تهران- ایسکانیوز: شصت و دومین شماره ماهنامه ایران‌شناسی و ایران‌گردی «سرزمین‌من» در آذرماه 93 منتشر شد. در این شماره، «سرزمین‌من» با گزارش‌ها و مقالاتی خواندنی درباره تاریخچه دانش در ایران کهن، ذخیرگاه زیست‌محیطی کرخه، شوش نخستین تمدن ایران، نخستین نمایشگاه عکس از میراث ناملموس ایرانی و پيشنهادهايی برای گشت‌وگذار در ماه آخر پاییز در ايران به بازار آمده است.

شوش، شهر شکوه
«نخستین پایتخت ایران زمین» در این شماره و در بخش «تاریخ»، پرونده‌اي درخصوص شوش، پایتخت شش هزارساله ایران‌زمین و قلب تاریخی ایران است. در این پرونده که عكس جلد اين شماره از مجله را هم به خود اختصاص داده، آخرين پژوهش‌ها و كاوش‌ها درباره این شگفتی باستان‌شناسی ایرانی را خواهید خواند.

بر فراز کرخه
در این شماره و در بخش «طبیعت»، ماهنامه «سرزمین‌من» سراغ منطقه طبیعی کرخه رفته است؛ یکی از ذخایر محیط‌زیستی کشورمان. رود پرپیچ و خم کرخه در استان خوزستان، بیشه‌زارهایی منحصربه فرد دارد که زیستگاه مناسبی برای انواع جانوران و گیاهان است. در این گزارش، نویسنده مجله برای ديدار با پارك ملي كرخه، در امتداد رود كرخه همراه شده است.

دانش ایرانی
در این شماره و در بخش «تاریخ علم» ماهنامه «سرزمين‌من»، گزارش «دانش ایرانی» نگاهی به تاریخچه علم و دانش در ایران کهن انداخته است. در این نوشته، جداي از بررسي تاريخچه دانش در ايران، دستاوردهاي علمي برخی از بزرگان علوم پزشکی، نجوم، شیمی و فیزیک در ایران باستان و کهن مانند رازی، خوارزمی، بیرونی، ابن‌سینا و غيره بررسی شده است.

رزم و بزم نقش‌ها
در بخش «نگارخانه» این شماره از مجله، یک گزارش دیدنی و جذاب خواهید خواهند. در مطلب «رزم و بزم نقش‌ها» عکس‌هایی از نقاشی‌های تماشایی عمارت تاریخی چهل‌ستون اصفهان را با شرح و تفصيل خواهید دید؛ عمارتی که در زمان خود نه تنها عظمت دستگاه صفویان را به رخ اروپايیان و همسایگان هم عصرشان می‌کشيد که روایتگر دوران شکوه صفویان برای ما میراثداران امروزی آن است.

تصویر زندگی
در بخش «مردم ایران»، یک مطلب با عکس‌های دیدنی خواهید دید؛ «تصویر زندگی» شما را به تماشای بخشی از آثار میراث ناملموس ایران‌زمین خواهد برد. عکس‌‌های این گزارش، بخشی از 80 تصویری است که «سرزمين‌من» در نخستين نمايشگاه عكس ميراث فرهنگي ناملموس ايران و چهارمين نمايشگاه عكس خود آنها را به نمايش گذاشت.

چشم و چراغ تجریش
در مطلب «چشم و چراغ تجریش» در بخش «زیارت» یک گزارش درباره امامزاده محبوب تهران قدیم خواهید خواند؛ امامزاده صالح(ع) در میدان تجریش؛ بقعه‌اي با گنبدي فيروزه‌اي رنگ كه در ميان ميدان شلوغ تجريش و بازار پرازدحامش قرار گرفته و زائران را به سكوت و راز و نياز فرامي‌خواند.

ترانه ‌سرايی با دوربین
در این شماره، دهمین قسمت از دور جدید کارگاه عکاسی «سرزمین‌من» را می‌خوانید. در مطلب این شماره که عنوانش «تجربه و تکامل» است، بخشی از عکس‌های «سالی گال» را دنبال خواهید کرد. او از جمله عکاسانی است که در سفرهای فراوانش، به دور از فضاهای بسته شهری، هنر و جریان زندگی را ثبت می‌‌کند.

راهنمای سفرهای پاییز
در این شماره از «سرزمین‌من» پیشنهادهای متفاوتی متناسب با آغاز آذرماه در ايران خواهید خواند. در بخش «طبیعت» این شماره دو مطلب خواهيد خواند؛ «یک دریا پرنده» راهنمایی برای سفر به تالاب گمیشان در استان گلستان و پرنده‌نگری در آن و دیگری «با غول‌های بیابان» که راهنمايي است براي گشت‌وگذار در میان کلوت‌های میامی در استان سمنان.
در بخش «ميراث» این شماره هم مطلب، «از شهر شاعران تا دیار تاجران» مسافران را راهی تماشای نقاط تاريخي در جنوب استان فارس می‌کند و در زیرمجموعه «موزه‌گردی» هم مطلب «عروسی عروسک‌ها» خوانندگان را راهی تماشای موزه عروسک‌های ملل در تهران می‌کند.
در بخش «آخرهفته» این شماره هم دو مطلب منتشر شده است. «طبیعت‌گردی در پایتخت» در بخش «آخر هفته» خوانندگان را برای گذر از پارک طبیعت راهنمایی مي‌كند و «یادگار کاروان‌ها» آنها را راهی کاروانسرای دیر گچین در شمال استان قم می‌کند. همچنين در این شماره، گزارش «پلویی برای یلدا» در زیرمجموعه «سفره ایرانی» شیوه طبخ انارپلو؛ غذايي از استان فارس را آموزش می‌دهد. در بخش «خرید» هم یک مطلب تهیه شده است؛ «آینه‌های روبه‌رو» که راهنمایی براي بافت و خرید قالیچه‌های ابریشمی دوروی ترکمن است.

تاکنون 62 شماره از ماهنامه ایران‌شناسی و ایران‌گردی «سرزمین‌من» منتشر شده است. این نشریه در 116 صفحه، به سردبیری رضا مختاری و با قیمت 5هزار تومان به صورت تمام رنگی و گلاسه منتشر مي‌شود.
شماره تماس با تحریریه ماهنامه «سرزمین‌من» 23023424 (021) است.
کد خبر: 150015

وب گردی

وب گردی