تهران-ایسکانیوز: سفیر سابق ایران در عمان پیرامون روند مذاکرات هسته ای و پیش بینی محتمل بر روند رو به پیشرفت مذاکرات، اظهار داشت: نقش عمان در طول مذاکرات مثبت و کاملا در جهت اصولی توافق است.

سیاووش زرگر یعقوبی در گفتگو با ایسکانیوز پیرامون روند مذاکرات هسته ای و احتمال «تمدید زمانی» آن در دوره دهم مذاکرات به مدت چند روز، عنوان داشت: مذاکرات راهی جز تمدید چند روزه ندارد. مسایل آنقدر عمیق است که نمی توان در مدت کوتاهی آن را حل کرد.

او اضافه کرد: البته تا همین امروز هم قدم های بزرگی برداشته شده است.

سفیر سابق ایران در عمان در ادامه گفت: لابی قوی عربی درست شده که احتمالا پشت آن عربستان است که مانع به نتیجه رسیدن توافق می شود. از این رو تماس ها با کشور های عربی برای کاهش فشار بر توافق احتمالی هسته ای، تسهیل روند توافق و همچنین اطمینان دادن به متحدان انجام می شود.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا دو روز پیش در تماس های متفاوت با مقامات قطر، بحرین، کویت، امارات متحده عربی، کانادا و ترکیه با آنان در مورد مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 گفتگو کرد.

او اضافه کرد: این کشورها مخالف توافق ایران و غرب هستند و در سایه تحریم ها منافع زیادی بدست آورده اند.

زرگر یعقوبی در ادامه  گفت: گفت و گو های اخیر میان جان کری و کشورهای متحد آمریکا در منطقه باعث کاهش فشارهای منفی بر روند مذاکرات خواهد بود. به این معنی که مخالفان در کشورهای عربی و یا آمریکا مواضعشان تعدیل شود.

او همچنین در انتها با مثبت خواندن نقش عمان در روند مذاکرات، عنوان داشت: نقش عمان در طول مذاکرات مثبت و کاملا در جهت اصولی توافق است.
کد خبر: 149357

وب گردی

وب گردی