تهران- ایسکانیوز: به همت رایزنی فرهنگی ایران در سوئد و با همکاری مؤسسه‌ي فرهنگی شهر کتاب، همایش بزرگداشت اریک هرملین، ایران‌شناس برجسته‌ی سوئدی، روز سه‌شنبه 4 آذر در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار می‌شود.

اریک هرملین در سال ۱۸۶۰ میلادی متولد شد و در ۲۵ نوامبر ۱۹۴۴ درگذشت.
هرملین در طول زندگی خود حدود 10 هزار صفحه آثار ادبی فارسی را به سوئدی ترجمه کرد. او شیفته‌ و دلباخته‌ی ادبیات فارسی بود. «بوستان سعدی» اولین کتاب و «تذکره الاولیاء عطار» آخرین اثری بود که اين ايران‌شناس به زبان سوئدی ترجمه کرد.
اريك هرملين، آثار سعدی، خیام، عطار، مولوی، نظامی، فردوسی، سنایی و شیخ محمود شبستری را به سوئدی ترجمه و هستی خود را در شعر عارفان پارسی‌گوی کشف کرد.
خدمات وي به زبان و فرهنگ پارسي، بهانه‌اي شد تا به مناسبت هفتادمین سال درگذشت او، همایش بزرگداشت اریک هرملین، به همت رايزني فرهنگي ايران در سوئد، در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار شود. اين آيين بزرگداشت با سخنراني کارل گوران اکر والد، استاد دانشگاه اوپسالا، یوهان هرملین، برادرزاده‌ی اریک هرملین و علی‌اصغر محمدخانی معاون فرهنگی و بین‌الملل موسسه شهر كتاب درباره‌ی آثار و خدمات علمی اریک هرملین، همراه خواهد بود.
همچنين در آغاز اين آيين كه از ساعت 15 و 30 دقيقه شروع مي‌شود، مستند «مجنونی از اسکاندیناوی» به کارگردانی فرشاد اکتسابی، برای علاقه‌مندان به نمایش درخواهد آمد.
مرکز فرهنگی شهر کتاب در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم واقع شده است.

 
کد خبر: 151087

وب گردی

وب گردی