اشپیگل نوشت:مذاکرات بحث برانگیز هسته ای ایران باید به احتمال زیاد دوباره تمدید شود. کمی قبل از مهلت مذاکرات، جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا و فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر امور خارجه آلمان از احتمال طولانی شدن مذاکرات خبردادند.

به گزارش ایسکانیوز، اشپیگل در ادامه نوشت:روز دوشنبه پایان مهلت مذاکرات هسته ای است اما خبری از توافق در این مذاکرات بین المللی در کار نیست. با وجود بعضی پیشرفت ها هنوز موانع عمده زیادی وجود دارد. اشتاین مایر وزیر امور خارجه آلمان، احتمال توافق بر سر برنامه هسته ای ایران را پایین ارزیابی می کند و اعلام کرد که نتیجه "هم اکنون هم مشخص" است. اشتاین مایر تاکید کرد:" ما باید اطمینان حاصل کنیم که هیچ راهی برای دستیابی ایران به سلاح هسته ای وجود ندارد".

خبرگزاری رویترز به نقل از اعضای اتحادیه اروپا اعلام کرد :" شانس اینکه مذاکرات تا پایان مهلت تعیین شده به نتیجه برسد بسیار پایین است".  طرفین مذاکره در مساله هسته ای خیلی به هم نزدیک نشده اند.اختلافات طولانی مدت بر سر شرایط دقیق غنی سازی ایران و سوال اینکه چه تحریم هایی باید تشدید شوند، هنوز حل نشده اند. ایالات متحده آمریکا و 4 عضو دیگر سازمان ملل ، روسیه، چین، بریتانیای کبیر و فرانسه و همچنین آلمان بیش از یک سال است که بر سر حل مناقشه هسته ای ایران پای میز مذاکره نشسته اند. غرب، ایران را به ساخت سلاح هسته ای متهم می کند درحالی که همه این اتهامات از جانب دولت ایران به شدت رد می شود.

این گروه شش نفری می خواهند اطمینان حاصل کنند که ایران هیچ اقدامی مبتنی بر ساخت سلاح هسته ای انجام نخواهد داد. مذاکرات باید بر سر یک توافق قطعی تا پایان مهلت آن یعنی 24 نوامبر به نتیجه برسد.

یک سال پیش مذاکره کنندگان در ژنو بک یک راه حل موقت رسیدند، که ایران قسمتی از برنامه هسته ای خود را لغو کند و امکان کنترل روزانه را فراهم آورد. در عوض غرب تحریم های خود را کاهش خواهد داد.

اما در شرایطی که مذاکرات به ساعات پایانی خود نزدیک می شود، هنوز هیچ نشانه ای مبنی بر پیشرفت مذاکرات مشاهده نمی شود. هرچند طرفین اصرار دارند در مذاکرات جاری در مورد گزینه تمدید مذاکرات بحث نمی کنند اما محتمل ترین نتیجه اعلام توافقی کلی است که جزئیات آن در آینده بررسی می شود. و این یعنی همان تمدید مذاکرات.
کد خبر: 149719

وب گردی

وب گردی