رویترز نوشت: مقامات ایرانی می گویند در صورتی که مذاکرات هسته ای وین برای لغو تحریم ها به شکست برسد، تهران به سوی چین و روسیه متمایل می شود ، اما با توجه به کاهش بهای نفت، اقتصاد رو به افول چین و تحریم هایی که بر اقتصاد روسیه اعمال می شود می توان گفت پیشبرد این پلن B برای ایران چندان ساده نخواهد بود.

به گزارش ایسکانیوز، این خبرگزاری انگلیسی در ادامه نوشت: مذاکرات بین ایران و قدرت های جهانی ادامه دارد اما به نظر نمی رسد در این مذاکرات خواسته اساسی تهران برای لغو فوری تحریم ها محقق شود.

فرجه مذاکرات هسته ای که طبق برنامه اقدام مشترک ژنو بنا بود شش ماهه باشد، به دلیل عمق اختلاف نظرها یک بار دیگر در ماه جولای تمدید شد تا مذاکره کنندگان فرصت بیشتری برای کاهش اختلاف نظرها در اختیار داشته باشند. اما مقامات ایرانی می گویند در حال بررسی جایگزین هایی هستند تا در صورت شکست مذاکرات به سوی شرق و شمال متمایل شوند تا از حمایت دیپلماتیک و اقتصادی بهره مند شوند.

یک مقام ایرانی به رویترز گفت: البته که ما یک پلن B داریم. نمی توانم جزئیات بیشتری را مطرح کنم اما روابط ما با روسیه و چین همواره خوب بوده است و به طور طبیعی در صورتی که مذاکرات به شکست برسد ما همکاری های خود را با دوستان افزایش می دهیم و فرصت های بیشتری برای آنها در بازار مملو از پتانسیل ایران ایجاد خواهیم کرد. او افزود:ما در بسیاری موارد با روسیه و چین دیدگاه های مشترکی داریم که از جمله آنها می توان به سوریه و عراق اشاره کرد.

چین در حال حاضر بزرگترین خریدار نفت ایران و یکی از معدود کشورهایی است که به رغم تحریم ها همچنان به واردات مغادیر زیادی نفت از ایران ادامه می دهد. روسیه نیز به ایران سلاح می فروشد و ضمن احداث راکتورهای هسته ای در ایران می تواند در تامین تکنولوژی مورد نیاز ایران نیز نقش داشته باشد.

هر دو کشور عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل و دارای حق وتو هستند که می توانند در صورت تلاش دیگر کشورها برای افزایش تحریم ها علیه ایران از رای وتوی خود استفاده کنند.

البته این حمایت های چین و روسیه محدودیت هایی نیز دارد. چین به دنبال خرید نفت ارزان از ایران است و هم اکنون نیز کمتر از آنچه که باید برای خرید نفت از ایران هزینه پرداخت می کند. این در حالی است که در یک ماه گذشته بهای نفت در شیب تند نزولی قرار گرفته است. از سوی دیگر روسیه از نفت ایران استفاده نمی کند اما به دلیل آنچه در اوکراین انجام داده تحت فشار تحریم های غرب قرار گرفته است.

در صورت شکست کامل مذاکرات هسته ای- نتیجه ای که هیچ کس به دنبال آن نیست- نه روسیه و نه چین نمی توانند مانع تحریم هایی شوند که آمریکا و اتحادیه اروپا به طور یکجانبه و خارج از شورای امنیت سازمان ملل اعمال می کنند. نمونه این تحریم ها از سال 2011 علیه بخش انرژی ایران اعمال می شود.

علی واعظ، تحلیلگر گروه بین المللی بحران می گوید: برخی مقامات ایرانی بر این باورند که در صورت شکست مذاکرات می توانند روی همسایگان خود برای دور زدن تحریم ها و استفاده از بانک های این کشورها برای انجام معامله ها حساب کنند. اما موفقیت این استراتژی در ابهام قرار دارد. به گفته او، چین و روسیه بارها نشان داده اند که در مورد ایزوله ایران جانب غرب را رها نمی کنند.

یک دیپلمات غربی می گوید در حال حاضر فشار بر ایران برای دستیابی به توافق کاهش یافته است زیرا در یک سال گذشته از فشار تحریم ها نیز کاسته شده است. او همچنین به تمایل شرکت های غربی برای لغو تحریم ها و ورود به بازار ایران اشاره می کند. به گفته او فشار بر ایران برای دستیابی به توافق به هر قیمتی در مقایسه با 12 ماه پیش بسیار کمتر است. به همین دلیل در صورتی که ایران به توافق نرسد به سوی روسیه و چین متمایل خواهد شد و حتی تعامل با کشورهای اروپایی که آماده تجارت دوجانبه با ایران هستند نیز امکانپذیر خواهد بود.

یک مقام ایرانی دیگر نیز با اشاره به بدبینی برخی گروه ها در تهران نسبت به توافق با غرب می گوید، آنها ترجیح می دهند تهران بیشتر به روسیه و چین نزدیک باشد تا آمریکا و اروپا.
کد خبر: 150480

وب گردی

وب گردی