هومان مجد در نیویورکر نوشت: در حالی که مذاکرات در وین ادامه دارد، یک نکته برای رسانه ها و آنهایی که خارج از هتل کوبورک مذاکرات را دنبال می کنند، روشن است: دولت اوباما و ایران، هر دو خواستار توافق هستند. اگر اینچنین نبود، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران ساعت ها پای میز مذاکره نمی نشستند.

دور جدید مذاکرات هسته ای 14 ماه پیش آغاز شد، مدت کوتاهی پس از تشکیل دولت حسن روحانی که بر خلاف همتای سابق اش نشانه های آشتی جویانه ای را در مورد رویکرد آینده ایران ارسال می کرد. دقیقا یک سال پیش توافق هسته ای مقدماتی در ژنو شکل گرفت. نخست فرجه ای شش ماهه برای مذاکرات به منظور دستیابی به توافق جامع تعیین شد. اما این فرجه بدون دستیابی به توافق سپری شد و سرانجام مذاکرات تا نیمه شب 24 نوامبر(3آذر)تمدید شد.

برخلاف مذاکرات نوامبر گذشته در هتل اینترکنتینانتال ژنو که روزنامه نگاران، مذاکره کنندگان و طرف های دخیل در روند مذاکرات در لابی هتل در آمد و شد بودند، این بار هتل کوبورگ تحت شدیدترین تدابیر امنیتی قرار دارد و نه تنها خبرنگاران نمی توانند وارد هتل شوند، مذاکرات نیز پشت درهای بسته انجام می شود و دسترسی به اطلاعاتی که ممکن است به بیرون درز کند؛ بسیار دشوار است.

اخبار رسمی این مذاکرات بیشتر به زمان رفت و آمد هیات های مذاکره کننده و زمان آغاز و پایان مذاکرات محدود می شود.

در حالی که انتظار می رود وزرای خارجه فردا(یکشنبه) به مذاکرات ملحق شوند، گمانه زنی ها در مورد دستیابی به توافق تا نیمه شب دوشنبه پیرامون آن چیزهایی است که در مورد مذاکرات می دانیم یا نمی دانیم. این یک جمع بندی منطقی به نظر می رسد که با توجه به رایزنی ها در پایتخت ها و دیدار دیرهنگام کری با ظریف ، شانسی جدی برای توافق وجود دارد. پس از 24 یا 48 ساعت رایزنی روسای جمهور، نخست وزیران، صدراعظم ها و دیگر مقامات عالی رتبه در پایتخت ها می توان انتظار داشت که در نهایت خبر دستیابی به توافق اعلام شود. احتمالا این توافق یک توافق جامع نخواهد بود. بلکه خبر توافقی چارچوب بندی شده را می شنویم که قرار است در ماه های آینده در مورد جزئیات آن مذاکره شود. این توافق به ایران و آمریکا امکان می دهد که هر یک به نوعی پیروز میدان مذاکره باشند و با روایت این پیروزی مانع از واکنش تند محافظه کاران پایتخت ها شوند. به این ترتیب تیم مذاکره کننده آمریکایی نیز می تواند عید شکر گزاری را در خانه باشد و احتمالا برای هفته ها رسانه ها چیزی برای نوشتن در مورد مساله هسته ای و مذاکرات نخواهند داشت.

 
کد خبر: 148731

وب گردی

وب گردی