تهران- ایسکانیوز:  محمدرضا شجریان،خواننده ایرانی که چندی پیش به قونیه سفر کرده بود در گفت و گو با یک مستند ساز از کشور ترکیه به خاطر استفاده تجاری از نام مولانا انتقاد شدید کرد. به اعتقاد شجریان ، ترکیه روح پیام مولانا در اشعار او را فروگذاشته و او را تبدیل به یک برند تبلیغاتی و بازرگانی کرده است.


به گزارش خبرنگار موسیقی ایسکانیوز، محمدرضا شجریان در این مستند از مشاهدات خود از قونیه و نوع برخورد ترکیه با مولانا اینگونه گفت: مولانا در ترکیه به یک سمبل اقتصادی تبدیل شده است و به اعتقادم اینها نماد فرهنگی ما را غارت کرده اند.


وی افزود: غارت به این معناست که ترکیه از مولانا یک شناسنامه جعلی به نام "رومی" درست کرده؛در حالی که مولانا بلخی بوده است و بدتر اینکه اینها از مولانا چیزی ساخته اند که خودش برعکس آن حرف زده و حرکت کرده است.


این خواننده موسیقی سنتی با اشاره به اینکه کشور ترکیه از مولانا یک امامزاده ساخته است، گفت: اینها از مولانا امامزاده ای درست کرده اند که برای آن زیارتنامه می خوانند، در می بوسند، پله می بوسند، آستانه می بوسند و فرش می بوسند و سینه خیز می روند تا از مولانا مراد می گیریند؛ اما آیا ما برای حافظ، سعدی، خیام و عطار مان اینگونه کارها را انجام می دهیم؟


شجریان در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اینکه اشعار مولانا بر ضد بردگی است، گفت:مولانا کسی است که می گوید "ما فارغ ز کفرو دینیم " یا می گوید: من به تقدیرم و تقدیر هم از ذات من است/ قادر هر دو جهانم تتناهو!  اما ازآن امامزاده ساختند.


این آوازا خوان موسیقی ایرانی ادامه داد: مولانا در آن زمان می گوید، برده نباش.تقدیر را تو خودت می سازی.به دنبال تقدیر نباش.


شجریان در پایان با اشاره به اینکه از گردن کلفتی اشعار مولانا خوشش می آید، گفت: چکیده حرفهای مولانا این است که برده نباش.خوشم می آید اشعار مولانا گردن کلفتی می کند و بردگی نمی کند.


 

 

 
کد خبر: 150135

وب گردی

وب گردی