دیوید سنجر در نیویورک تایمز نوشت: در پس پرده مذاکراتی که در وین در جریان است، یک پرسش اساسی مطرح است که کمتر به طور علنی مورد بحث قرار می گرد: چگونه می توان توافقی را طراحی کرد که در آن شانس سرویس های جاسوسی غرب برای به دست آوردن اطلاعات در مورد هر گونه انحراف در فعالیت های هسته ای ایران در یک سایت احتمالا پنهانی را به حداکثر برسد. این در حالی است که تهران همواره بر صلح آمیز بودن اهداف هسته ای خود تاکید دارد.

به گزارش ایسکانیوز، سنجر در ادامه مقاله خود در این روزنامه آمریکایی نوشت: نگرانی در مورد احتمال تبدیل بخشی از برنامه های هسته ای ایران به برنامه های محرمانه وجود دارد. البته جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و شرکای مذاکره ای اش که در پایتخت اتریش برای دستیابی به توافق نهایی و غلبه بر اختلاف نظرها تلاش می کنند، می کوشند این نگرانی خود را علنی نکنند.

کمیت و کیفیت ظرفیت غنی سازی ایران و جدول زمانی لغو تحریم ها از جمله موارد اختلاف نظر است که به طور علنی به آنها اشاره می شود. مذاکره کنندگان می کوشند با تمرکز بر سه تاسیسات هسته ای اعلام شده ایران و ایجاد برخی محدودیت ها در فعالیت این تاسیسات زمان گریز ایران را افزایش دهند. تاسیساتی که هم اکنون نیز به دوربین های نظارتی مجهز است.

این در حالی است که همچنان این احتمال وجود دارد که برخی فعالیت های هسته ای در تاسیسات اعلام نشده انجام شود که دوربین های آژانس بین المللی انرژی اتمی در آنها مستقر نیست. به همین دلیل کارشناسان لابراتوارهای سازمان انرژی ملی آمریکا به همراه کارشناسان سرویس های اطلاعاتی در تلاش اند متنی را برای توافق آماده کنند که در آن میزان نظارت ها به حداکثر می رسد.

در حالی که مذاکرات به 24 ساعت پایانی خود نزدیک می شود، هنوز روشن نیست آیا ایران با نظارت هایی از این دست موافقت می کند یا خیر. البته برخی مقامات آمریکایی می گویند پیشرفت هایی در این زمینه انجام شده است. به خصوص در مورد افزایش نظارت ها بر معادن و تاسیسات تولید و ساخت سانتریفوژ.

برخی مقامات دولت اوباما ادعا می کنند از آنجایی که مواردی مانند احداث تاسیسات زیرزمینی غنی سازی در فوردو بسیار دیر به اطلاع جامعه بین المللی رسید، نگرانی در مورد اینکه ایران تاسیسات دیگری را نیز در دست احداث داشته باشد، افزایش یافته است. در همین حال برخی ماهواره های جاسوسی آمریکایی نیز تصاویری منتشر کرده اند و ادعاهایی را در مورد تونل های حفر شده در ایران مطرح کرده اند.

گری سیمور، مشاور سابق دولت اوباما در امور هسته ای ایران می گوید:در آغاز دولت اوباما بر این باور بود که توافق با تهران باید شامل شاخصه های مربوط به تاسیسات هسته ای اعلام شده ایران باشد. این در حالی است که به موجب برنامه اقدام مشترک ژنو ایران با نظارت های گسترده تر در برنامه های هسته ای خود موافقت کرد.

دیوید آلبرایت، رئیس موسسه مطالعات و امنیت بین الملل روز پنجشنبه به کنگره گفت: توافق باید راهی را به سوی اطلاع یافتن از شمار دقیق سانتریفوژهای تولید شده در ایران، میزان تولید دقیق اورانیوم طبیعی در ایران و تجهیزات ساخته شده برای صنعت هسته ای، بگشاید.

مقامات آمریکایی ادعا می کنند بازرسی از سایت ها برای پی بردن به این اطلاعات کافی نیست. بنابر ادعای آنها درخواست آژانس برای مصاحبه با چهره ها و دانشمندان کلیدی صنعت هسته ای ایران از جمله نکته های کلیدی برای افزایش اطلاعات در مورد برنامه های هسته ای ایران است.

رابرت آینهورن از مشاوران سابق دولت اوباما در مورد مساله هسته ای ایران، می گوید: شاید دانشمندان هسته ای حساس ترین موضوع باشند. زیرا آنها اطلاعات دقیقی در مورد فعالیت های هسته ای حال حاضر و گذشته ایران دارند.

چالز فرگوسن، رئیس فدراسیون دانشمندان آمریکایی نیز ادعا می کند ما باید خود را برنامه های هسته ای اعلام نشده آماده کنیم و این برنامه های اعلام نشده می تواند بیش از هر چیز دیگر نگران کننده باشد.

این در حالی است که مقامات ایرانی همواره بر صلح آمیز بودن برنامه های هسته ای تاکید داشته و اعلام کرده اند در مورد انجام بازرسی ها همکاری نزدیکی با آژانس بین المللی انرژی اتمی دارند.

کد خبر: 149663

وب گردی

وب گردی