المانیتور با اشاره به اینکه محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران و جان کری، همتای آمریکایی اش سفر به پایتخت های شان را لغو کرده اند ، نوشت: کری و ظریف اغلب پای میز مذاکره پشت درهای بسته هتل کوبورگ وین نشسته اند.

به گزارش ایسکانیوز، این پایگاه خبری تحلیلی در ادامه نوشت: مذاکره کنندگان ایرانی و آمریکایی در روزهای اخیر نشان داده اند که دست کم به سوی دستیابی به یک توافق چارچوب بندی شده حرکت می کنند و پس از آن به جزئیات این توافق سر و سامان خواهند داد تا به یک توافق جامع تبدیل شود. این محتمل ترین سناریویی است که به نظر می رسد در نیمه شب دوشنبه شاهد آن باشیم و این سناریو جایگزین تمدید مذاکرات خواهد بود. با این وجود در حالی که تنها دو روز به پایان فرجه مذاکرات باقی مانده، اختلاف نظرها بر سر کمیت و کیفیت غنی سازی اورانیوم در ایران، جدول زمانی لغو تحریم ها و مدت زمان اجرای قرار داد؛ به قوت خود باقی است.

فیلیپ هموند، وزیر امور خارجه بریتانیا می گوید آنچه مذاکره کنندگان روی آن تمرکز کرده اند اصول کلیدی توافقی است که در 72 ساعت آینده باید حاصل شود. کری نیز اظهار نظر های مشابهی انجام داده است.

یک مقام ایرانی که نخواست نام اش فاش شود به المانیتور گفت: لغو سفر ظریف به تهران و همین طور سفر کری به واشینگتن نشان می دهد پیشنهادهای روی میز هنوز به اندازه ای خوب نیست که طرفین بخواهند آن را برای رایزنی بیشتر به پایتخت ها انتقال دهند. به گفته وی، شاید یک احتمال دیگر نیز مطرح باشد و آن این است که پیشنهاد ها به اندازه ای خوب بوده که طرفین ترجیح داده اند برای مذاکره بیشتر در مورد آن در پایتخت اتریش باقی بمانند. به گفته او در صورتی که احتمال دستیابی به توافق افزایش یابد، احتمال سفر ظریف به تهران وجود دارد.

المانیتور در پایان گزارش خود می نویسد:تغییر برنامه ها و گزارش هایی که در مورد برنامه مذاکره کنندگان منتشر می شود حاکی از حساسیت مراحل پایانی مذاکرات است و شاید تصمیمی استراتژیک برای اعمال فشار بر طرف مقابل و تاثیرگذاری بر افکار عمومی باشد.
کد خبر: 148773

وب گردی

وب گردی