع و پایدار تبدیل کنند اما مدت زمان اجرای این قرارداد ، زمانبندی و وسعت آن مورد اختلاف طرفین است. در این بین نمی توان نقش افکار عمومی را برای غلبه بر این اختلافات نادیده گرفت.

تاجایی که افکار عمومی ایرانیان در تصمیم گیری های سیاسی نفود دارد می توان گفت این افکار عمومی از اقدامات اعتمادساز و شفافیت در برنامه های هسته ای حمایت می کند. اقداماتی که تهران هم اکنون آنها را انجام داده است. اما ایرانیان از محدودیت های بیشتر در توانمندی های هسته ای که کارشناسان آمریکایی آن را برای دستیابی به توافق ضروری می دانند، حمایت نمی کنند.

مرکز افکار عمومی دانشگاه تهران و مرکز مطالعات امنیتی و بین المللی دانشگاه مریلند در تحقیقاتی میزان تمایل ایرانیان به حصول توافق را بررسی کرده اند. این نظرسنجی روی هزار و 37 داوطلب انجام شده است. 79 درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی با ارایه این تضمین که ایران هیچگاه به دنبال سلاح هسته ای نمی رود، موافق بوده اند. 76 درصد نیز نسبت به ادامه نظارت های کنونی بر برنامه های هسته ای نظر مساعد داشته اند و 62 درصد نیز با نظارت های بیشتر موافق بودند. همچنین 70 درصد شرکت کنندگان در این نظرسنجی مخالف برچیده شدن فعالیت های هسته ای ایران بودند و 70 درصد نیز گفته اند ایران نباید محدودیت در برنامه های تحقیقات هسته ای را بپذیرد.

اگر روحانی از حمایت عمومی برای پذیرش درخواست های خاص برخوردار نباشد، آیا اوباما از حمایت عمومی برای مصالحه ای که بیشتر به نفع ایران باشد، برخوردار خواهد بود؟ بسیاری بر این گمانند حتی درصورت توافق، اوباما برای لغو تحریم ها با مانع بزرگی به نام کنگره مواجه خواهد بود. اما تحقیقات نشان می دهد شاید واکنش کنگره به توافق هسته ای آنگونه که تصور می شود، نباشد.

مرکز مطالعات و امنیت بین المللی در ماه جولای نظرسنجی انجام داد که در آن 748 آمریکایی شرکت کردند. برای آنها دو پرسش مطرح شد: آیا کنگره توافق را می پذیرد، یا با اعمال تحریم های بیشتر آن را به شکست می کشاند؟

61 درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی اعلام کردند کنگره باید با توافق موافقت کند و 35 درصد نیز مدعی شدند مذاکرات باید متوقف شود و کنگره تحریم های بیشتری را اعمال کند.

باتوجه به نتیجه این نظرسنجی ها و اهمیت افکار عمومی در تصمیم سازی های سیاسی می توان گفت ایران نمی تواند توافق را بپذیرد که در آن بخش قابل توجهی از برنامه های غنی سازی متوقف می شود. اما تهران قادر خواهد بود با نظارت های بیشتر بر برنامه های هسته ای اش موافقت کند.

در حالی که مذاکرات هسته ای به پایان خود نزدیک می شود، دلایل زیادی وجود دارد که خوش بینی نسبت به حصول توافق هسته ای را تقویت می کند. به نظر می رسد افکار عمومی ایران و آمریکا برای توافق آماده است.
کد خبر: 148501

وب گردی

وب گردی