در حالی که مذاکرات هسته ای بین ایران و شش قدرت جهانی ادامه دارد،بسیاری از تحلیلگران از جمله "سوزان ملونی" اعتقاد دارند دستیابی به توافق جامع و نهایی تا 24 نوامبر امری غیرممکن است.با این حال مذاکرات ادامه خواهند یافت.در این میان متحدان آمریکا در خاورمیانه مانند عربستان و رژیم اسرائیل از ادامه غنی سازی اورانیوم در داخل ایران و احتمال ورود ایران به باشگاه هسته ای هراس دارند.سعودی ها در واکنش می توانند با استفاده از ظرفیت های خود و کمک پاکستان تاسیسات هسته ای خود را راه اندازی کنند.از آن طرف رژیم اسراییل نیز نگرانی های خود را دارد.مجموع این درگیری ها می تواند موجب بی ثباتی بیشتر منطقه شود.

به گزارش ایسکانیوز، سوزان ملونی، تحلیلگر امور ایران در موسسه بروکینگز در گفت و گو با شورای روابط خارجی آمریکا به ارایه دیدگاه های خود در این زمینه پرداخته است. متن این گفت و گو را در زیر می خوانید:
در حالی که چیزی تا 24 نوامبر نمانده است.حدس شما در مورد آینده مذاکرات چیست؟
تنها چیزی که با اطمینان در حال حاضر می توانیم بگوییم این است که تقریبا دستیابی به توافق جامع تا 24 نوامبر امری غیر ممکن است.در حال حاضر مذاکره کنندگان باید در خصوص ادامه و روند مذاکرات تصمیم بگیرند.به نظر می رسد تمام طرفین خواستار ادامه روند مذاکرات باشند.تاکنون تیم های مذاکره کننده به نتایج قابل قبولی دست نیافته اند و شاید تصمیم به ادامه مذاکرات بدون دستیابی به نتایج اولیه،کل روند مذاکرات در کشور های درگیر را زیر ذره بین و فشار قرار دهد. در آمریکا نیز جمهوری خواهان ماه ژانویه سال آینده میلادی کنترل سنا را در دست خواهند گرفت و از هم اکنون پیش بینی روند مذاکرات پس از آمدن آن ها خیلی سخت نیست.
کشور هایی همانند عربستان و دیگر متحدان آمریکا در حوزه خلیج فارس در خصوص فعالیت های هسته ای ایران ابراز نگرانی می کنند و فشار ها و لابیگری های خود برای شکست مذاکرات را سرعت خواهند بخشید.
این کشور ها در مورد نگرانی های خود سکوت نکرده اند و عقیده دارند آن ها نیز باید در جریان مذاکرات قرار بگیرند و حتی در مورد برخی از موارد تصمیم گیری کنند.در حال حاضر مسئله ای در خاورمیانه وجود دارد به نام داعش،دشمنی مشترک میان ایران،آمریکا و کشور های عرب منطقه.همان طور که همه می دانند داعش طی مدت زمان کوتاهی توانست مناطق عمده ای از سوریه و عراق را به اشغال خود در بیاورد.این موضوع تبدیل به نگرانی مشترک کشور ها شده است.آمریکا حملات خود علیه داعش و گروه های تروریستی را آغاز کرده و همکاری های خود را با کشورهایی هم چون عربستان و امارات برای نابودی داعش گسترش داده است.با این حال نامه مخفیانه اوباما به رهبری عالی جمهوری اسلامی ایران نشانگر این موضوع است که آمریکا برای نابودی داعش به کمک ایران نیازمند است.این موضوع که توافق هسته ای می تواند راه را برای همکاری های بیشتر تهران و واشنگتن باز کند،موجب نگرانی عمیق رقبا و دشمنان ایران شده است.
سعودی ها تمام تلاش خود را معطوف به اعمال فشار بر دولت سوریه کرده اند.اما آمریکا از استراتژی کناره گیری اسد از قدرت فاصله گرفته است.مشکل اصلی برای عربستان مشاهده همکاری ایران و آمریکا است.یعنی همکاری با کشوری که بزرگترین حامی بشار اسد است.

