پارسال همین امروز

تهران-ایسکانیوز/ خبر در علم رسانه یک کالای فاسد شدنی است؛ برای همین روزنامه‌ی دیروز هیچ ارزشی ندارد و تنها به درد سبزی پاک کردن و یا پاک کردن شیشه‌ها می‌خورد! این قضیه در مورد رادیو و تلویزیون هم صدق می‌کند؛ زیرا خبرنگاران در خبر فقط «امروز» را مد نظر دارند. اما تلاش ما در مطالب «پارسال همین امروز» این است که این زاویه نگاه را تغییر دهیم و خبر را با دید «فرایند محور» مورد بررسی قرار دهیم. به همین دلیل هر روز سراغ خبرهای پارسال می‌رویم تا دریابیم چقدر از وعده‌های مسئولین، قول‌های داده شده و خبرهای منتشر شده تا امسال تحقق یافته است. برخی از خبرها در روز انتشار، بسیار دور از ذهن بود اما امروز دست یافتنی است؛ برخی از اخبار پارسال در تاریک خانه‌ی ادارات و اذهان حاک می‌خورد و برخی دیگر در حال طی کردن روند اجرایی هستند. ما در صفحه‌ی گزارش‌های «پارسال همین امروز» تلاش داریم به پرونده‌های پارسال سرک بکشیم تا دریابیم در طول یک سال گذشته دنیا چقدر تغییر کرده است. برای بررسی تحقق خبرهای پارسال با مسئولین و کسانی که خبر به آنها مربوط بوده تماس خواهیم گرفت تا تحقق یافتن وعده‌ها و دستورهای سال گذشته را مورد سئوال قرار دهیم.

 

پارسال همین امروز بود که شهیندخت مولاوردی معاون امور زنان رئیس جمهوری پیرامون اشتغال زنان در صفحه فیس بوک خود نوشته بود: بخش اعظم فارغ‌ التحصیلان جویای کار را دختران تشکیل می‌دهند و این موضوع در شهرهای کوچک که فرصتهای شغلی محدودتر است بیشتر نمایان می‌شود و با توجه به وضعیت معیشتی خانواده‌ها که اکثراً پرجمعیت هستند تنها راهی که برای برون‌رفت از این وضعیت پیش روی این دختران قرار می‌گیرد تن دادن به ازدواجهای اجباری و ناخواسته است که از همان ابتدا محکوم به شکست است. این واقعیتها باید مبنای هرگونه تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی در کشور باشد.

 

esht1

حالا یکسال از این سخنان مولاوردی گذشته است به نظر می رسد بیکاری زنان همچنان رو به افزایش است و فرصت های شغلی زنان نسبت به مردان کمتر است، بطور متوسط‌ حدود ۸۸ درصد از سهم‌ درآمد ملی‌ متعلق‌ به‌ مردان‌ بوده‌ است‌. آخرین تحقیقات نشان می دهد فرصت های شغلی زنان یک سوم مردان است. همچنین به نظر می رسد بیکاری زنان در یکی دو دهه اخیر باعث شده است زنان از شهرهای کوچکتر به شهرهای بزرگ مهاجرت می کنند. در این رابطه مشاور وزیر کشور درامور بانوان و خانواده در شهریور ماه امسال گفته بود: ایجاد فرصت های شغلی در محیط های بومی راهکاری برای جلوگیری از مهاجرت دختران است. او همچنین افزود: الگوی مهاجرت نسبت به چند دهه گذشته تغییر کرده و زنان نیز در این امر سهم پررنگی پیدا کرده‌اند. فهیمه فرهمند افزود: در گذشته اگر مردان برای کارهای یدی به شهرهای بزرگ مهاجرت می کردند در حال حاضر مهاجرت دختران تحصیل کرده را به شهرهای بزرگ شاهد هستیم.

به نظر می رسد، با توجه با تاکیدات مولاوردی بر ایجاد فرصت های شغلی برای زنان، همچنان بیکاری در بین زنان به ویژه افراد تحصیل کرده آمار بالایی دار.د طبق آخرین آمار منتشر شده توسط مرکز آمار ایران، میزان بیکاری در کشور نشان دهنده آن است بیکاری زنان همچنان دو برابر مردان است. طبق این آمار که در تابستان امسال منتشر شده است، میانگین نرخ بیکاری جوانان 15تا 24 ساله 22.9 درصد بود که این نرخ برای مردان 19.1 و زنان 43.6 درصد است. همچنین در حال‌ حاضر سهم‌ زنان‌ در بازار کار رسمی‌ در خوشبینانه‌ترین‌ برآورد ۱۵ درصد از کل‌ اشتغال‌ کشور را به‌ خود اختصاص‌ می‌دهد. این‌ مفهوم‌ یعنی‌ به‌ ازای‌ هر ۱۰۰ مرد فعال‌ در زمینه‌های‌ اقتصادی‌ حدود ۳۹ زن‌ فعال‌ وجود دارد.

با توجه به این آمار ها به نظر می رسد اشتغال زنان برای رسیدن به آنچه در برنامه های توسعه اندیشیده شده است، فاصله بسیار دارد حال باید دید، آیا دولت یازدهم می تواند به وعده هایش در این حوزه عمل می کند یا خیر؟
کد خبر: 150292

وب گردی

وب گردی