کیش-ایسکانیوز: رئیس سازمان صنایع هوایی کشور حضور در صنعت گردشگری از طریق توسعه هوانوردی عمومی را اولویت صنایع هوایی دانست.

منوچهر منطقی در گفت و گو با ایسکانیوز از برنامه‌ریزی برای حضور جدی صنایع هوایی در صنعت گردشگری خبر داد و گفت: «کشور ما مناظر بدیع و دیدنی زیادی دارد و در همه این مناظر می‌توانید با هواپیماهای سبک بروید و از این چشم‌انداز‌های دیدنی لذت ببرید. در این حوزه هم مردم کشور خودمان و هم گردشگران از کشورهای خارجی می‌توانند به ایران بیایند و از این منظره‌های بدیع استفاده ببرند.»

او با تأکید بر اینکه صنایع هوایی در حوزه گردشگری بیشتر روی هوانوردی عمومی تکیه کرده است گفت: «هوانوردی عمومی یعنی هواپیمایی که می‌تواند با هزینه خیلی کم بیاید و در جاهای مختلف استفاده شود و زمینه‌ای ایجاد کند که همه بتوانند از آن استفاده کنند. در این حوزه هواپیماهای ۲ و ۴ و ۶ سرنشین خواهیم داشت که از همان کریدورهای هوایی اصلی و موجود کشور استفاده می‌کنند. یکی از بحث‌هایمان هم هواپیماهای آب نشین  است که گردشگران بیایند و با نشستن روی آب از خدمات گردشگری دریایی استفاده کنند.»

به گفته او مردم می توانند آموزش خلبانی ببینند و یا با این هواپیماها پرواز کنند و قرار است در گام‌های بعدی بالگردها نیز به این مجموعه اضافه شوند. اکنون تعداد بالگردها و یا هواپیماهای کوچک تفریحی که مردم از آن برای گردش استفاده می کنندبسیار محدود است اما صنایع هوایی قصد دارد تعداد هواپیماهای تفریحی را بیشتر کند.

منطقی در پاسخ به نگرانی‌های مردم نسبت به حوادث هوایی گفت: «ناوگان هوایی ما ممکن است سالخورده باشد اما ایمنی در آن تضمین شده است.  سازمان توسعه تجارت هرسال صادرکنندگان برتر را اعلام می کند و ما در قسمت صادرات محصولات و فن آوری پیشرفته وارد شدیم و از سه سال پیش تا کنون هر بار به عنوان صادرکننده برتر در فن آوری پیشرفته انتخاب شده ایم. استانداردی وجود دارد که هواپیماها را در ارتفاع 40 هزار پایی بررسی می کند. این بررسی را نماینده ایکائو در خاورمیانه انجام داده و مجموعه هوایی ایران را استانداردترین مجموعه هوایی اعلام کرده بود.»

به گفته منطقی بسیاری از کشورها تا کنون به حوزه گردشگری هوایی و هوانوردی عمومی وارد نشده‌اند و معمولاً کشورهایی این کار را می‌کنند که صنایع هوایی را به عنوان یک صنعت پایه در کشور خودشان تعریف کرده باشند و همین باعث می‌شود که مردم با فرهنگ هوایی، چه از جهت فرهنگ کاربرد و چه از نظر فرهنگ فنی کار آشنا بشوند.

او در پایان با اعلام اینکه هنوز جایگاه خیلی ممتازی در این حوزه نداریم ابراز امیدواری کرد که با اقداماتی که به تازگی شروع شده نخست در منطقه و بعد در سطح جهانی به جایگاه ممتازی دست پیدا کنیم.

 
کد خبر: 149166

وب گردی

وب گردی