به طور دقیق مشخص نیست آمریکایی ها در سوریه از چه چیزی حمایت می کنند و این اقدامات آمریکا خشم بسیاری از متحدان قدیمی این کشور در منطقه را نیز به دنبال داشته است.دولت اوباما تمایلی برای کناره گیری اسد ندارد و همکاری احتمالی ایران و آمریکا در زمینه مبارزه با گروه های افراطی و داعش می تواند بقای بشار اسد در قدرت را تضمین کند.موضوعی که عربستان و دیگر دشمنان اسد را خشمگین کرده است.

شما فکر می کنید عربستان در فکر گسترش توانایی های هسته ای خود است؟
عربستان این موضوع را بارها اعلام کرده است در صورت توافق هسته ای با ایران و به رسمیت شناخته شدن حق ایران برای غنی سازی اورانیوم،آن ها نیز خود را مجاب به گسترش توانایی های هسته ای خود می بینند.آن ها توانایی این کار را با همکاری با کشور هایی هم چون پاکستان دارند.این باعث شدت گرفتن مسابقه تسلیحاتی در منطقه آشوب زده خاورمیانه می شود.رقابتی که هیچ کس علاقه ای به دیدن آن ندارد.پس اکنون وظیفه آمریکا است که به متحدان خود در منطقه تضمین دهد که ایران پس از توافق هسته ای به دنبال تولید سلاح نخواهد رفت و در حقیقت در جهت منافع آن ها و حفظ امنیت و ثبات منطقه خواهد بود.
در حال حاضر رژیم اسراییل و کشور های عربی به طرز عجیبی منافع مشترکی در این خصوص دارند.این کشور ها خواهان توقف کامل برنامه هسته ای ایران هستند.توافق در چشم آن ها به هیچ دردی نخواهد خورد.درست است؟
از همان ابتدا نیز مقامات رژیم اسراییل در سخنان خود ادعا می کردند که هر گونه توافق که حق ایران برای غنی سازی را به رسمیت بشناسد،خطرناک خواهد بود.آن ها همیشه این بهانه را می آورند که ایران به دنبال نابودی اسرائیل است.پس فعالیت های هسته ای تهران باید متوف شود. به نظر می رسد در حال حاضر شرایط بسیار عجیبی حکمفرماست.رژیم اسرائیل شرایط قبل از توافق نهایی را به شرایط پس از آن ترجیح می دهد.یعنی شرایط حال را دوست دارد.
اگر توافق تا هفته آینده به دست نیاید.چه اتفاقی می افتد؟

اگر توافق تا زمان روی کار آمدن جمهوری خواهان بدست نیاید،آن ها تمام تلاش خود را معطوف شکست آن خواهند کرد.1+5 همواره تاکید کرده است که شرایطی را پس از مذاکرات فراهم خواهد کرد که در آن از حقوق ایران و حق ایران برای غنی سازی اورانیوم محافظت خواهد شد و در صورتی که ایران به تعهدات خود پای بند باشد،تحریم ها نیز لغو خواهند شد.اگر زمان تصمیم گیری طرف ایرانی است.زیرا زمان تنگ است.

آیا ایران پیشنهاد سازش را داده است؟
ایرانیان پیشنهاد دهنده نبودند.آن ها بالاترین را مطرح کردند تا بتوانند امتیاز بیشتری را کسب کنند.به عنوان مثال ایران مسئله نیاز به 19 هزار سانتریفیوژ را مطرح کرد.پس از آن بود که تعداد سانتریفیوژ های پیشنهادی آمریکا افزایش یافت و به 4 هزار دستگاه رسید.در حال حاضر شرایطی حکمفرماست که نمی توانیم در خصوص آن با اطمینان سخن بگوییم و تنها باید به حدس های خود اکتفا کنیم.
کد خبر: 149581

وب گردی

وب گردی