پارسال همین امروز

تهران-ایسکانیوز/ خبر در علم رسانه یک کالای فاسد شدنی است؛ برای همین روزنامه‌ی دیروز هیچ ارزشی ندارد و تنها به درد سبزی پاک کردن و یا پاک کردن شیشه‌ها می‌خورد! این قضیه در مورد رادیو و تلویزیون هم صدق می‌کند؛ زیرا خبرنگاران در خبر فقط «امروز» را مد نظر دارند. اما تلاش ما در مطالب «پارسال همین امروز» این است که این زاویه نگاه را تغییر دهیم و خبر را با دید «فرایند محور» مورد بررسی قرار دهیم. به همین دلیل هر روز سراغ خبرهای پارسال می‌رویم تا دریابیم چقدر از وعده‌های مسئولین، قول‌های داده شده و خبرهای منتشر شده تا امسال تحقق یافته است. برخی از خبرها در روز انتشار، بسیار دور از ذهن بود اما امروز دست یافتنی است؛ برخی از اخبار پارسال در تاریک خانه‌ی ادارات و اذهان حاک می‌خورد و برخی دیگر در حال طی کردن روند اجرایی هستند. ما در صفحه‌ی گزارش‌های «پارسال همین امروز» تلاش داریم به پرونده‌های پارسال سرک بکشیم تا دریابیم در طول یک سال گذشته دنیا چقدر تغییر کرده است. برای بررسی تحقق خبرهای پارسال با مسئولین و کسانی که خبر به آنها مربوط بوده تماس خواهیم گرفت تا تحقق یافتن وعده‌ها و دستورهای سال گذشته را مورد سئوال قرار دهیم.

استقلال و پرسپولیس همچنان دولتی و بدهکار

پارسال همین امروز بود که محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان پس از انتخابش به عنوان وزیر گفته بود: صادقانه بگویم من خیلی باور ندارم که با خصوصی‌سازی مشکلات دو باشگاه استقلال و پرسپولیس حل می‌شود. بستر این باشگاه‌ها باید از نظر فرهنگی، سیاسی و اجتماعی فراهم شود. رها کردن این باشگاه‌ها شاید خیلی خوب نباشد. این تیم‌ها پرطرفدار هستند. نباید به واسطه‌ی خصوصی‌سازی عجولانه آنها را از دست بدهیم؛ چون می‌خواهیم قدرتمند باشند. باید ملاحظه و مطالعه‌ی بیشتری داشته باشیم. صرف خصوصی‌سازی مشکلی حل نمی‌شود. تیم‌هایی هستند که وابسته به دولت هستند و باید پشتیبانی و تامین شوند. این باشگاه‌ها بدهی‌های زیادی دارند. باید فکری برای آنها کرد تا ان‌شاءالله مشکلاتشان برطرف شود.

 

n00200928-b

حالا یکسال از این سخنان وزیر ورزش گذشته است به نظر می رسد نه بدهی دو باشگاه پرداخت شده است و نه خصوصی سازی این دو باشگاه به مرحله اجرایی در آمده است. طبق اعلام سازمان بازرسی کل کشور میران بدهی تیم پرسپولیس 70 میلیارد تومان است که در دوره 28 ماهه مدیریت رویانیان از 20 ملیارد تومان به این میزان رسیده است. در ظرف دیگر باشگاه استقلال 45 میلیارد تومان بدهی دارد که 36 میلیارد آن مربوط به دوره مدیریت فتح الله زاده در این باشگاه است. در مورد خصوصی سازی این دوباشگاه معاون وزیر اقتصاد و امور دارائی و رئیس سازمان خصوصی سازی گفته بود : «با تشکیل کمیته ویژه‌ای قصد واگذاری باشگاه‌های دولتی به بخش خصوصی را داریم». غلامرضا حیدری همچنین افزوده بود: تا پایان سال به طوری قطع واگذاری این دو با شگاه به بخش خصوصی انجام خواهد گرفت. ولی پس از آن امیررضا خادم نماینده تام الاختیار وزارت ورزش در امر خصوصی سازی این دو باشگاه گفته بود: خصوصی سازی باشگاه ها انجام نخواهد شد. در اقدامی تازه برای خصوصی سازی و پرداخت بدهی این دو باشگاه، حسن زمانی رئیس کاگروه واگذاری این دو باشگاه از ارسال صورتحساب های مالی دوباشگاه استقلال و پرسپولیس به سازمان حسابرسی و خصوصی سازی خبر داده بود و گفته بود: براساس قانون باید تا پایان سال جاری قیمت این دو باشگاه مشخص و اعلام شود، اما خوشبختانه زودتر از موعد مقرر این موضوع تعیین و تکلیف می شود. وی همچنین افزوده بود: برای پرداخت بدهی های دو باشگاه نیز احتمالا بخشی به صورت نقدی و بخش دیگر هم به صورت اقساط پرداخت می شود.

محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان اگرچه سال گذشته اعلام کرده بود علاقه ای به خصوصی ساری این دو باشگاه ندارد ولی کارگروهی را در این زمینه راه اندازی کرد و امیر رضا خادم را نماینده این وزارت خانه در انتقال این دو باشگاه کرد ولی بعد از مدت کوتاهی فرآیند انتقال این دو باشگاه متوقف شد. همچنین در زمینه پرداخت بدهی های این دو باشگاه گودرزی این را در درجه اول الویت نسبت به خصوصی سازی قرار داده بود این وزارت خانه نتوانسته است مشکل بدهی های این دو باشگاه را حل کند .  این طور به نظر می رسد که برای حل مشکلات مالی و انتقال این دوباشگاه همچنان عزم جدی وجود ندارد و همه ی وعده ها برای بهبود اوضاع این دو تیم همچون سابق در حد حرف باقی مانده است .
کد خبر: 149190

وب گردی

وب گردی