وین-ایسکانیوز: چادر خبرنگاران آرام است. آرامشی بی تناسب به بیست و چهار ساعت باقی مانده به ضرب الاجل نهایی مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5.

سه شب پیش که جان کری وزیر خارجه آمریکا پاریس را به مقصد وین ترک کرده بود چادر شاهد رفت و آمدهای بیشتری بود و انتظار می رفت فضای مذاکرات تغییر کند.

حالا سه روز از سفر کری به اتریش و سفر وزرای خارجه فرانسه و انگلیس به وین گذشته است و تاکنون خبر تازه ای که نشان دهنده پیشرفت و عدم پیشرفت مذاکرات باشد، به بیرون درز نکرده است.

رسانه های غربی در این فضای بی خبری در تلاشند جو مذاکرات را به سمت تمدید سوق دهند. طی هفته ای که مذاکرات پشت سر گذاشته شد، رسانه های غربی بر محور تمدید مذاکرات متمرکز شده اند و این در حالی است که طرف ایرانی سناریوی تمدید را به دلیل اینکه دیگر شرایطی برای این گزینه وجود ندارد، رد شده می داند.

امروز، شمشمین روز مذاکرات هسته ای مصادف با یکشنبه تعطیل در وین است. دیگر خبری از مردمی که هنگام تجمع دوربین ها مقابل کوبورگ پرسشگرانه پیگیر حوادث این خیابان ارام بودند نیست و مذاکرات در سکوت بی سابقه ای پیش می رود.

هتل کوبورگ را این روزها بیشتر مردم ایران می شناسند اما اگر در خیابان های اطراف این هتل 200 ساله گم شوی و به دنبال آن از مردم سوال کنی، هیچ کس نمی داند کوبورگی که قرار است سرنوشت پرونده 12 ساله هسته ای ایران در آن مشخص شود، کجا است.

مذاکرات هسته ای در کوبورگ با وقفه هایی کوتاه برای اقامه نماز تیم ایرانی مواجه می شود. کری و اشتون در میانه این وقفه های چند دقیقه ای از پشت پنجره های کوبورگ نظاره گر خبرنگارانی است که بی صبرانه به دنبال دست یابی به اطلاعات دقیقی از مذاکرات هستند.

هوای شهر بالاخره پس از گذشت 5 روز از اقامت ما آفتابی شده اما فضای مذاکرات همچنان ابری است.

گپ و گفت و های خبرنگاران گاهی بیرون چادر، گاهی در هتل ماریوت و گاه در هتل کوبورگ ادامه پیدا می کند. برخی خبرنگاران فضای آرام حاکم بر چادر را عادی و برخی دیگر غیر عادی تلقی می کنند.

خبرنگارانی که در سفرهای پیشین مذاکرات حضور داشتند، معتقدند مذاکرات ژنو 3 که به توافق اولیه منتهی شد، فضایی مشابه فضای این دور از مذاکرات داشته است.

این در حالی است که برخی دیگر بر این باورند که مذاکرات نمی تواند بدون نتیجه به پایان برسد و به همین دلیل به احتمال زیاد دست یابی به توافق کلی محتمل است.

خبرنگار بلومبرگ در این باره می گوید: من در مورد توافق شرط بسته ام و توئیت کرده ام که ما به توافق خواهیم رسید.

مذاکرات به گفته دیپلمات های کشورهای درگیر به مرحله حساسی رسیده است که این مرحله به گفته خبرنگاران شکننده نیز هست. گفته می شود مذاکره کنندگان نمی خواهند اطلاعاتی از روند مذاکرات در اختیار خبرنگاران قرار دهند و خبرنگاران هم مصر هستند با دقت در حواشی و چگونگی رفت و آمد مذاکره کنندگان اطلاعاتی بدست آورند.

این گمانه در مورد حضور همه وزرای خارجه کشورهای مذاکره کننده وجود دارد که آنها در این دور به وین آمده اند تا برای نگه داشتن امتیازات بیشتر برای کشور خود رایزنی کنند.

یکی از خبرنگاران حاضر در چادر می گوید که هیچ یک از مذاکره کنندگان نمی خواهد با یک کلمه تبعات زیادی برای مذاکرات ایجاد کنند. شاید از همین رو است که ما تاکنون از ظریف وزیر امور خارجه ایران در بالکن هتل کوبورگ و در شرایطی که خبرنگاران تلاش داشتند روند مذاکرات را سوال کنند، شنیدیم که گفت انشاالله خوب می شود.

با این همه کمتر از 26 ساعت به پایان ضرب الاجل تعیین شده برای مذاکرات باقی مانده و به نظر می رسد تا آخرین ساعات اخبار دقیقی منتشر نشود.

از تیم مذاکره کننده ایرانی طی شش روز گذشته تنها افخم سخنگوی وزارت امورخارجه برای دقایقی در جمع خبرنگاران حاضر شده و گمانه های رسانه های غربی در خصوص تمدید مذاکرات را تکذیب کرده است. گفته می شود چهره های رسانه ای طرف های مذاکره کننده مانند آلن ایر، مایکل مان و عباس عراقچی در مقایسه با دور های پیشین کمتر در جمع خبرنگاران حاضر می شوند.

 

 
کد خبر: 149946

وب گردی

وب گردی