مدير عامل ستاد مرکزي معاينه فني شهر تهران مي‌گويد نزديک 40 درصد تصادف ها به خاطر نقص ترمز در خيابان ها و جاده هاي ايران اتفاق مي‌افتد. همين حدود از ميزان تصادف ها هم مربوط به نقص موتور خودروها است. وي از مراجعه کم صاحبان خودرو ها به مراکز نقص فني خبر مي‌دهد، بنا به گفته ولي آذرنوش 70 درصد ظرفيت اين مراکز خالي است.
بنا به آمار رييس مرکز تحقيقات سازمان پزشکي قانوني کل کشور در طول 10 سال گذشته، 235 هزار و 50 نفر بر اثر تصادفات رانندگي در کشور جان باختند و دو ميليون و 221 هزار نفر نيز مجروح شدند. شهر تهران در طول اين مدت بيش از 28 هزار کشته بر اثر تصادفات رانندگي داشته است اما اين آمار نشان دهنده بيشترين کشته بر حسب جمعيت و کيلومتر و جاده نيست. بر اساس هر 100 هزار نفر جمعيت در کشور در طول 10 سال اخير استان هاي سمنان با 77 نفر، قزوين با 56 نفر و کرمان با 49 نفر، بيشترين کشته و تلفات انساني تصادف رانندگي را بر حسب جاده‌هاي ترانزيت به خود اختصاص داده‌اند. الزامي کردن معاينه فني خودروها يکي از راه هايي بود که براي کاهش خسارات ناشي از حوادث رانندگي در نظر گرفته شد. اين مراکز قرار است خودروها را از نظر ظاهري و فني بررسي کنند. نداشتن اين برگه مي‌تواند خودرو را روانه پارکينگ کند.نه به آمارهاي پزشکي قانوني سال گذشته 18 هزار نفر در حوادث رانندگي کشته شدند. به گفته شجاعي، رئيس سازمان پزشکي قانوني، پرايد با 6/13 درصد(دو هزار و 454 نفر) بالاترين آمار کشته ها را از نظر نوع خودرو به خود اختصاص داده است و پژو 405 با يکهزار و 823 نفر، 206 با 2/2(306نفر)، پيکان چهار درصد(723 نفر)، نيسان 7/2 (484 نفر)، اتوبوس با 207 نفر و ميني بوس با 102 نفر به ترتيب کمترين کشته ها را به خود اختصاص داده اند.

سيستم ترمز خودروهايي که به صورت انبوه در ايران توليد مي‌شوند مانند پرايد و وانت نيسان با حرف و حديث هاي زيادي همراه است و سازمان استاندارد با وجود تلاش هاي چندين ساله نتوانسته مانع از ورود اين خودروهاي پردردسر به خيابان هاي ايران شود. تهديد هاي هر چند ماه يکبار راهنمايي و رانندگي درباره توقف شماره گذاري اين خودروها ماه گذشته دوباره مطرح شد و پليس راهنمايي و رانندگي اعلام کرده است: با توجه به اينکه “ پرايد” و “نيسان” مجوز جديد استاندارد را دريافت نکرده‌اند، فعلا شماره‌گذاري‌شان متوقف شده تا مجوز جديد را براي ادامه شماره‌گذاري از اين سازمان دريافت کنند. قديمي بودن، تنها وجه مشترک پرايد و وانت نيسان نيست؛ وجه اشتراک ديگرشان از نظر سردار مؤمني، فرمانده راهنمايي و رانندگي کشور، ايمني پايين و داشتن بيشترين آمار تلفات در تصادفات است. صف خريداران اين دو خودرو و همچنين شاهکار ديگر خودروسازان ايراني به نام” پرايد وانت “ همچنان پابرجاست و سود سرشار دو شرکت بزرگ خودرو سازي ايران از توليد خودروهاي گران قيمت و ناقص، مانع اصلي کاهش آمار تصادف ها و تلفات انساني ناشي از حوادث رانندگي است. علاوه بر اين در گزارش‌هاي کارشناسان دادگستري و پليس راهنمايي و رانندگي به عمل نکردن سيستم ترمز خودرو به دليل نقص در سيستم ترمز ABS خودروهاي داخلي اشاره شده است.

مدير عامل ستاد مرکزي معاينه فني مي‌گويد 14 مرکز تمام اتوماتيک در شهر تهران هست که با ظرفيت 40 خط به خودروهاي سواري، 8 خط به وسايل نقليه سنگين و با 10 خط به موتورسيکلت‌هاي موجود در شهر تهران خدمات ارائه مي‌کنند. 70 درصد ظرفيت مراکز معاينه فني خالي است و مراجعان کمي در اين مراکز حضور پيدا مي‌کنند.وي اميدوار است با تغيير قانون الزام دريافت برگه معاينه فني از 5 سال به 2 سال توسط پليس شاهد حضور بيشتر مردم در اين مراکز باشيم. به گفته آذروش: بيش از 30 الي 35 درصد از تصادفات ناشي از نقص فني در ترمز‌ها و همين مقدار از تصادفات نيز ناشي از نقص فني در موتور‌ اتومبيل‌هاست، که اگر اين مشکلات حل شود؛ شاهد کاهش آلودگي هوا، افزايش ايمني و کاهش تصادفات در سطح شهر خواهيم بود.گفته مي‌شود اين برگه ها خريد و فروش نيز مي‌شوند به گفته رئيس ستاد مرکزي معاينه فني بيشتر مباحث مربوط به تخلفات خريد و فروش برگه‌هاي معاينه فني نيز مربوط به مراکز خارج از تهران است که دستگاههاي قضايي و پليس بايد با اين مراکز برخورد کنند، زيرا هر گونه اهمال در اين زمينه بازي کردن با جان و مال مردم است.تابستان امسال نرخ معاينه فني 50 درصد افزايش پيدا کرد، نرخ معاينه فني مکانيزه خودروهاي سبک عادي به 11 هزار تومان، خودروهاي سبک گازسوز با تست مخازن و ساير قسمت‌ها به 31 هزار تومان، خودروهاي سنگين عادي به 25 هزار تومان، خودروهاي سنگين گاز سوز به 36 هزار تومان و موتورسيکلت‌ها به 4 هزار تومان افزايش يافت.براساس آمار اعلام شده، به‌طور ميانگين 40 درصد مردودي خودروهاي مراکز معاينه فني مربوط به گازهاي خروجي از اگزوز هستند و نقص ترمز ده درصد خودروهاي مردودي را تشکيل مي‌دهد. سرويس‌هاي سريع شامل خدماتي نظير ميزان فرمان، اصلاح روشنايي اتومبيل، رفع عيوب ظاهري خودرو، انژکتورشويي، موتورشويي و تنظيم موتور جزو تعميراتي هستند که در اين مراکز انجام مي‌شود.
کد خبر: 149856

وب گردی

وب گردی