تهران- ایسکانیوز: مستند «پهلوان و خرقه» جدیدترین ساخته‌ی آرش لاهوتی، روایتگر زندگی یک پهلوان دوره‌گرد است که در شهرهای مختلف بدنبال خرقه‌ آباء و اجدادی‌اش می‌گردد. از این فیلم مستند در هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت رونمایی خواهد شد.

لاهوتی پیرامون چرایی پرداختن به این سوژه گفت: «از دوران کودکی همیشه زندگی پهلوان‌های دوره‌گرد برایم جالب بود و خوشحالم که بالاخره توانستم مستندی درباره یکی از این افراد بسازم.»

او همچنین افزود: «همسرم برای عکاسی به یکی از شهرستان‌های مرزی رفته بود که با من تماس گرفت و گفت با آدم عجیبی برخورد کرده است و به نظرش سوژه خوبی است. خودم را به آنجا رساندم و ساخت فیلم را شروع کردم.»

لاهوتی با بیان اینکه مستند «پهلوان و خرقه» سخت‌ترین تجربه او در کارنامه کاری‌اش است، توضیح داد: «زمان فیلمبرداری همه چیز کند پیش می‌رفت. تصویربرداری ۱۰، ۱۲ روز از آنچه برنامه‌ریزی کرده بودیم بیشتر شد. البته عوامل مختلفی از جمله گرفتن مجوز‌ها در سخت شدن ساخت این مستند تاثیر داشتند، اما به طور کلی لحظات غیر قابل پیش‌بینی «پهلوان و خرقه» زیاد است.»

وی ادامه داد: «فکر می‌کنم مستند «پهلوان و خرقه» در ادامه «راننده و روباه» و سایر فیلم‌هایم است. همه مستندهایی که ساختم به نوعی تنهایی آدم‌ها را روایت می‌کند. اساساً دوست دارم درباره آدم‌های تنها و در حاشیه فیلم بسازم. البته موضوعات دیگر مستند نیز برایم قابل احترام هستند اما ترجیح می‌دهم دوربینم روی انسان‌ها متمرکز شود.»

لاهوتی در پاسخ به اینکه آیا موفقیت‌های «راننده و روباه» مسئولیت او را برای ساخت «پهلوان و خرقه» بیشتر نکرده است، عنوان کرد: «هیچ وقت به نیت حضور در جشنواره‌ها فیلم نساختم. پذیرفته شدن در جشنواره‌ها امری سلیقه‌ای است. دوست دارم از ساخت فیلم لذت ببرم و کاری کنم که فیلمم مخاطبانش را پیدا کند. اگر فیلم را خودم دوست داشته باشم، این احساس فراگیر می‌شود و مخاطب هم از فیلم رضایت پیدا می‌کند.»

به گفته این کارگردان، اولین نمایش مستند «پهلوان و خرقه» در هشتمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت است. او خاطرنشان کرد: «احساس رضایت واقعی از فیلم زمانی اتفاق می‌افتد که رضایت مخاطبان را بعد از اولین نمایش فیلم ببینم. برای رسیدن این روز واقعاً استرس دارم و فکر می‌کنم رضایت مخاطب برای هر فیلمسازی مهم است.»

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی، هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را همزمان با ولادت باسعادت حضرت امام موسی کاظم(ع) و طی روزهای ۹ تا ۱۶ آذرماه ۱۳۹۳، با شعار «حقیقت بهترین راهنماست» که از فرمایشات حضرت علی(ع) است، در سینما فلسطین و سینما سپیده شهر تهران برگزار خواهد کرد.

 
کد خبر: 149030

وب گردی

وب گردی