نشنال اینترست نوشت:در حالی که چیزی تا 24 نوامبر و پایان مهلت ایران و شش قدرت جهانی برای دست یابی به توافق اتمی نمانده ،گزارش ها حاکی از این است که اگر توافق در وین حاصل نشود،به احتمال زیاد مذاکرات ادامه خواهد یافت.نباید گفت که مذاکرات در حال شکست است.به این دلیل که طرفین مذاکره کننده به درستی می دانند که در چه جایگاه تاریخی قرار گرفته اند و نهایت تلاش خود را برای دستیابی به توافق به کار خواهند بست تا این گره 12ساله باز شود.در ادامه چند برتری توافق را تشریح خواهیم کرد.
به گزارش ایسکانیوز، نشنال اینترست در ادامه نوشت:دستیابی به توافق می تواند پرونده هسته ای را به سرانجام برساند و از آغاز یک درگیری نظامی در منطقه جلوگیری کند.ایران و آمریکا همکاری غیر مستقیمی در نبرد با داعش دارند،حال تصور کنید این دو کشور با یکدیگر وارد جنگ شوند.به طور حتم این جنگ به پاگیری و قدرت یابی گروه های افراطی و داعش کمک خواهد کرد .جهان در حال حاضر با مشکلات عدیده ای دست به گریبان است.ظهور گروه های تروریستی،بحران روابط روسیه و آمریکا،درگیری رژیم اسراییل و فلسطینیان و تنش های فزایند در حوزه اقیانوس آرام .می توان گفت موضوعی که روزی همگان از آن به عنوان بزرگترین بحران منطقه و جهان نام می بردند،با تلاش های دو طرف،امروز تبدیل به با ثبات ترین مسئله در تهران و واشنگتن شده است.

اوباما به درستی می داند که حمله هوایی به تاسیسات ایران شاید سرعت برنامه های هسته ای این کشور را کاهش دهد،اما به هیچ وجه نتایج مورد نظر غرب را به دنبال نخواهد داشت.پس از چنین اتفاقی ایران می تواند همکاری خود را به طور کامل با آژانس بین المللی انرژی اتمی و تمام نهاد های نظارتی قطع کند و تبدیل به یک قدرت هسته ای شود.در این اوضاع آمریکا باید وارد یک جنگ تمام عیار با ایران شود.به همین دلیل است که اوباما دیپلماسی را به جنگ ترجیح می دهد. در زیر به دلایلی اشاره می شود که با توجه به آنها باید به توافق هسته ای دست یافت.

تضمین ماهیت صلح آمیز برنامه های هسته ای ایران
توافق هسته ای تضمینی است برای اطمینان از ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران.طبق یک توافق جامع، ایران تعداد سانتریفیوژ های خود را کاهش داده و محدودیتی بر درصد غنی سازی اورانیوم خود اعمال خواهد کرد. از سوی دیگر این توافق محدودیت هایی را نیز برای فعالیت راکتور آب سنگین اراک اعمال می کند.
همکاری های منطقه ای

اوباما اخیرا در نامه محرمانه خود برای تهران به اهمیت توافق هسته ای در برقراری همکاری های منطقه ای از جمله مبارزه با داعش اشاره کرده بود.به نظر می رسد این توافق هسته ای می تواند موجب آغاز همکاری های استراتژیک دو کشور شود.
به جد می توان گفت ایران و آمریکا منافع مشترکی دارند که به عنوان مثال می توان از علاقه آن ها برای توقف خوشنت های فرقه ای و مذهبی در منطقه نام برد.در ادامه می توان گفت منافع دو کشور در گرو ثبات عراق و افغانستان است و تهران و واشنگتن خواهان پایان درگیری ها در سوریه هستند.

زمینه های دیگری نیز برای همکاری وجود دارد.از جمله مقابله با قاچاق مواد مخدر از پاکستان و افغانستان،درگیری با دزدان دریایی در آب های بین المللی ،انتقال گاز مورد نیاز اروپا در صورت وخامت بیشتر روابط روسیه و غرب.با این حال توافق هسته ای به معنای دوستی ایران و آمریکا نیست.با این حال می تواند اولین قدم تامین منافع مشترک دو کشور در منطقه باشد.
تاثیر بر اقتصاد جهانی
تحریم های بین المللی علیه ایران فرصت ها برای رابطه تجاری با ایران را از بین برده است و نه تنها به اقتصاد ایران لطمه وارد کرده ،بلکه اقتصاد جهانی را نیز با مشکل موجه کرده است.ارتقاء روابط تجاری با ایران و سرمایه گذاری در بازار بکر این کشور می تواند اثرات مثبتی بر اقتصاد جهانی داشته باشد.

با در نظر گرفتن تحریم ها،ایران دومین اقتصاد برتر خاورمیانه و شمال آفریقا پس از عربستان را در اختیار دارد.در همین حال این کشور دومین ذخایر عظیم گار و چهارمین منابع نفت جهان را در اختیار دارد.ایران توانایی های صنعتی و علمی گسترده ای دارد.با این که تحریم های بین المللی صنعت نفت ایران و نظام بانکی آن را مورد هدف قرار داده اند، توافق هسته ای و لغو تدریجی تحریم های مهم،به قول "وندی شرمن" باعث جاری شدن سیل اقتصادی و صنعتی در ایران خواهد شد.

اقتصاد آمریکا نیز به طور مستقیم می تواند از این مسئله سود ببرد.تحقیقات نشانگر این هستند که آمریکا از سال 1995 تا 2012 ، 175 میلیارد دلار فرصت تجارت با ایران را از دست داده است.در ماه های اخیز موضوع خط مستقیم مالی میان دو کشور نیز بر روی میز مذاکرات قرار داده شده است.چنین مکانیسمی می تواند آغاز گر تبادلات مالی مستقیم دو کشور باشد و اطمینان خاطری شود برای کمپانی ها و شرکت های خارجی به منطور سرمایه گذاری در ایران.

منافع حاصل از توافق روشن هستند .افرادی که به دنبال تصویب تحریم های جدید تر و درگیری نظامی دو کشور هستند،باید لیستی از منفعت های این اقدامات تهیه کنند.اکنون زمان گفت و گو و حل اختلافات است.با این حال به نظر نمی رسد تا 24 نوامبر توافق نهایی حاصل شود و نیاز است که مهلت مذاکرات تمدید شود.
کد خبر: 149298

وب گردی

وب گردی