تهران-ایسکانیوز:  محمدمهدی عسگرپور،رئیس خانه سینما معتقد است که روحیه کار صنفی در ایران وجود ندارد. او بر این باور است که بعد از بازگشایی مجدد خانه سینما محافظه کار نشده وخانه سینما بر پیگیری مطالبات خود باقی است. محمد مهدی عسگرپور  مشکل بیمه بیکاری اعضای خانه سینما را از وظایف دولت دانست که البته هنوز حل نشده است.خبرنگار سینمایی ایکسانیوز در گفت و گو با عسگرپور درباره فعالیت های خانه سینما در دولت امید به گفت و گو نشست:

عسگرپور

* آیا خانه سینما می تواند فیلمی را تهیه کنندگی کند؟

- نه این مسئله جزء اعمال ممنوع در خانه سینماست چون در اساسنامه  آمده که خانه سینما نمی تواند فعالیتی را پیگیری کند که یک صنفی از خانه سینما در حال انجام آن است؛ مثلا اگر ما اینجا صنف تهیه کنندگان داریم نمی توانیم اینجا فیلمی را تهیه کنندگی کنیم یا اگر صنف سینما داران داریم نمی توانیم حتی سینما داری هم کنیم .

* راجع به بیمه خانه سینما به چه شکل است؟

- سالهاست بیمه ای از طرف تامین اجتماعی به هنرمندان تعلق می گیرد که مشکلات کوچکی دارد و بخش عمده ای از آن برطرف شده،بیشتر بحث هایی که وجود دارد مربوط به بیمه تکمیلی یا بیمه بیکاری است که باید راه بیفتد اما هنوز راه نیفتاده است. این موضوع جز وظایف دولت است که هنوز انجام نشده ولی الان روال نسبتا طبیعی خود را بعد از این چند سال طی می کند.

* آیا در دوره یازدهم ریاست جمهوری شرایط برای خانه سینما مساعد است؟

- نه! واقعیت این است که اساسا کار صنفی کردن در کشور ما بسیار سخت است وکار صنفی کردن در حوزه فرهنگ بسیار سخت تر. چون روحیه کار صنفی در کشور ما خیلی شکل نگرفته است در بعضی از کشورها مثلا آمریکا منافع فیلمنامه نویسان یک بار بهم ریخت آنها تا حد تحریم اسکار پیش رفتند تا به خواسته خود رسیدند، اما اینجا همه چیز فرق می کند اینجا کوچکترین تحریم و یا اعتراض برداشت سیاسی می شود، بنابراین اینجا مسائل ما خیلی متفاوت با جاهای دیگری است که کار صنفی انجام می دهند، اینجا عمدتا دولت ها دوست دارند که نهادهای صنفی زیرمجموعه آنها باشند و نه در تقابلشان، اگر یکی هم اعتراض کند طرف مقابل حالش بد می شود این خودش نکته مهمی است.

عسگرپور

صنف های ما حق عضویت هایی که به صنف خود می پردازند آن قدر نیست که بشود خانه سینما را اداره کرد بعضی از صنف ها فقط خودشان را می توانند اداره کنند بعضی همین کار را هم نمی توانند انجام دهند؛ بنابراین خانه سینما باید از بودجه های دیگری استفاده کند که بخشی از آن دولت است و دولت موظف است این کار را انجام دهد مثل بیمه ها، این رابطه هم می تواند سازنده باشد هم مخرب و ایجاد تعادل در برقراری این رابطه بسیار سخت است؛ به همین دلیل نمی توانیم بگوییم شرایط حال حاضر شرایط بسیار خوبی است اما می توانیم بگوییم به نسبت 4 سال قبل شرایط ما خیلی بهتر است.

*  آیا بعد از بازگشایی دوباره خانه سینما شما محافظه کارتر شدید؟

- ما با همان سماجتی که پیش تر پیگیری می کردیم بعضی از مسائل صنفی را به همان شکل جلو می بریم، عمدتا در حوزه امنیت شغلی که بخش قابل توجهی از بسترش مهیا شده بخشی از آن هم عملیاتی شده ولی هنوز راه درازی تا رسیدن به نقطه آرمانی در پیش داریم، منتها شرایط ما در 4 سال گذشته خیلی با سالهای قبل و بعدش متفاوت بوده ، بعضی وقتها از من سوال می شود که چطور چهار سال پیش انقدر راجع به خانه سینما هیاهو وجود داشت اما الان آرامش حاکم شده.من می گویم این فقط ربطی به خانه سینما ندارد به شرایط اجتماعی برمی گردد و خانه سینمای امروز را باید با 4 سال قبل ترش مقایسه کنید نه با همان چهار سال دولت دهم، اگر آن چهار سال را بیرون بیاوریم و راجع به بقیه خانه سینما صحبت کنیم به نظر می آید که همیشه همین بوده که الان هست، آن چهار سال برهم زننده تعادل صنفی ، روابط و اساسا روح و روان ما شده بود بنابراین نه،من محافظه کارتر نشدم. همان روحیه ای که تقریبا قبلا بود وجود دارد. پیگیری مسائل صنفی با در نظرگرفتن آرامش عمومی در سینمای کشور وجود دارد.ما در آن 4 سال تمام تلاشمان را کردیم که آرامش روحی و روانی به هم نخورد که به هم خورد و تبدیل شد به همان چیزی که شما دیدید همه با هم دشمنی می کردند حتی در فروش فیلم ها هم تاثیر گذار بود الان بخشی از فروش خوب فیلم ها برمی گردد به آرامش روانی که برقرار شده و این خانه تا حدی آرام است.

*رابطه حال حاضر خانه سینما با وزارت ارشاد چگونه است؟

- مجموعا رابطه منطقی است یعنی ما مسائل خودمان را پیگیری می کنیم، گاهی اوقات اعتراضاتی که هست را اعلام می کنیم، تا حدی جلسات مشترک با زیر مجموعه های سازمان سینمایی داریم؛  بنابراین رابطه ما مجموعا رابطه منطقی و کاملا در جهت پیگیری مسائل صنفی است.

*  جشن خانه سینما که امسال برگزار شد سال های آینده هم برقرار خواهد بود؟

- بله امسال را به سبک خودش برگزار کردیم و امیدوارم که ازسال آینده وقتی می خواهیم جشن برگزار کنیم بخش عمده ای از مشکلات معیشتی همکارانمان مرتفع شده باشد و راحت تر جشن را برگزار کنیم.

گفت و گو :معصومه رضایی 
کد خبر: 149137

وب گردی

وب گردی