تهران-ایسکانیوز:  سفیر ایران در فرانسه در گفتگو با رادیو صدای روسیه، گفت: برداشت ما تا کنون بر این محور استوار بوده است که دو طرف برای دسترسی به توافق علاقمندند زیرا این امر می تواند منافع طرفین را تامین نماید و زمینه را برای همکاریهای سودمند و سازنده کشور های مختلف با ایران فراهم کند.

علی آهنی سفیر ایران در پاریس در گفت‌وگو با رادیو صدای روسیه درباره مذاکرات ایران و 1+5 صحبت کرد. در قسمتی از گفتگو آمده است: با توجه به صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران و احترام جمهوری اسلامی ایران به تعهدات بین المللی خود در قبال ان.پی .تی و الزام آوربودن فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی برای ما، ادامه فعالیت های هسته ای ایران جای هیچ گونه نگرانی ندارد. نادیده گرفتن واقعیت ها و نیازهای غنی سازی در برنامه هسته ای ایران، درخواست گروه 1+5 برای کاهش بیش از حد و غیر قابل قبول تعداد سانتریفیوژهای مورد نیاز و عدم واقع بینی آنها در خصوص لغو تحریم های ناعادلانه تحمیل شده به ملت ایران از جمله موانع دسترسی سریع تر به توافق نهایی در وین است.

وی در ادامه گفته است: برداشت ما تا کنون بر این محور استوار بوده است که دو طرف برای دسترسی به توافق علاقمندند زیرا این امر می تواند منافع طرفین را تامین نماید و زمینه را برای همکاریهای سودمند و سازنده کشور های مختلف با ایران فراهم کند. برخی از اعضای گروه 1+5 در عین علاقمندی برای دسترسی به توافق با ایران، با فشارهایی از سوی برخی جریان های داخلی در کشور خود از یک طرف و فشارهایی نیز از سوی طرف های ثالث مواجه هستند که می تواند قدرت مانور آنها را محدود کند لذا سعی دارند با زیاده خواهی از فشارهای مزبور بکاهند.

آهنی در مورد نقش روسیه در مذاکرات هسته ای گفته است: رویکرد بسته کشورهای غربی در همکاری هسته ای با ایران، فرصت مناسبی در اختیار روسیه قرار داده تا بتواند همکاری خود را با ایران توسعه و تحکیم بخشد که مورد استقبال ما است. روسیه علاوه بر تکمیل و راه اندازی نیروگاه بوشهر، اخیرا قرارداد ساخت دو نیروگاه هسته ای دیگر در ایران را نیز نهایی کرده و در حال فراهم کردن مقدمات لازم برای ساخت شش نیروگاه هسته ای دیگر نیز می باشد و از این جهت، دیگر قدرت های هسته ای را پشت سر گذاشته است که این کار نباید خوشایند آنها باشد. زیرا در شرایطی که اقتصاد غرب دچار بحران و رشد نگران کننده بیکاری می باشد، روسیه توانسته است فرصت های خوبی را در ایران از دست آنها خارج سازد.

وی همچین ادامه داده است: با توجه به فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی و تعهدات بین المللی ما، بمب اتمی در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران هیچگونه جایگاهی ندارد و ما حتی اعتقادی به نقش بازدارندگی آن نداریم. هدف ما استفاده کاملا صلح آمیز از فناوری هسته ای تحت نظارت آژانس بین المللی هسته ای است.

او تاکید کرده است: نظارت آژانس بین المللی انرژی هسته ای بر فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران جای هیچگونه نگرانی را باقی نخواهد گذاشت. تامین حداقل قسمتی از سوخت مورد نیاز نیروگاه های هسته ای، تهیه ایزوتوپ های دارویی برای بیماران سرطانی و رفع نیازهای کشور در زمینه های انرژی و کشاورزی که کاملا جنبه صلح آمیز دارند هدف برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران است.

 
کد خبر: 149546

وب گردی

وب گردی