تهران-ایسکانیوز: مسعود ادریسی، سفیر سابق ایران در لبنان پیرامون روند اخیر مذاکرات هسته ای گفت: احتمالا مذاکرات میان ایران و 1+5 تا چند روز آینده ادامه پیدا خواهد کرد. رسیدن به توافق نیاز به مذاکرات پیچیده دارد اما خوشبین هستم که مذاکرات به توافقی جامع منجر شود.

در روز پنجم مذاکرات 1+5 در وین جدای از دیدارهای فراوان هیات ها و شخصیت ها خبر دیگر مورد توجه رسانه ها قرار گرفت و آن تماس تلفنی وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا با برخی از کشورهای عربی خاورمیانه بود. کشورهایی چون؛ امارات متحده عربی، کویت، قطر و همچنین بحرین از این دسته کشورها هستند. برخی از تحلیل گران تماس های تلفنی اخیر در وین را نشانه احتیاج دیپلمات ها برای زمان بیشتر به منظور رسیدن به نتایج چشم گیر در مذاکرات دانسته اند.

مسعود ادریسی در گفتگو با ایسکانیوز پیرامون پیشرفت گفتگوهای هسته ای در پنجمین روز آن و مذاکرات آمریکا با هم پیمانان خود در خاورمیانه، اظهار داشت: ایران مواضعی مشخص را در مذاکرات دنبال می کند و آن رسیدن به توافق جدی در این مذاکرات است. از تمامی تحرکات و دیدگاه های ایران می توان تشخیص داد که دنبال توافق است.

در گروه 1+5 که مشخصا آمریکایی ها تصمیم گیرنده هستند، دولت اوباما علاقمند به نتیجه رسیدن مذاکرات است با این حال بخشی در دولت آمریکا و حکومت آمریکا (کنگره)و افراد ذی نفوذ و تاثیر پذیر از لابی صهیونیستی موافق امضای توافق نیستند و طبیعی است که انواع کارشکنی ها را انجام می دهند.

سفیر سابق ایران در لبنان در ادامه با اشاره به خصومت رژیم صهیونیستی با ایران و کارشکنی بر سر راه توافق نامه هسته ای، بیان داشت: برخی از کشورهای منطقه فکر می کنند اگر ایران با 1+5 به توافق برسد وضعیت ایران در منطقه متفاوت و قدرتمند خواهد شد. آنها می اندیشند که در صورت توافق غرب با ایران، ایران بیش از پیش قوی خواهد شد. موضوع دیگر این است که این کشورها خود را رقیب ایران می دانند و به دنبال این هستند که در مسایل مختلف به موفقیت دست نیابد.

او در ادامه اظهار داشت: این تحلیل کاملا نادرست است و ایران نشان داده که کشوری مسئولیت پذیر در منطقه است. خصوصا در دولت جدید همواره سعی کرده ارتباط خوبی با همسایگان داشته باشد و نشان داده به هیچ وجه از قدرتش در ارتباط با تضعیف کشور های دیگر استفاده نمی کند.

ادریسی در ادامه با اشاره به تماس های جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا با برخی از کشورهای عربی گفت: این تماس ها در درجه اول برای اطمینان بخشی آمریکا به متحدان خود است و در مرحله بعد جلب حمایت این کشورها از روند مذاکرات است.

او در ادامه با اشاره به تمدید چند روزه مذاکرات، عنوان داشت: احتمالا مذاکرات میان ایران و 1+5 تا چند روز آینده ادامه پیدا کند. رسیدن به توافق نیاز به مذاکرات پیچیده دارد اما خوشبین هستم که مذاکرات به توافقی جامع منجر شود.
کد خبر: 149421

وب گردی

وب گردی