وین-ایسکانیوز: همه بزرگان عرصه دیپلماسی جهان به میدان مذاکرات وین آمده اند، امشب، شب سرنوشت ساز کوبورگ است و همه رسانه ها به انتظار شنیدن زنگ پایان ماراتن هسته ای هستند.

رفت و آمد دیپلمات هایی که اکنون نگاه های جهانی متوجه آن ها است از فرودگاه به هتل کوبورگ وین بالا گرفته و به نظر می رسد که کنار هم چیدن این دیدار ها و رفت و آمدها بتواند پاسخ بخشی از آن اخباری که تاکنون درز پیدا نکرده را بدهد. شاید منطق و تدبیر ایران پازل مذاکرات را به سمتی برده است که خانه آخر حضور همه طرف ها در وین باشد تا تصمیم نهایی گرفته شود. به نظر می رسد در هیاهوی حضور این مردان تاثیر گذار دیپلماتیک دنیا، انزوای اسراییل بیش از هر چیزی به چشم می آید. هرچند امروز باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا با تکرار ادعاهای قبلی خود تاکید کرد که حتی اگر در مسئله هسته ای با ایران به توافق برسیم در زمینه حمایت از تروریسم و موضعشان در قبال اسرايیل مسئله خواهیم داشت.

در تازه ترین دیدارها ، اشتاین مایر با جان کری همتای آمریکایی اش دیدار می کند. این دیدار درست پس از پایان مذاکرات دو جانبه جان کری و محمد جواد ظریف انجام  گرفت. لاوروف وزیر خارجه روسیه هم در ۲۴ ساعت پایانی مذاکرات به وین آمد تا با همتایان خود به گفت و گو بنشیند.

وزرای خارجه آلمان و آمریکا پس از دیدار با همتایان فرانسوی و انگلیسی و کاترین اشتون هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا به دعوت طرف بریتانیایی برای صرف شام کاری دور یک میز نشستند.

جان کری وزیر خارجه آمریکا پیش از دیدار با وزیر خارجه ایران، کوبورگ را به مدت یک ساعت و نیم ترک کرد. او طی این مدت با سعود الفیصل همتای عربستانی خود روی باند فرودگاه و در هواپیمابه گفت و گو پرداخت . سپس به هتل بازگشت و دوباره هتل را 40 دقیقه مانده به دیدار با ظریف ترک کرد. زمانی که او در کوبورگ نبود، لاوروف پس از یک ساعت از انتشار خبر در وین به کوبورگ آمد.  به نظر می رسد این رفت و آمد کری و لاوروف نشان از دیداری پنهانی و خارج از کوبورگ باشد، به دور از چشم و گوش  تیز دوربین ها و رسانه ها ...

خبرنگار نیویورک تایمز در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز، رسیدن به توافق نهایی را برای طرف های مذاکره کننده بسیار سخت توصیف می کند و می گوید: رسیدن به توافق بزرگ برای طرف ها دشوار است و به همین ترتیب هرچه توافق کوچکتر باشد، دسترسی به آن آسان تر خواهد بود.

این که رفت و آمدهای دیپلماتیک کوبورگ در نهایت به کجا می انجامد ،انتظاری است که شاید تا فردا به طول انجامد. اما آن چه از گمانه زنی های رسانه ای مشهود است این که فردا و در آخرین لحظات موعد ضرب الاجل هسته ای ،توافقی سیاسی با تمدیدی کوتاه مدت به دست می آید. تمدید ،همان گزینه ای است که در طول این مذاکرات بارها و بارها از سوی هیات ایرانی با مخالفت مواجه شده است.

...هم چنان وین در تیررس نگاه منتظر رسانه های دنیاست و مذاکراتی سخت و فشرده و جدی در حال انجام است.

 
کد خبر: 150126

وب گردی

وب گردی